پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
رئیس میراث فرهنگی در حالی تالار عروسی به نام گردشگری افتتاح می کند که مشکلات فراوانی در این عرصه وجود دارد و ظرفیت های بالقوه ای بلااستفاده مانده اند.
شعارسال: میراث فرهنگی و گردشگری از جمله ظرفیت‌های کشورمان است که بسیار بر روی آن تاکید می شود اما تاکنون آنطور که باید از استعداد و توانایی کشورمان در ایجاد اشتغال و درآمد در این حوزه بهره برداری نشده است. متاسفانه نه تنها در این عرصه از فرصتها بهره برداری نشده است بلکه شاهد تخریب برخی از بناهای باستانی و میراث فرهنگی هستیم.

در این میان مدیران میراث فرهنگی چه اقداماتی برای تلافی این نقیصه انجام داده‌اند. این سئوالی است که همواره دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان مطرح می کنند.

«علی اصغر مونسان » که سابقه حضور و مدیریت در جزیره کیش را دارد چندی است که به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور در حال فعالیت در این عرصه است.

افتتاح تالار عروسی به مناسبت انقلاب اسلامی!

اخیرا خبری از مونسان در رسانه‌ها منتشر شده است که فعالیت رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را زیر ذره بین رسانه‌ها قرار داده است. سه‌شنبه 16 بهمن ماه بود که علی‌اصغر مونسان رییس‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور در یک تالار عروسی اشرافی در گرمدره استان البرز حضور یافت و آن را افتتاح کرد.

این تالار لاکچری که بیشتر از اینکه به عنوان یک مجتمع گردشگری محسوب شود برای مراسمات عروسی و عقد و سیمنارها طراحی شده است با معماری خاص و مجللی ساخته شده است که تنها ورودی این مجتمع عروسی حداقل 50 میلیون تومان است و غذای هر نفر را ۴۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان حساب می شود.

از سوی دیگر باید پرسید که افتتاح یک مجموعه تالار عروسی آنهم با قیمت بالا و برای افراد کاملا متمول چه ارتباطی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد. البته اینکه بخش خصوصی وارد چنین مقولاتی شده است نمی توان آنرا منع کرد اما اینکه سازمان میراث فرهنگی در حالی که در این حوزه مشکلات بسیاری وجود دارد و ظرفیت‌های مهم گردشگری کشور بلااستفاده مانده است، به این نوع طرح های خصوصی لاکچری پرداخته و اینطور دولت و میراث فرهنگی برای آن رپورتاژ آگهی رفته، بسیار قابل تامل است.

جالب اینجاست که پایگاه اطلاع رسانی دولت هم برای این مجتمع تالارهای عروسی به طور تبلیغاتی عمل می کند و بیان می کند که کاربری این مجتمع بیشتر برای مراسمات عروسی و عقد است و می نویسد: « این مجتمع پذیرایی – گردشگری در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و با زیربنای 17 هزار متر با سرمایه گذاری 480 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی احداث شده است.مجتمع پذیرایی – گردشگری دانیال دارای تالار های عروسی، اتاق های عقد، رستوران پذیرایی، سالن های سمینار و ... است که توانسته برای 100 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند. »

علی‌اصغر مونسان که به همراه استاندار البرز حضور یافته بود، درباره افتتاح چنین مجتمع هایی عنوان کرد:«حقیقتا مجتمع زیبایی است و می تواند در استان البرز و تهران به عنوان یک مجتمع بسیار ارزشمند به عرضه خدمات به گردشگران و ساکنان این دو استان بپردازد.اعتقاد من بر این است که پروژه های جاذب گردشگر در استان البرز باید به گردشگران معرفی شود.»

البته به نظر می رسد این افتتاحیه بیشتر برای پر کردن خلاءهای اقدامات میراث فرهنگی و ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است. هر چند که بازهم این سئوال باقی است که تالارهای عروسی لاکچری چه مناسبت و نزدیکی فرهنگی با انقلاب اسلامی که انقلاب مستضعفین جهان لقب گرفته است، دارد.

اولویت مشکلات میراث فرهنگی است یا طرح های خصوصی لاکچری؟

این در شرایطی است که درحوزه میراث فرهنگی مشکلات فراوانی در حوزه های مختلف وجود دارد. متاسفانه افرادی که در این حوزه به طور خودجوش عمل می کنند چندان مورد حمایت قرار نمی گیرند و بسیاری از بناهای تاریخی کشورمان بر اثر بی مبالاتی و بی توجهی مسئولان در حال تخریب هستند.

در همین رابطه، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از بازدید از کاروانسرای گدوک شهرستان فیروزکوه گفت: «وضعیت کنونی این مکان تاریخی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و باید به سرعت (ماشین آلات راهداری) تخلیه و آسیب های وارده به آن مرمت شود.»

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: « 9 اثر تاریخی شامل کاروانسرا، قلعه، بناهای باستانی و پل در این شهرستان در حال تخریب است و نیاز به بازسازی و نگهداری دارد.»

مونسان خود در برنامه دستخط بیان می کند: « اگر این فضاها را جدی بگیریم، یعنی این میزان که به موضوع صنعت و کشاورزی پرداخته ایم، هم مسئولین کشور و هم بحث‌های رسانه ای و هم مردم، اگر همین اهمیت را به حوزه گردشگری بمعنی عام آن که صنایع دستی و میراث فرهنگی را هم شامل می‌شود قرار دهیم، شک نکنید ما شاهد رشد فزاینده خواهیم بود.»

مونسان چه میزان به میراث فرهنگی احترام می گذارد؟

۲۹ مهر امسال پس از حضور علی‌اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در میدان نقش جهان اصفهان تصویری منتشر شد که او با همراهان خود با ده‌ها خودرو به میدان نقش جهان وارد شدند، اتفاقی که چند ماه پیش نیز با ورود خودروهای کلاسیک چند گردشگر به همراه هیئت اتومبیل‌های کلاسیک اصفهان به میدان نقش جهان حاشیه ساز شد و کدورت دوستداران میراث فرهنگی و سمن‌های مردمی را به همراه داشت.

اما بعد از این موضوع روابط عمومی میراث فرهنگی در جوابیه ای اعلام کرد: «مونسان مدیری است که به احترام میراث فرهنگی و میراث دوستان در آفتاب تند تابستانی مسیر شیب‌دار و طولانی مشرف به قلعه فلک الافلاک را پیاده رفت تا با بازدیدکنندگان همراهی و صحبت کند، لذا تردد چند متری با خودرو حامل وی در ورودی میدان نقش جهان اشتباهی از سوی عوامل اداره کل استان بوده است».

در متن پاسخ روابط عمومی میراث فرهنگی آمده است: « مهدی‌نژاد افزود: «با این وصف، رعایت قوانین و ضوابط بازدیدها در هر سفر برعهده ادارات کل استانی است و به همین دلیل به اداره کل استان اصفهان تذکرات لازم داده شد تا جلوی چنین اشتباهاتی در سفرهای بعدی گرفته شود.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 7 اسفند 1397 ، کدخبر: 1462760 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین