پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۸
اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ورود گردشگران به جزیره غیرمسکونی «شیدور» را در آستانه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها ممنوع اعلام کرد.

شعارسال:  پیش از این ممنوعیت، گردشگران، جزیره غیرمسکونی «شیدور» یا آن‌طور که محلی‌ها می‌گویند «مارو» در خلیج فارس را به کمپ اختصاصی شبانه روزی خود تبدیل کردند. آنها مرجان‌هایش را می‌بردند، لاک پشت‌هایش را فراری می‌دادند و ماهیانش را با تفنگ‌های نیزه دار شکار می‌کردند.

«میثم قاسمی» معاون فنی محیط زیست هرمزگان از صدور حکم دادستانی برای برخورد با گردشگران متخلفی که وارد جزیره «شیدور» می‌شوند خبر داد و گفت:«گردشگر باید با تعداد کم و مدیریت شده به این جزیره می‌رفت. شب مانی ممنوع بود، در نهایت گردشگر باید یک دور می‌زد و مدیریت شده برمی‌گشت اما گردشگران آموزش ندیده‌اند. تشکلی هم برای آموزش و مدیریت وجود ندارد، بنابراین ورود گردشگر به آنجا اشتباه است. کسی هم نیست که آنجا مسئولیت را بپذیرد. بنابراین این حکم می‌تواند از جزیره حفاظت کند.»به گفته قاسمی گردشگران زیادی از استان‌های مختلف بدون مجوز وارد مارو می‌شدند و شب در آنجا اقامت می‌کردند... محلی‌ها به شیدرو، مارو می‌گویند. این اسم از آنجا روی زبان محلی‌ها می‌چرخد که شیدور علاوه بر پرندگان مهاجر و لاک‌ پشت‌های پوزه عقابی در معرض انقراض، محل زادآوری مارها است. حضور گردشگران علاوه بر پشیمان کردن لاک پشت‌ها برای تخم‌گذاری در سواحل شیدور، مارها را هم از جزیره می‌تاراند.

لاک پشت‌ها تنها در بخش کوچک ماسه‌ای شیدور می‌توانستند تخم‌گذاری کنند. از آنجا که بقیه ساحل شیدور صخره‌ای است گردشگران هم همین بخش را برای تفریح و شب مانی انتخاب می‌کردند. این اتفاق‌ها باعث شد تا سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال اعتراض افکارعمومی حکم برخورد با گردشگرانی که به تهدید و تخریب مارو می‌پرداختند را از دادستانی استان بگیرند. به گفته فعالان حوزه محیط زیست، گردشگران با قایق‌های محلی خود را به جزیره می‌رساندند و بعد از شب‌مانی، مرجان‌های آن را برای آکواریوم‌های شخصی می‌بردند. شیدور بین لاوان و هندورابی قرار دارد و یکی از چهار جزیره مرجانی خلیج فارس است. پیش از این کارشناسان مرکز اقیانوس شناسی کشور خبر از تخریب صددرصد مرجان‌های شیدور داده بودند. این مرجان‌ها بویژه در شمال غربی جزیره توسط افراد بومی و غیر بومی کنده شده و پس از حمل به «بندر مَقام» با کامیون به سایر نقاط ایران انتقال می‌یابد. تخریب مرجان‌های شیدور در حالی اتفاق افتاد که به‌گفته متخصصان زیست دریایی، حیات 90 درصد گونه‌های دریایی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به جمعیت مرجانی خلیج فارس وابسته است و حداقل یک مرحله از حیاتشان را در آبسنگ‌های مرجانی می‌گذرانند.

گردشگران با تفنگ‌های نیزه دار، به جان ماهی‌ها در بخش نوزادگاهی ساحل جزیره می‌افتادند. بخش نوزادگاهی محل اصلی زادآوری ماهی‌ها و میگوهای خلیج فارس است. براساس قانون گردشگران اجازه نداشتند که در این جزیره کمپ بزنند و اقامت شبانه داشته باشند. گردشگرانی که حتی برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی هم مسیر نیم ساعته شیدور تا روستای «مَقام» را طی نمی‌کردند تا پسماند هم به یکی از زخم‌های حضور انسان در این جزیره تبدیل شود! حالا قاسمی از صدور حکم دادستانی برای برخورد با ورود هر گردشگری از سوی مأموران یگان حفاظت محیط زیست و مأموران دریابانی خبر می‌دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار:7اسفند1397 ، کدخبر: 502658: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین