پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
حضور زنان کارآفرین در رونق تولید و اقتصاد همواره مدنظر برنامه ریزان و کارشناسان بخش های دولتی و حتی خصوصی بوده است و به اعتقاد همه آنها فعالیت این قشر نقش تاثیرگذاری در سلامت اقتصادی واجتماعی جامعه دارد.
شعار سال: حضور زنان کارآفرین در رونق تولید و اقتصاد همواره مدنظر برنامه ریزان و کارشناسان بخش های دولتی و حتی خصوصی بوده است و به اعتقاد همه آنها فعالیت این قشر نقش تاثیرگذاری در سلامت اقتصادی واجتماعی جامعه دارد.

با توجه به تصمیم غیرانسانی و ظالمانه دشمنان نظام و انقلاب همراه با تبلیغات روانی و جنگ اقتصادی در دوره تحریم، حضور کارآفرینان خصوصا زنان می‌تواند حلقه های مفقوده را در موتور محرکه اقتصادی پر و آن را در حرکت شتاب بخشد.

در حال حاضر، قطار اقتصادی کشور با سرعت و در کمال امنیت بر روی ریل توسعه در حرکت است، در چنین شرایطی توجه بیشتر به ظرفیت ها از جمله توانمندی زنان الزامی است.

بنابراین بستر و شرایط ورود به فضای کسب و کار برای فعالان این عرصه بایستی فراهم شود که این بستر از قوانین حمایتی برای زنان کارآفرین آغاز می شود.

موفقیت زنان کارآفرین در جوامع نه ‌تنها از لحاظ اقتصادی برای آنها سودمند است، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی زیادی برای اقشار مختلف جامعه در پی دارد.

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ توسعه ‌یافتگی کشورها، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان دارند و نقش این قشر در توسعه، مستقیماً با هدف توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد و از این‌رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می‌ شود.

« هلن فیشر» ، انسان شناس دانشگاه راتجز، پنج خصوصیت زنان کارآفرین را در این زمینه منحصر به فرد می داند که شامل مهارت ‌های ارتباطی ، مردمی ،برقرای توافق ،توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه و به کاری‌گیری تفکر شبکه ای از جمله آنهاست که می تواند در موفقیت آنان بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

پریچهر سلطانی مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران پیش از این اعلام کرده بود: در حال حاضر 800 کارآفرین زن در عرصه تولید کشور فعالیت دارند که بیشترین آمار ثبت شده مربوط به خراسان رضوی و اصفهان است.

از سوی دیگر معرفی بانوان کارآفرین به جامعه عامل افزایش انگیزه فعالیت و پویایی آنهاست و زنان کارآفرین ایران در بیشتر عرصه ها حضور موثر دارند ولی کمتر معرفی و دیده شده اند.

گرچه فعالیت آنها همواره با موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همراه است، اما می توان با استفاده از ظرفیت ها و آموزش هایی که توام با کسب مهارت باشد آنها را به سمت فعالیت های اثربخش و مفید راهنمایی کرد.

در این میان حضور بانوان جامعه به عنوان قشری کارا ، توانمند ، مبتکر و پشتکار می تواند نقش تعیین کننده ای در حوزه کارآفرینی ، اشتغال و رشد توسعه اقتصادی داشته باشد و حضور این قشر در شکوفایی اقتصادی برکسی پوشیده نیست و سال های اخیر سهم بالایی را در حوزه کارآفرینی ایفا کردند.

در حالیکه کار آفرینی، به نوعی فرایند نوآوری و بهره گیری از فرصت ها با تلاش بسیار و همراه با پذیرش ریسک مالی، روانی و اجتماعی و با انگیزه کسب سود، رضایت شخصی و استقلال همراه است، بر پایه آمارها 30 درصد کارآفرینان کشورهای توسعه یافته را زنان تشکیل می دهند.

امروزه ضرورت کارآفرینی به منزله راهی برای تحقق توسعه و رفع بیکاری، زنان را با افزایش و گسترش فرصت های شغلی بر مبنای خلاقیت که بار فرهنگی- ارزشی در آن قرار دارد، روبرو کرد.

** گسترش مقوله کارآفرینی

مقوله کارآفرینی به سرعت در حال گسترش است و کارآفرینی زنان موضوع خاص و مورد توجه دولت هاست، بسیاری از محققان معتقدند که فعالیت این قشر نقش تاثیرگذاری در سلامت اقتصادی جامعه دارد و آنها در زمان کوتاهی توانسته اند با ورود به عرصه کسب و کار تحولات شگرفی را در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها ایجاد کنند.

محمدعلی طالبی استاندار یزد چندی قبل بر فراهم کردن فرصت ها و نقش‌ آفرینی بیشتر زنان در حوزه‌های مختلف خصوصاً اقتصادی تأکید کرد و گفت: حمایت از این قشر در عرصه اقتصادی و کارآفرینان این بخش از جمله اولویت‌های مهم دولت و تدبیر و امید در استان است.

وی افزود: باید از کسب کارهای خانگی که متولی آن زنان هستند حمایت‌های لازم صورت گیرد و این حمایت‌ها به‌صورت ویژه توسط دستگاه‌های مرتبط به‌صورت عملی نمایان شود.

استاندار یزد اظهار امیدواری کرد که با همگرایی نهادهای مختلف شاهد حضور بهتر و مؤثرتر زنان کارآفرین و رونق کسب‌وکارهای خانگی در استان باشیم.

طالبی بابیان اینکه زنان نقش مهمی در فرایند توسعه جامعه دارند افزود: یکی دلایل توسعه‌ یافتگی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم حضور زنان آن کشور در عرصه‌های مختلف اجتماعی بود.

استاندار یزد بر این باور است که بخشی از مشکل حوزه فرهنگی به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و فراهم شدن فضا برای حضور زنان رفع شد گرچه هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

طالبی تصریح کرد: امروز با توجه به فضای مناسبی که ایجاد شده است بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش مؤثر زنان در حوزه توسعه به‌ ویژه توسعه اقتصادی هستیم.

وی بابیان اینکه این قشر با توجه به ظرفیت‌های داخلی استان خیلی بهتر می‌توانند در توسعه نقش‌آفرینی کنند، اظهار داشت: همچنین بخش عمده‌ای از نیروهای جویای کار در شرایط فعلی زنان هستند و آمار زنان بیکار استان بالاتر از متوسط کشوری است.
49 درصد از یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت استان یزد در سال 1395 را زنان تشکیل می دهند.

** فراهم کردن میدان خلاقیت و ایده پردازی برای زنان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد بر این باور است: یکی از دغدغه های مسئولان کشور و استان بحث رونق اشتغال و پویایی اقتصادی است از آنجایی که بانوان حدود نیمی از جمعیت هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند و دارای توانایی های زیادی هستند قطعا توجه و فعال کردن ظرفیت آنها می تواند تولید ثروت کند و پایداری لازم را به همراه داشته باشد.

فاطمه دانش یزدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و شرکت های دانش بنیان و توجه به توانمندی بانوان در ایجاد فرصت های شغلی و رونق تولید اظهار داشت: این منویات می تواند آهنگ پیشرفت و تحقق اهداق اقتصاد مقاومتی را شتاب ببخشد.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد تصریح کرد: ضروری است میدان خلاقیت، ایده پردازی و مسئولیت ‌پذیری و تسهیل در سرمایه‌گذاری برای ورود بانوان در عرصه های خرد و کلان اقتصادی به ویژه در حوزه های صنعت، معدن و گردشگری که از ظرفیت بالایی برخوردار است، فراهم شود.

به گفته دانش یزدی، باید همه در این حوزه ها همگام و همقدم باشیم و حضور همه اقشار جامعه در این فرایند حمایت و همراهی مسوولان و بخش خصوصی را می طلبد.
وی ادامه داد: در قرن حاضر رشد و توسعه اقتصادی جهان برپایه نوآوری قرار دارد، بنابراین ایجاد بسترهای لازم برای شکوفایی و رشد افرادی که ایده را به داده و اطلاعات، علم و دانش را ثروت و صنعت تبدیل می کند پیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

** کارآفرینان حلقه مفقوده اقتصاد

دانش یزدی تاکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی کشور و تشدید تحریم ها، کارآفرینان می‌تواند حلقه مفقوده و جاهای خالی در اقتصاد را پر کنند و در این میان حضور بانوان جامعه به عنوان قشری کارا ، مبتکر و پشتکار می تواند نقش تعیین کننده ای در اشتغال و رشد توسعه اقتصادی جامعه داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد اضافه کرد: تنها در تعدادی کمی از شغل ها بنا به دلایلی بانوان نمی توانند فعالیت کنند اما در سایر مشاغل با توجه به مهارت، ابتکار، پشتکار و اعتماد به نفسی که این قشر دارند می توانند موفق عمل کنند.

این فعال اجتماعی در امور خانواده ایجاد اشتغال را برای همه افراد جامعه مهم خواند و تجاری سازی، توجه به خلق ایده جوانان را برای رفع مشکل اشتغال اثرگذار دانست.

** ایجاد شغل با نگاه فراجنسیتی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد ادامه داد: بایستی در ایجاد شغل های جدید خرد و کلان ، نگاه ها در این اربتاط « فرا جنسیتی» باشد تا شاهد رونق اشتغال باشیم.

به عقیده دانش یزدی مقوله کارآفرینی به سرعت در حال گسترس است، زیرا در بسیاری از کشورها، کارآفرینی بانوان و زنان مورد توجه است و ما نباید از این مسیر و ثروت آفرینی منحرف شویم.
وی ضمن قدردانی از بانوان کار آفرین یزدی خاطرنشان کرد: در استان بانوانی هستند که برای رونق تولید و اقتصاد از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

دانش یزدی تاکید کرد: باید با سرمایه گذاری های مختلف جریان جدیدی از اقتصاد و کار آفرینی به ویژه در مشاغل دانش بنیان و خدمات ایجاد شود و همه اقشار جامعه اعم از زن و مرد از آن بهره مند شوند.

**خلاقیت و نوآوری رکن اساسی در کارآفرینی

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد، مدیریت در جامعه می تواند نقش بسیاری بسزایی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه داشته باشد، وقتی به کانون گرم خانواده نگاه می کنیم، مدیریت بانوان خودنمایی می کند.

محمدحسین ریاحی ادامه داد: کانون خانواده با درایت ، محبت و با اولویت بندی بانوان مدیریت می شود و اجازه می دهد چرخ اقتصاد در خانواده به درستی راهبری شود.

وی اضافه کرد: خلاقیت و نوآوری به عنوان رکن اساسی در کارآفرینی مطرح است در واقع امروز در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیازمند نگاه کار آفرینی هستیم و مطمئن هستیم که با درایت نیمی از جمعیت که بانوان هستند این قشر می تواند از این مهم سر بلند بیرون آید.

ریاحی خاطر نشان کرد: به برکت پیروزی انقلاب در چهار دهه گذشته بانوان در تمامی حوزه های اجتماعی ، اقتصادی ، هنری و ورزشی حضور فعال دارند و افتخاری برای جامعه هستند.

** رفع مسائل و مشکلات زنان کارآفرین

این کارشناس ارشد وزارت تعاون یادآور شد: بانوان در حوزه اشتغال با چالش هایی رو به رو هستند که شاید دلیل وجود برخی مشکلات ناشی از مناسب سازی نشدن رشته های دانشگاهی باشد.

به گفته مدیرکل تعاون یزد با توجه به اینکه در حوزه اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی با وجود اینکه رشد چشمگیری داشته ایم، ولی با توجه به عدم ظرفیت سازی در این حوزه ها بانوان نتوانستند سهمی را به خود اختصاص دهند که این می تواند از دیگر دلایل مسائل یاد شده باشد.

ریاحی معتقد است که باید توسعه دانش را در میان بانوان بیشتر رواج یابد، علاوه بر تحصیلات آکادمی ، در حوزه مهارت هم نقش آفرین باشند، اگر افراد بتوانند علم و مهارت را با هم داشته باشند به دانش آن مجموعه دست خواهند یافت و در کارآفرینی هم به موفقیت دست می یابند.
این فعال حوزه تعاون یزد ادامه داد: حضور فعال بانوان « عالم» که صاحب دانش و مهارت هستند، می تواند موجب توسعه و پیشرفت باشد.

مدیرکل تعاون یزد اضافه کرد: این اداره کل در عرصه اقتصادی و اشتغال توجه ویژه ای به مشاغل خرد، برای دانش آموختگان و به ویژه بانوان دارد و یکی از مصوبات شورای برنامه ریزی استان هم در همین راستاست.

این فعال حوزه تعاون استان ادامه داد: وجود 330 عنوان رشته مشاغل خانگی، فرصت بسیار خوبی است که بانوان استان از این ظرفیت برای کاهش بیکاری خود در استان استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه افزون 20 درصد جمعیت شاغل استان را بانوان را تشکیل می دهند، گفت: جای خرسندی است که بانوان به مرحله ای از علم و آگاهی رسیدند که توانستند سکوی دانشگاهی و علم را به خود اختصاص دهند و در این عرصه به موفقیت هایی برسند.

** جایگاه بانوان در حوزه کارآفرینی

به گفته رئیس کانون کار آفرینی استان یزد، جایگاه بانوان در حوزه کار آفرینی بسیار ارزشمند است و محیط رشد آنها از خانه آغاز می شود.

محمد شهوازیان با بیان اینکه این کانون، بازوی مشورتی در تصمیم گیری های حوزه کار آفرینی است، اظهار داشت: بسیاری از بانوان استان در بخش صنایع دستی فعال هستند که در این زمینه موفق بوده اند.

وی افزود: بانوان ما همچون گذشته در عرصه های مختلف نقش آفرین بوده و هستند و در جنگ اقتصادی نقش پررنگی دارند.

** زنان نقش مهمی در زمینه کسب و کار دارند

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد هم گفت: در جامعه کنونی زنان نقش موثری در گسترش کسب و کار دارند طوری که طی سال های اخیر، سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند روبه رشدی را طی کرد.

فریبا آیت اللهی افزود: زنان در زمان کوتاهی توانستند با ورود به عرصه کسب و کار تحولات عظیمی را در توسعه اقتصادی ایجاد کنند .

وی ادامه داد: فعالیت های اقتصادی زنان در جهان و جهت گیری آنان به سمت فعالیت های کارآفرینی به دلایل متعددی از جمله بیکاری، استقلال، کسب درآمد، پایین بودن دستمزدها و نبود رضایت از شغل قبلی است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون یزد خاطر نشان کرد: بررسی های علمی نشان می دهد مهمترین انگیزه و اهداف زنان در کسب و کار، رضایت شغلی، کسب اعتبار و قدرت در جامعه و مهمترین ویژگی آنان توفیق طلبی و خلاقیت است.

آیت اللهی ادامه داد: با توجه به بالا بودن آمار بیکاری زنان تحصیل‌ کرده، نوع و ماهیت رشته‌های مشاغل خانگی و متناسب بودن آن‌ها برای اشتغال این قشر، مشاغل خانگی ظرفیت مناسبی برای افزایش اشتغال زنان است، امیدواریم به‌خوبی از این ظرفیت استفاده شود.

** اشتغال 47 هزار زن یزدی

مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون یزد افزود: از یک میلیون و 138 هزار و 533 نفر جمعیت استان ، 586 هزار و 13 نفر مرد و بقیه زن هستند و برپایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، از 325 هزار و 577 نفر جمعیت شاغل، 47 هزار و 27 نفر زن هستند.

آیت اللهی جمعیت بیکار استان را 44 هزار 813 نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد 23 هزار و 57 نفر مرد و 21 هزار و 756 نفر را زنان تشکیل می دهند.

به گفته وی حدود 70 درصد زنان بیکار دانش آموخته دانشگاه ها هستند در حالیکه از بیکاران مرد 6 هزار و 650 نفر( 26 درصد) دانش آموخته مراکز آموزش عالی می باشند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون یزد ادامه داد: علی رغم اقدامات بسیاری که سال های اخیر در حوزه بانوان کشور و استان انجام شده است، هنوز چالش های جدی بر سر راه آنها وجود دارد.

** اقدام اداره تعاون برای بانوان کارآفرین

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون یزد ادامه داد: معرفی زنان کارآفرین شناسایی شده به کانون کارآفرینی، صدور 2 مجوز مشاوره و اطلاع رسانی و ارائه خدمات کارآفرینی و هفت مرکز کاریابی با مدیریت زنان و راه اندازی مشاغل خانگی از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: دبیرخانه حمایت از مشاغل خانگی از سال 90 در استان فعالیت خود را آغاز کرد که تاکنون 16 هزار و 157 مجوز برای زنان صادر و به پنج هزار و 43 نفر هم از طریق بانک های عامل وام پرداخت شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: 7 اسفند 1397، کدخبر: 83222706 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین