پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ در سوئیس دریافته‌اند که نانوذرات پلاتین با حساسیت بیشتری نسبت به دارو‌های سرطانی کنونی، سلول‌های سرطانی کبد را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را از بین می‌برند.

شعارسال:محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ در سوئیس دریافته‌اند که نانوذرات پلاتین با حساسیت بیشتری نسبت به دارو‌های سرطانی کنونی، سلول‌های سرطانی کبد را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را از بین می‌برند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، در سال‌های اخیر تعداد دارو‌های سرطانی روز به روز افزایش می‌یابند. با این حال، روش شیمی درمانی معمولی هنوز هم مهم‌ترین نقش را برای درمان این بیماری ایفا می‌کند. دارو‌های سرطانی شامل سمیت سلولی (سیتوتوکسیت) مبتنی بر پلاتین هستند که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند. موضوع اینجاست که این مواد به بافت‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند و عوارض جانبی شدیدی به همراه دارند.

اما محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ اکنون روشی را ابداع کرده‌اند که در آن ذرات دارو بیشتر سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند؛ و به اندازه دارو‌های کنونی عوارض ندارند.

به گفته این محققان، پلاتین زمانی که اکسید می‌شوند می‌توانند یک سیتوتوکسیک شوند و خاصیت شیمی درمانی پیدا کنند. این در حالی است که پلاتین غیر اکسید، سمیت کمتری نسبت به سلول‌ها دارد. از همین رو این تیم تحقیقاتی به دنبال راهی برای اکسید کردن پلاتین بودند و برای این کار ابتدا این ماده را به نانوذرات و سپس پپتید تبدیل کردند تا پایداری بیشتری داشته باشند.

آزمایش این دارو روی سلول‌های سرطانی نشان داد که نانوذرات پلاتین به سلول‌ها نفوذ می‌کنند.

هنگامی که داخل محیط خاص سلول‌های سرطانی کبدی قرار می‌گیرند، اکسید می‌شوند و حالت شیمی درمانی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. از همین رو بیشتر جذب سلول‌های سرطانی می‌شوند تا آن‌ها را از بین ببرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار2اسفند97،کدخبر: 747553،snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین