پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۹۰۱۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
رئیس شورای شهر تهران به اظهارات محمدباقر قالیباف در صداوسیما واکنش نشان داد.

شعار سال: شهردار اسبق تهران براي چندمين بار عدد سنگين بدهي‌هاي شهرداري ورشکسته دوران مسئوليتش را در برنامه‌اي تلویزیونی يک‌طرفه تکذيب کرد و آن را «يک دروغ بزرگ» خواند و در ادامه تلويحا درباره مديريت شهري کنوني گفت کار نمي‌کنند و مي‌خواهند در قدرت بمانند و دروغ مي‌گويند. اين اظهارات صداي اعتراض رئيس شوراي شهر تهران و برخي اعضا را که در اين يک‌سال‌و‌نيم درگير همين بدهي‌ها و شرايط مالي سنگين بوده‌‌اند، بلند کرده است. رئيس شوراي شهر تهران اين سخنان قاليباف و رفتار يک‌جانبه صداوسيما را غيرمنصفانه و ظلم به شهرداري تهران خوانده و گفته است هم صداوسيما بايد فرصت پاسخ‌گويي به شورا و شهرداري بدهد و هم محمد‌باقر قاليباف بايد اظهارات خود را اصلاح کند.
در ادامه هم چند عضو ديگر شورا به اين اظهارات يک‌جانبه واکنش نشان دادند. محمود ميرلوحي، عضو کميسيون بودجه‌ شوراي شهر تهران در چند روز گذشته با شکايت مستقيم محمد‌باقر قاليباف محکوم به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق شد. در‌حالي‌که اتفاقا يکي از موضوعات اصلي اين اظهارات که به‌عنوان «توهين و نشر اکاذيب» اعلام شده است، همين موضوع بدهي 54 هزار ميليارد توماني شهرداري تهران در دوره مديريت سابق شهري يعني دوران مسئوليت محمد‌باقر قاليباف بوده است. او روز گذشته در صحن شوراي شهر تهران از پيروز حناچي خواست که بدون در‌نظر‌گرفتن ملاحظات، فهرست بدهي‌هاي شهرداري را منتشر کند.
او گفته که تا امروز ما ملاحظه مي‌کرديم و با توجه به شرايط، گزارش را منتشر نمي‌کرديم. او در صحن شوراي شهر تهران افزود: ما در شرايطي هستيم که سياست مديريت شهري اين است که از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري دعوت کند و حتي مي‌خواهيم اوراق مشارکت منتشر کنيم و ممکن است اعلام مداوم بدهي‌ها بر روي سطح همکاري‌ها اثرگذار باشد؛ اما متأسفانه اين عاملي شده است که رقبا و مديريت قبلي شهري از اين مبحث بهره‌برداري غيرصحيح کرده و کم‌لطفي ‌کنند. شش، هفت ماه است که گزارش رسمي مالي با امضاي پنج نفر روي ميزم است و ارائه آن به روزنامه‌ها کاري ندارد؛ اما به نظرم درست نيست در شرايطي که بنگاه‌هاي بدهکار خوشنام نيستند، اين کار را انجام دهيم. او در توضيح وضعيتي که شهرداري تهران را تحويل گرفته‌‌اند، گفت: «مثلا آقايان براي ساخت پل صدر فاينانس خارجي گرفته بودند؛ اما کارهايش را انجام نداده بودند و بانک‌ها ديگر با ما کار نمي‌کردند و پس از گفت‌وگوي بسيار مجوز انتشار دو هزار ميليارد اوراق مشارکت را گرفتيم و حتي برخي حساب‌ها نيز استمهال شده بود. فقط بيش از 20 هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي شهرداري تهران براي بانک شهر بود. او مي‌گويد: در دوره گذشته مرتبا وام مي‌گرفتند؛ حتي براي پرداخت حقوق پرسنل وام مي‌گرفتند؛ اما در دوره ما هيچ‌گونه دريافتي براي پرداخت حقوق نداشتيم.او در‌عين‌حال از دفتر حقوقي شهرداري تهران نيز خواست اقدام حقوقي و قضائي لازم را در‌اين‌باره انجام دهد و ضمن گلايه از برخورد صداوسيما با مديريت شهري جديد، گفت: گويا صداوسيما هنوز قاليباف را شهردار تهران مي‌داند؛ چرا‌که در برنامه اخير افتتاح بيش از ۵۰۰ پروژه جديد خبري در اين زمينه منتشر نکرد.حسن خليل‌آبادي، عضو کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران، هم در واکنشي توييتري خطاب به قاليباف نوشت: «در دوره گذشته شخصي مي‌گفت صداي اعتراض مردم، نوار است و حالا مي‌گويند بدهي دروغ است. ديوار حاشا هم بلند است! سري به خيابان بهشت بزنيد، تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداري، دروغ‌گو را مشخص مي‌کند. البته بلاتشبيه!».
اما اظهارات محمد‌باقر قاليباف در يک برنامه تلویزيوني تازه‌کار که نياز به توجه مخاطبان دارد، چندان هم جديد نبود و شهردار اسبق تهران در فرصت‌هاي قبلي که رسانه ملي براي او فراهم کرده بود، همين اظهارات را با ادبياتي ديگر بيان کرده بود. او رقم ۵۴ هزار ميليارد تومان بدهي شهرداري تهران را «يک دروغ بزرگ» خواند و آن را تکذيب کرد و گفت: متأسفانه وقتي افراد کار نمي‌کنند و مي‌خواهند در قدرت بمانند، مجبور مي‌شوند دروغ بگويند، ذلت بپذيرند و زد‌و‌بند کنند. وقتي شوراي شهر چهارم تمام شد، گزارش دارايي‌ها و بدهي‌ها را در شورا مصوب کرده که بدهي‌ها و دارايي‌ها چقدر است و اين مصوبات را تحويل شوراي پنجم داده است.وي گفت: جالب است بدانيد که بدهي‌هاي ما حدود ۱۶ هزار ميليارد تومان بود که ۱۴ هزار ميليارد در دوره آقاي نجفي خودشان تأييد کردند که طلب قطعي از دولت است، غير از آن يک ميليارددلاري که دولت دهم به ما نداد، مصوبه مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام بود که باز هم آن را ندادند و خود آنها گفتند ۲۵ هزار ميليارد تومانش مربوط به اتمام پروژه‌هاي آينده است، مگر پروژه آينده جز ديون است. ديون به پولي گفته مي‌شود که کاري انجام شده و پرداخت نشده است يا حتي مي‌گويند اموال شهرداري فروخته شده؛ در شهرداري تهران فهرست اموال وجود دارد و زمين‌ها و اموال شهرداري نسبت به مديريت قبل در صورت‌جلسات مصوبات شوراي شهر و در حساب بررسي سالانه به دوبرابر افزايش پيدا کرده است. اينها واقعا بحث‌هاي غيرمنطقي است.
شهردار اسبق تهران مردادماه سال 96 در آخرين روزهاي مسئوليتش در شهرداري تهران باز هم میهمان نظربلند و همسوي رسانه ملي با خودش بود و فرصت بيان آنچه گزارش عملکرد مي‌دانست برايش فراهم شد. او در آن برنامه تلویزيوني اعلام کرد که 19 هزار ميليارد تومان طلب شهرداري از دولت و بيش از 15 هزار ميليارد تومان ديون شهرداري تهران است. در همين زمان و قبل از پايان دوره 12 ساله حضور مستمر قاليباف و جريان اصولگراي همراهش در بهشت اماواگر‌هاي زيادي درباره اين ميزان بدهي وجود داشت و هربار که در شورا اين موضوع مطرح مي‌شود، برخي از اعضاي شورا ان‌قلتي روي آن مي‌گذاشتند. معاونان شهردار و برخي اعضاي اصولگرا اين عدد بدهي را 16 تا 20 هزار ميليارد تومان اعلام مي‌کردند و اعضاي اصلاح‌طلب اين عدد قطعي‌نشده را بيش از 40 هزار ميليارد تومان مي‌دانستند. ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و امور شوراهاي شهرداري تهران، اين عدد را 20 هزار ميليارد تومان و عليرضا دبير، رئيس کميسيون برنامه‌وبودجه شهرداري، هم اين بدهي را 20 هزار ميليارد تومان اعلام کرده بود، اما ديگر اعضا عددهايي متفاوت داشتند. رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران، اين عدد را 40 هزار ميليارد تومان و محمد حقاني، عضو کميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر، هم اين عدد را بيش از 70 هزار ميليارد تومان اعلام کرده بودند، اما مسئله مهم در همين ابهام و فضاي ابرگونه بود که تا پايان دوره ادامه داشت و کسي در نهايت يک عدد قابل اتکا و قطعي از بدهي‌ها، آن هم شفاف و عيني ارائه نکرد. به عبارتي اهميت اين بدهي‌ها و طلب‌ها در نامشخص‌بودن آنهاست و اگر آن زمان يا امروز آشکار مي‌شد، شايد به مرور کم و پرداخت هم مي‌شد، اما گويا منفعت اين‌گونه نبوده و نيست. به‌هرروي چندي بعد که محمدعلي نجفي، اولين شهردار بعد از قاليباف، به شهرداري تهران آمد، در گزارش تحويل‌وتحول خود اعدادي ديگر ارائه داد که تفاوت زيادي با اين اعداد داشت، هرچند که در آن گزارش نجفي هم اين عدد، جزئياتي درباره رقم بدهي و طرف‌هاي بدهي نداشت و تا امروز هم کسي جزئياتي از بدهي‌ها ارائه نکرده است، اما مي‌توان از حال نامساعد مالي شهرداري تهران و حجم پروژه‌هاي مهم متوقف‌مانده شهر مانند مترو به اين نتيجه رسيد که اوضاع مالي خوب نيست وگرنه به نظر نمي‌رسد اصلاح‌طلبان بدشان مي‌آمد با پول‌هاي خزانه پروپيمان شهرداري تهران براي خودشان اعتبار و رضايت مردمي کسب کنند.
به نظر مي‌رسد در اين فضاي پرابهام که عاملان بسياري از شرايط آن امروز بيرون گود نشسته‌‌اند و در انتظار کوچک‌ترين، مديريت شهري بي‌پول و گرفتار را نظاره مي‌کنند، بهترين کار شفافيت و ارائه جزئيات بدهي‌هايي است که از يک طرف دست‌وپاي شهرداري را بسته و از سوي ديگر عدم بيانشان، راه را بر فشار سياسي و بار رواني و سوءاستفاده برخي افراد باز مي‌گذارد. قاعده بازي اين است که محمدباقر قاليباف و همه اصولگراياني که با او در بهشت بودند، قرار نيست بگويند ماستشان ترش بوده است و درعين‌حال اگر قرار بر جوابگويي و تعامل دوسويه بود، اين‌گونه با اعمال موقعيت‌هاي امتيازي، يک‌جانبه به قاضي نمي‌رفتند، در نتيجه اصلاح‌طلبان شورا و شهرداري هم نبايد تا روز آخر منتظر بمانند تا اصلاحي برايشان رخ دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 29 اسفند 97، شماره: 3369


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین