پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: اگر ماده ۸ قانون هوای پاک اجرا شود ۱۱ میلیون خودروی فرسوده اجازه تردد ندارند.در موضوع ماده ۴ آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک موضوع تغییر سن فرسودگی خودروها تا دو سال در صورت نصب فیلتر یا کاتالیست مطرح بود که در این خصوص رضا رجبی، کارشناس دفتر حمل و نقل عمومی به‌عنوان نماینده وزارت کشور از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: طی دو جلسه‌ای که با نماینده پلیس راهور و سازمان محیط زیست توسط وزارت کشور برگزار شد، پیش‌نویس موضوع افزایش سن فرسودگی برای خودروهای دیزلی دارای فیلتر و خودروهای عمومی دارای کاتالیست تهیه شده ولی هنوز این موضوع نهایی نشده است.

شعار سالعصر امروز در سی‌و‌ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، موضوع ارائه گزارش تدوین دستورالعمل اجرایی مواد ۴، ۶ و ۷ آئین‌‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک مورد بررسی قرار گرفت.

در موضوع ماده ۴ آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک موضوع تغییر سن فرسودگی خودروها تا دو سال در صورت نصب فیلتر یا کاتالیست مطرح بود که در این خصوص رضا رجبی، کارشناس دفتر حمل و نقل عمومی به‌عنوان نماینده وزارت کشور از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: طی دو جلسه‌ای که با نماینده پلیس راهور و سازمان محیط زیست توسط وزارت کشور برگزار شد، پیش‌نویس موضوع افزایش سن فرسودگی برای خودروهای دیزلی دارای فیلتر و خودروهای عمومی دارای کاتالیست تهیه شده ولی هنوز این موضوع نهایی نشده است.

کارشناس دفتر حمل و نقل عمومی وزارت کشور گفت: پیش‌نویس ماده ۶ آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک نیز تهیه شده و در مرحله نهایی شدن است.

وی راهکار جایگزین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مطرح و از پیشنهاد واردات اتوبوس، مینی‌بوس، ون و تاکسی کارکرده بین یک تا ۵ سال سخن به میان آورد.

در ادامه جلسه احمد ترحمی معاون حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسی ما فرسوده است، گفت: با توجه به اینکه از سال ۹۱ تاکنون نوسازی اتوبوس‌ها را در دستور کار نداشتیم، در حال حاضر نمی‌شود سازوکار نهایی در ارتباط با این موضوع داشت و تا اجرایی شدن این موضوع درصد فرسودگی ناوگان اتوبوسی ما به ۸۰ تا ۸۵ درصد خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک اظهار کرد: بر اساس این قانون تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به‌عنوان مالکین وسایل نقلیه قبل از رسیدن زمان خودروها به فرسودگی، باید نسبت به اسقاط آن اقدام کنند، اما به نظر می‌رسد موضوع بیمه، حمل و نقل مسافر، خرید و فروش و ممنوعیت نقل و انتقال آن در قانون دیده نشده است.

معاون حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بعد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون حدود ۱۱ میلیون خودرو می‌بایست متوقف شده و اجازه تردد نمی‌داشتند، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، تکلیف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مشخص نیست و با توجه به اینکه مسئولیت بیمه‌ها هم در این خصوص دیده نشده است بار این مسئله بر روی دوش مردم است و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم موضوع را در قالب فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی جلو برده و با نوسازی حمل و نقل عمومی این موضوع را اجرایی کنیم.

در ادامه این جلسه فرهاد صالحیان مدیرکل آمار، ایمنی و ترافیک حمل و نقل جاده‌ای کشور هم گفت: با اجرایی شدن این قانون از ۴۱۶ هزار خودرو حمل و نقل جاده‌ای کشور، ۱۴۰ هزار خودرو مشمول این طرح می‌شدند و بر این اساس ۸۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۱۹ درصد اتوبوس‌ها، ۳۰ درصد خودروهای باری و ۶۰ درصد خودروهای سواری در شمول این قانون قرار می‌گرفتند.

وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم در پایان با بیان اینکه در اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک بیمه مرکزی هیچ‌گونه همکاری را انجام نداده است، گفت: خودروهای اسقاطی فرسوده نباید تردد کنند و این موضوع قابل حل است و از طریق برگزاری کمیته‌های تخصصی در تلاش هستیم تا آن بخش از ماده ۸ قانون هوای پاک را که قابل اجراست، اجرایی کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 1 اسفند 97، کد خبر: 362469، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین