پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۰۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۸
اپ‌های مورد استفاده در تلفن همراه با هدف سهولت زندگی انسان‌ها طراحی شده است اما در عربستان وضعیت به گونه‌ای دیگر است؛ چرا که برخی از اپ‌ها برای محدود کردن حقوق زنان در این کشور استفاده می‌شود.

شعار سال: اپلیکیشن Absher مدت‌هاست صدای مدافعان حقوق بشر را درآورده است؛ این اپلیکیشن که در اصل برای وزارت کشور عربستان طراحی و ساخته شده است براحتی در تلفن همراه با سیستم عامل‌های Android و ios نصب شده و ورود زنان سعودی به خارج از مرز را به اطلاع مردان می‌رساند.

در سرزمین سعودی رسم بر این است که سرپرست یک زن اعم از پدر یا شوهر اجازه خروج از کشور را صادر کرده و تنها با اجازه آن است که یک زن می‌تواند به خارج سفر کند. حال به کمک فناوری نظارت مردان بر خروج زنان از کشور بیشتر از گذشته است. چرا که اپ «ابشر» به محض درخواست خروج یک زن از کشور، پیامی را به قیم یا شوهر وی ارسال کرده و وی را از تصمیم آن ها مطلع می‌کند. مردان نیز تنها با فشردن یک دگمه مانع از خروج زنان به خارج می‌شوند.

این نرم افزار در حال حاضر بیش از یک میلیون بار در عربستان خریداری شده و خروج زنان از کشور را سخت‌تر از همیشه کرده است. مردان عربستانی با وارد کردن مشخصات همسر و خواهران و دختران خود، تحرک زنان را زیرنظر گرفته و به محض اقدام برای خروج از کشور با دریافت یک پیام مطلع شده و در کمترین زمان ممکن و تنها با فشردن یک دکمه مانع از خروج آنها از کشور می‌شوند. سالوا یکی از زنان سعودی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که با دزدیدن گوشی پدرش از کشور خارج شده است. او در توضیح بیشتر گفت: زمانی که پدرم خواب بود گوشی وی را برداشته و با ورود به این اپلیکیشن اجازه خروج خود و خواهرم را داده و ارسال کردم. پس از آن نیز درخواست ثبت خروج را از تلفن همراه پدرم پاک کردم تا وی مانع خروج ما نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 28 بهمن 97، کد مطلب: 501369:www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین