پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام افزود: یکی از بحران‌های مهمی که بشر را تهدید می‌کند، مسأله بحران کمبود آب است که میزان بالای مصرف آن و رویکرد فرهنگی نامناسب این بحران را در عصر حاضر به چالش تبدیل کرده است.

شعارسال: عزت‌الله اکبرزاده، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام اظهار داشت: این سازمان طی پنج مرحله انتخابات شورای سازمان فعالیت خود را ادامه می‌دهد و در این مدت تعداد پنج‌هزار و ۴۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست را ساماندهی کرده و در حوزه‌های مختلف به عنوان بازوی توانمند علمی در کنار سازمان جهاد کشاورزی استان و مابقی متولیان بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ایفای نقش می‌کند. سیاست این سازمان نیز توانمند‌سازی اعضاء و ارتقای سطح دانش و مهارت آنان جهت مهندسی کردن فرآیند تولید و اثربخشی آن‌ها در حوزه‌های مختلف تولید است که باعث افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح تولید از لحاظ کمی و کیفی می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام افزود: یکی از بحران‌های مهمی که بشر را تهدید می‌کند، مسأله بحران کمبود آب است که میزان بالای مصرف آن و رویکرد فرهنگی نامناسب این بحران را در عصر حاضر به چالش تبدیل کرده است. سهم بالای مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کنونی است. با توجه به این‌که دوران استحصال آب‌های ارزان‌قیمت به پایان رسیده و پتانسیل آبی کشور دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد آب به‌ویژه در بخش کشاورزی باشد، ناچار و مکلف به بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی هستیم؛ لذا رویکرد استان در راستای بهینه‌سازی مصرف آب و تغییر الگوی کشت، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری است. ما با توجه به وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش‌دیده در بخش آب، در راستای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری بیش‌ترین نقش را ایفا می‌کنیم و با ایجاد تعامل با سازمان جهاد کشاورزی درباره تغییر الگوی کشت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم. با وجود پتانسیل نیروی انسانی و متخصص در بخش کشاورزی، در راستای مهندسی‌کردن فرآیند تولید قدم‌های زیادی برداشته‌ایم؛ البته تا رسیدن به هدف نهایی و مطلوب فاصله داریم، ولی تلاش می‌کنیم که پیوسته این راه ارزشمند و سودآور برای بخش کشاورزی و بهره‌برداران را ادامه دهیم.

اکبرزاده اظهارداشت: در بخش ساماندهی مسئولان فنی در واحدهای تولیدی، دامپروری، گلخانه‌ها و واحدهای گیاه‌پزشکی، اقدامات شاخصی از قبیل شناسایی فارغ‌التحصیلان راغب و بااستعداد، برگزاری آزمون‌های لازم و آموزش کافی انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم نقش مهمی را در کنار واحدهای تولیدی توسط این عزیزان ایفا کنیم. یکی دیگر از سیاست‌های لازم و ضروری در بخش کشاورزی جهت بهینه‌سازی مصرف آب، کنترل آفات و بیماری‌ها، تولید محصول سالم و به‌حداکثر رساندن بهره‌وری از نهاده‌های کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها است که خوشبختانه توانسته‌ایم تاکنون تعداد قابل توجهی بهره‌بردار را شناسایی و توجیه کنیم و مشاوره‌های لازم و ضروری در عرصه احداث را به آن‌ها بدهیم. گفتنی است با تأسیس این گلخانه‌های در دست اقدام و مجموعه گلخانه‌های فعال استان می‌توانیم قدم مثبتی در راستای افزایش تولید و بهره‌وری ‌برداریم. لازم به ذکر است توسط کارشناسان این سازمان مشاوره‌های لازم و علمی به گلخانه‌داران داده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد توسعه گلخانه‌ها در سطح استان ادامه یابد و در همین راستا لازم است در جهت تولید محصول سالم از روش‌های متفاوت و نوین جهت مبارزه با آفات و بیماری‌ها استفاده شود. ما در استان ایلام با ساماندهی واحدهای گیاه‌پزشکی، فروشگاه‌های سموم کشاورزی، کلینیک‌ها و توسعه انسکتاریوم‌ها توانسته‌ایم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم. همچنین با ساماندهی و پلمب واحدهای غیرمجاز، آموزش دارندگان واحدهای گیاه‌پزشکی دارای مجوز، به‌کار‌گیری مسئولان فنی و متخصص رشته‌های گیاه‌پزشکی و مرتبط با آن جهت آموزش بهره‌برداران، ارائه خدمات و مشاوره‌های فنی استفاده مفید از سموم کشاورزی، ترویج روش‌های مبارزه بیولوژیک جهت کنترل آفات و بیماری‌ها و افزایش عملکرد و تولید محصول اقدامات شایانی در سطح استان انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام در مورد دستاوردهای این سازمان گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای فارغ‌التحصیلان عضو سازمان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست، به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان حوزه واحدهای تولیدی به عنوان مسئول فنی، به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان در قالب طرح‌های کارورزی در واحدهای تولیدی به تعداد یک‌هزار نفر که منجر به اشتغال ۲۵ درصدی آنان شده است، تعامل و همکاری سازنده و اثربخش با سازمان جهاد کشاورزی و ادارات زیر مجموعه آن و افزایش ضریب نفوذ علم و دانش در عرصه‌های مختلف بخش کشاورزی از جمله دستاوردهای ماست.

اکبرزاده در پایان اظهار داشت: معتقدم اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، مهندسی کردن فرآیند تولید، افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه تولید، افزایش بهره‌وری در مصرف آب در بخش کشاورزی و به‌کارگیری روش‌های نوین مبارزه با آفات و بیماری‌ها جز با پذیرش ظرفیت و پتانسیل عظیم سازمان نظام مهندسی کشاورزی توسط قانون‌گذاران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی تحقق پیدا نخواهد کرد؛ لذا بر مسئولان واجب است بسترهای لازم را برای نقش‌آفرینی هرچه بیش‌تر این سازمان فراهم کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار:4اسفند1397 ، کدخبر: 62740: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین