پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
بعد از انقلاب اسلامی هنوز دادگاه‌های انقلاب، شکل منسجمی به خود نگرفته بود. امام خمینی(ره) برای اینکه دستگاه قضائی در اختیار تیم لیبرال دولت موقت قرار نگیرد در نخستین اقدامشان، خلخالی را به‌عنوان قاضی دادگاه‌های شرع منصوب کردند.
شعار سال: شهید بهشتی در اسفند سال ۱۳۵۸ توسط امام خمینی(ره) به سمت ریاست دیوان عالی کشور و شورای عالی قضائی منصوب شد.

بعد از انقلاب اسلامی هنوز دادگاه‌های انقلاب، شکل منسجمی به خود نگرفته بود. امام خمینی(ره) برای اینکه دستگاه قضائی در اختیار تیم لیبرال دولت موقت قرار نگیرد در نخستین اقدامشان، خلخالی را به‌عنوان قاضی دادگاه‌های شرع منصوب کردند.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز نهادی به اسم قوه‌ قضائیه تشکیل نشده بود و دیوان عالی کشور در ایران وجود داشت. بعد از انقلاب سیدمهدی سجادیان تا چهارم اسفند سال ۵۸ ریاست دیوان عالی کشور را برعهده داشت.

امام خمینی(ره) در چهارم اسفند سال ۱۳۵۸ در حکمی، آیت‌الله سیدمحمد بهشتی را به سمت رئیس دیوان عالی کشور منصوب کردند. در ابتدای سال ۱۳۵۹ نیز به دستور امام خمینی(ره) شورای عالی قضائی تشکیل شد و  شهید بهشتی ریاست این شورا را برعهده گرفت.

بنیانگذار انقلاب اسلامی در حکمشان برای آیت‌الله شهید بهشتی آورده‌ بودند:  نظر به اهمیت نقش قوۀ قضائیه در تأمین سعادت و سلامت جامعه و تمامیت نظام‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی و ضرورت ایجاد تشکیلات نوین قضایی بر اساس تعالیم مقدس‏‎ ‎‏اسلام، به ریاست دیوان عالی کشور منصوب می‌شوید تا با همکاری دادستان کل کشور،‏‎ ‎‏فقها، قضات، کارمندان شریف و صالح دادگستری و حقوقدانان دیگر به تهیۀ طرح و‏‎ ‎‏برنامه و ایجاد تشکیلات نوین به تدوین لوایح قضائی جدید جمهوری اسلامی ایران‏‎ ‎‏بپردازید. امیدوارم خداوند متعال شما را در انجام این امر خطیر یاری فرماید.‏

این حکم در بیمارستان قلب تهران به شهید بهشتی تحویل شد. از جمله کارهای ارزشمند شهید بهشتی در قوه‌قضائیه کادرسازی افراد برجسته مانند آیت‌الله رئیسی و نظایر آن در قوه‌قضائیه و احداث دانشگاه عالی قضائی و  پلیس قضائی بود.

از موارد مهم در دوران قضائی ایشان این بود که هیچ فردی را به جرم اظهار نظر سیاسی زندانی نمی‌کرد و تنها در صورتی که گروه یا جریانی دست به اسلحه می‌برد علیه وی اقدام می‌شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار: 6 اسفند 1397، کدخبر: 363294 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین