پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۰۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۸
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: عددی که اکنون به عنوان ۲۰ درصد افزایش حقوق ارائه شده انطباقی با واقعیت تورمی جامعه ندارد، لذا نمایندگان پیشنهاداتی برای تغییر آن در صحن علنی مطرح کرده اند.

شعار سال:  محمدرضا پورابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال 98، گفت: سال گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه سال 97، افزایش حقوق ها به صورت پلکانی تصویب شد که براین اساس درصد افزایش حقوق هایی که پایین تر از یک رقمی بودند بیشتر شده و حقوق هایی که از یک میزانی بالاتر هستند کمتر افزایش می یافت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، افزود: افزایش حقوق پلکانی امسال در کمیسیون تلفیق بودجه سال 98، رای نیاورد و مبنای افزایش ها این شد که 20 درصد به شکل یکسان به تمامی حقوق ها اضافه شود.

تعدادی از نمایندگان افزایش پلکانی حقوق ها را در صحن علنی مطرح می‌کنند

وی با بیان اینکه در زمان بررسی بودجه سال 98 در صحن علنی تعدادی از نمایندگان افزایش پلکانی حقوق ها را مطرح می‌کنند، ادامه داد: اگر افزایش حقوق پلکانی در سال 98 در صحن علنی مجلس تصویب شود در اعداد و ارقام بودجه تغییری صورت نمی‌گیرد که دولت بخواهد با آن مخالفت یا موافقت کند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه افزایش پلکانی حقوق ها از نظر ترکیب و نوع پرداخت تغییراتی ایجاد می کند به گونه ای که حقوق های کمتر افزایش بیشتری خواهند داشت، تاکید کرد: تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مطرح کرده اند که افزایش پلکانی حقوق ها انگیزه‌ها را برای ارتقا کاهش می‌دهد، ادامه مسیر را با مشکل مواجه می کند و در واقع با این اقدام درصد افزایش حقوق ها متناسب با زحمات نیست.

۲۰ درصد افزایش حقوق در سال 98 انطباقی با واقعیت تورمی جامعه ندارد

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش مجلس بر این است که میزان افزایش درصد حقوق ها را فارغ از اینکه پلکانی باشد یا خیر با صرفه‌جویی هزینه‌ها در بخش های دیگر و افزایش درآمدهای جدید در صحن علنی جبران کند، افزود: عددی که اکنون به عنوان ۲۰ درصد افزایش حقوق ارائه شده انطباقی با واقعیت تورمی جامعه ندارد و میزان تورمی که در سال ۹۷ رخ داده بیش از آن چیزی است که در قالب افزایش حقوق و دستمزد می خواهد برای سال ۹۸ دیده شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فارغ از بحث پلکانی و درصد افزایش حقوق های کمتر یا بیشتر از دو میلیون تومان باید منابعی ایجاد شود تا درصد حقوق ها افزایش بیشتری یابد، تصریح کرد:از سوی دیگر باید کاهش هزینه ها در سرفصل های دیگر رخ دهد تا این کاهش هزینه‌ها به جایگزینی پرداخت های تعهدی که در حوزه پرسنلی شکل می‌گیرد منجر شده و بخشی از کاهش قدرت خرید مردم در حوزه تورمی را جبران کند.

 کاهش مالیات حقوق‌های بالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ براساس تصمیم کمیسیون فردی که ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد با افزایش ماهانه چهار میلیون تومان مواجه شده و فردی که یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند باید منتظر افزایش فقط ۳۰۰ هزار تومانی باشد که این امر باعث بروز شکاف درآمدی بین حقوق بگیران خواهد شد.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: رویکرد کمیسیون تلفیق در خصوص مسائل مربوط به افزایش سقف معافیت مالیاتی و تعیین نرخ مالیات حقوق و نرخ رشد حقوق در سال ۹۸ عدالت مدارانه نیست.

وی افزود: با عنایت به اینکه در لایحه دولت برای سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران مبلغ دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان موجود در سال ۹۷ ثابت نگهداشته شده بود پیشنهادهایی در کمیسیون تلفیق و کمیسیون های تخصصی مجلس مطرح شد که از آن جمله می‌توان به پیشنهاد بنده در کمیسیون اقتصادی مبنی بر افزایش معافیت مالیاتی تا سقف سه میلیون تومان اشاره کرد اما متاسفانه خبری که از کمیسیون تلفیق به دست آوردیم آن بود که این مبلغ به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و مجموع سقف مالیاتی سالیانه حقوق بگیران ۳۳ میلیون تومان تعیین شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصمیم غیرعاقلانه دیگر در این کمیسیون تصریح کرد: این تصمیم در خصوص کاهش نرخ مالیات حقوق‌های بالا بود که در سال ۹۷ نرخ مالیات حقوق‌های بالا تا ۳۵ درصد تعیین شده بود در حالی که این رقم برای این قشر به ۲۵ درصد کاهش یافت یعنی بالاترین حقوق حداکثر ۲۵ درصد مالیات می‌پردازد که در مجموع این موضوع می‌تواند باعث کاهش درآمدهای دولت شود که خلاف عدالت است چرا که افرادی که حقوق های بالا دریافت می‌کنند انتظار است که مالیات آن به جامعه و دولت پرداخت کنند.

وی با اشاره به نحوه اعمال ضریب افزایش حقوق اظهار داشت: با عنایت به اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ اعمال ضریب افزایش حقوق را به میزان ۲۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته بود این موضوع در مجلس اینگونه تصویب شد که باید این ضریب نزولی اعمال شود و حقوق های پایین مشمول افزایش بالاتر و حقوق های بالا مشمول افزایش کمتر شوند در حالی که این حقوق به صورت برابر برای همه حقوق بگیران اعمال شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: بر اساس این تصمیم کمیسیون تلفیق فردی که ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند حقوقش با افزایش ماهانه چهار میلیون تومان به 24 میلیون تومان می‌رسد در حالی که فردی که یک و نیم میلیون تومان حقوق می گیرند باید شاهد افزایش فقط ۳۰۰ هزار تومانی حقوقش باشد که این نسبت باعث بروز شکاف درآمدی در بین حقوق بگیران و تشدید این شکاف می شود که قطعاً با عدالت سازگار نیست.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: در شرایطی که شاهد گرانی و افزایش تورم افسارگسیخته هستیم و فشار به حقوق‌بگیران دارای درآمدهای ثابت و به ویژه افرادی که دارای حقوق‌های پایین هستیم آنها قطعا توان تحمل چنین فشاری را نداشته و انتظار است که در سال جاری گشایش و افزایش قابل توجهی در حقوق های پایین که زیر خط فقر هستند صورت گیرد این در حالی است که بر اساس محاسبات صورت گرفته خط فقر بین چهار تا پنج میلیون تومان است.

وی افزود: متاسفانه کمیسیون تلفیق این دو تصمیم یعنی کاهش نرخ مالیات بر حقوق‌های بالا را از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش داده و افزایش یکسان ضریب افزایش حقوق باعث خواهد شد که نرخ رشد حقوق‌های بالای ۱۵ میلیون تومان به مراتب بیشتر از حقوق های پایین تر باشد که این امر غیرعادلانه بوده و انتظار است که یا این امر در کمیسیون تلفیق اصلاح شده و یا نمایندگان مجلس پیشنهادهایی برای اصلاح آن در صحن علنی مجلس داشته و اعمال کنند.

کریمی تصریح کرد: باید کسانی که از حقوق های بالاتری برخوردار هستند مالیات بیشتر و مناسب‌تری باید بپردازند و افزایش حقوق برای کارمندان هم باید به صورت پلکانی و نزولی باشد تا شکاف درآمدی بین حقوق بگیران که در حال حاضر حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان و حداکثر چند 10 میلیونی تشدید نشود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد این کمیسیون در این خصوص یا رویه خود را اصلاح کرده و یا منتظر پیشنهادات نمایندگان دلسوز ملت در مجلس باشد تا در انتهای سال و در آستانه سال نو خبرهای خوبی برای ملت ایران داشته باشیم.

دولت مکلف به انتشار فیش حقوقی مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکتهای دولتی شد

نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس در تلفیق بودجه ۹۸ مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه دولت مکلف به انتشار فیش حقوقی مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکتهای دولتی شد.

عباس گودرزی اظهار کرد: در حال حاضر یک ولنگاری و بی بند و باری در پرداخت حقوق‌ و مزایای اعضای شرکت‌های دولتی وجود دارد که باعث آسیب رسانی به بخشی از منابع درآمدی دولت و همچنین لطمه زدن به اعتماد عمومی مردم شده است به همین دلیل کمیسیون تلفیق به این بحث ورود پیدا کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق برای شفافیت پرداختیها در شرکت‌های دولتی مصوبه‌ای داشت، افزود: بر این اساس دولت مکلف شد که ظرف مدت یک ماه نسبت به تعیین، ابلاغ و اعلام حقوق و مزایای مدیران عامل، اعضای هیأت مدیره موظف و غیرموظف شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی در سه سطح کوچک، متوسط و بزرگ اقدام کند. وی ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق در قالب تبصره‌ای تصویب کرد که کلیه شرکت‌های مشمول، موظند که حقوق و مزایای مصوب را از ابتدای سال 98 بر این اساس پرداخت کنند و تخلف از این بند، تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: آیین نامه این مصوبه کمیسیون تلفیق نیز باید توسط وزارت اقتصاد و دارایی با همکاری وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه تهیه و تصویب هیأت وزیران برساند. گودرزی با بیان اینکه با این مصوبه شفافیت در حقوق‌های دولتی ایجاد خواهد کرد و از پرداخت‌های نجومی جلوگیری می‌کند، گفت: با این مصوبه که سه قید تعیین، ابلاغ و اعلام نرخ حقوق‌ها در آن قید شده رعایت عدالت را نیز به دنبال خواهد داشت.

نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس در تلفیق بودجه 98 مجلس تصریح کرد: معنی ندارد که در شرکت‌های وابسته دولتی که بعضا دارایی بازنشستگان کشور در آن وجود دارد، حقوق‌های بالای 20 میلیون تومان و برخی از ارقام نجومی به عنوان حقوق پرداخت شود.

یوسف نژاد: تعیین سقف برای حقوق مدیران در سال ۹۸

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸، گفت: پیشنهادات مختلفی از سوی نمایندگان برای تعیین سقف حقوق مدیران در سال آتی مطرح شده است که تصمیم لازم در این خصوص در کمیسیون تلفیق اتخاذ می‌شود.

علی اصغر یوسف نژاد با اشاره به پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان در سال ۹۸، گفت: پیشنهادهای مختلفی برای افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸ براساس شیوه‌های متعدد به کمیسیون تلفیق بودجه ارسال شده است که این پیشنهادها در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد. در تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۹۸، دولت پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای تمام کارکنان را مطرح کرده است. نایب رییس کمیسیون بودجه سال ۹۸، با بیان اینکه پیشنهادهای مختلفی برای تغییر روش افزایش حقوق مطرح شده است، افزود: تعدادی از نمایندگان افزایش حقوق پلکانی، پلکانی معکوس و سایر روش ها را برای اجرا در سال ۹۸ پیشنهاد کرده اند.

این پیشنهادها در حالی مطرح شده که مجلس در زمان بررسی بودجه ۹۷ مصوب کرد که حقوق آن دسته از کارکنان دولت که در پایین ترین سطح قرار دارد به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد و بعد از آن افزایش ها نزولی بوده تا اینکه افزایش حقوق مقامات به صفر برسد.

پیشنهادات برای تعیین سقف حقوق مدیران بررسی و تجمیع می شود

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیشنهادات مختلفی برای تعیین سقف حقوق مدیران در سال ۹۸ مطرح شده است، تصریح کرد: باید پیشنهادات برای تعیین سقف حقوق مدیرانبررسی و تجمیع و سپس در کمیسیون تلفیق رای گیری شود. خبرگزاری خانه ملت؛ دولت براساس قانون برنامه ششم توسعه مکلف شد در حدود اعتبارات هزینه‌ای سالانه و متناسب با نرخ تورم نسبت به تعیین ضریب حقوق کارکنان دولت اعم از مشمولان و غیرمشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه: افزایش 20 درصدی حقوق‌ها نباید برای همه به یک میزان باشد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مجلس با اشاره به اختصاص مبلغ ۱۴ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای تأمین کالاهای اساسی، گفت: اگر نظارت در این حوزه وجود نداشته باشد، منجر به تولد سلطان‌های جدید در بازار کالاهای اساسی می‌شود.

عباس گودرزی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش 20 درصدی حقوق‌ها در سال 98، اظهار کرد: امروز قشر مهمی از جامعه حقوقی کمتر از 2 یا 3 میلیون تومان دریافت می‌کنند که با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی این رقم، عدد بسیار کمی است لذا افزایش 20 درصدی حقوق نباید برای همگان ملاک عمل دولت قرار گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش حقوق‌ها باید به نحوی باشد که اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه از این افزایش حقوق سهم بیشتری ببرند و در واقع میانگین افزایش حقو‍‌ق‌ها 20 درصد شود، افزود: کمیسیون تلفیق در نظر دارد افزایش حقوق‌ها به نحوی باشد که برای مثال فردی که زیر دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد افزایشی بیشتر از 20 درصد را داشته باشد و فردی که حقوق‌های بالا دریافت می‌کند، کمترین سهم از این افزایش حقوق را ببرد.

 این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارش شماره (40) خود تحت عنوان "تحلیلی بر اعتبارات جبران خدمت کارکنان و رفاه اجتماعی" به صراحت بر افزایش یکسان حقوق و مزایای کلیه کارکنان دولت و حتی آن دسته از افرادی که حقوق بالاتری دریافت می‌کنند، تأکید کرده است.

احتمالات افزایش حقوق کارمندان و کارگران از زبان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برخی احتمال‌ها درباره افزایش حقوق کارگران در سال آینده را تشریح کرد.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش حقوق کارگران و کارمندان در بودجه سال آینده، گفت: یک نظر براین است که حقوق‌ها در سال آینده به طور کلی 20 درصد افزایش پیدا کند و نظر دیگر این است که حقوق‌ها در سال آینده به صورت پلکانی افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: البته باید دید دولت در بودجه سال آینده چه مکانیزمی برای افزایش حقوق‌ها در نظر گرفته تا بر اساس آن در مجلس تصمیم‌گیری شود.

نماینده مردم تهران در مجلس کارمندان و بازنشستگان نگران میزان افزایش حقوق خود نباشند، افزود: نمایندگان مجلس حافظ منافع کارگران و کارمندان هستند و در بودجه سال آینده درباره این موضوع بهترین تصمیمات را اتخاذ خواهند کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید براینکه باید در بودجه سال آینده حقوق و دستمزدها به گونه‌ای افزایش پیدا کند که کفاف زندگی کارگران را بدهد، تصریح کرد:قطعاً در این زمینه جلساتی با خواهیم داشت تا بهترین تصمیمات برای این قشر زحمت‌کش اتخاذ شود. به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكترمحمدباقر نوبخت در حاشيه امضاي تفاهم نامه ايجاد اشتغال و توليد با وزير صنعت، معدن و تجارت، در مورد افزايش حقوق شاغلین و بازنشستگان گفت: هيچ تبعيضي براي افزايش حقوق متوسط ۲۰ درصدي بازنشستگان وجود ندارد و همه شاغلين و بازنشستگان از متوسط ۲۰ درصد استفاده خواهند كرد.

وي افزود: اينكه افزايش حقوق را پلكاني بكنيم براي كساني كه حقوق‌شان پايين است و ضريب بيش از ۲۰ درصد بگيرند و آنهايي كه حقوق بالاتري دارند و كمتر از ۲۰ درصد بگيرند، بحث‌هايي است كه در مجلس شوراي اسلامي دنبال مي‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شناسنامه قانون، تاریخ انتشار 20 آذر 97، کد مطلب: 5156:www.shenasname.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین