پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
طبق روال همه ساله قیمت اقلام اساسی در ایام پایانی سال با روند رو به رشدی همراه است که این موضوع مشکلات متعددی برای قشرهای حقوق بگیر و دهک‌های ضعیف جامعه ایجاد کرده است.

شعار سال : امسال بحث مایحتاج سبد خانوار از این قاعده مستثنی نیست، چرا که از هفته‌های گذشته  ساز گرانی بسیاری از اقلام همچون گوشت قرمز، مرغ، آجیل و خشکبار، میوه و صیفی در بازار کوک شده است که به اذعان بسیاری از مسئولان این روند در بازار ادامه خواهد داشت، این درحالی است که مسئولان تنظیم بازار به سبب ذخیره سازی مناسب میوه، گوشت و مرغ و غیره خبر از ثبات قیمت‌ها می‌دهند که با واقعیت بازار تفاوت معناداری دارد.

گزارش‌های میدانی از بازار محصولاتی همچون برنج، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، آجیل و خشکبار، شیرینی، میوه و دیگر اقلام مورد نیاز سبد خانوار نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که با یک حساب و کتاب ساده در می‌یابیم که افزایش نرخ محصولات هیچ سنخیتی با درآمد خانوار ندارد که نوید افزایش مجدد قیمت‌ها جز شرمندگی سرپرستان خانوار نتیجه دیگری در بر ندارد.

آخرین بررسی‌ها از سطح بازار عمده فروشی‌های مولوی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۱۳ تا ۲۰ هزار، برنج پاکستانی ۸ تا ۱۱ هزار، برنج هندی ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰، شکر ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰، قند ۵ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰، لیموعمانی ۶۰ هزار، نخود ۱۰ تا ۱۲ هزار، لوبیا قرمز ۱۳ تا ۱۵ هزار، لوبیا چیتی ۱۲ تا ۱۵ هزار، عدس ۸ تا ۱۰ هزار، لپه ۱۰ تا ۱۳ هزار، رب گوجه ۱۵ تا ۱۸ هزار، تخمه کدو گوشتی ۴۸ تا ۶۰ هزار، بادام زمینی ۲۵ تا ۴۵ هزار، نخودچی ۱۸ تا ۲۵ هزار، مغز گردو ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار، تخمه ژاپنی ۴۰ تا ۵۰ هزار، تخمه آفتابگردان ۳۰ تا ۳۵ هزار، پسته اکبری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار، پسته فندقی ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار، بادام هندی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار، آجیل چهار مغز ۱۰۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است.

بررسی‌ها از بازار محصولات پروتئینی بیانگر آن است که هر کیلو مرغ با نرخ ۱۴ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰، فیله مرغ ۲۸ هزار، جوجه کباب با استخوان ۳۰ هزار، جوجه کباب بدون استخوان با زعفران ۳۵ هزار، شقه گوسفندی ۹۰ تا ۹۵ هزار، راسته گوسفندی ۱۲۰ هزار، سردست گوسفندی ۱۱۰ هزار، شقه گوساله ۸۵ هزار، راسته گوساله ۱۱۰ هزار، سردست گوساله ۱۰۰ هزار، قزل آلا ۳۸ هزار، تیلاپیا ۳۵ هزار، سالمون نروژ ۱۳۰ هزار، سفید ۶۶ هزار، شیر جنوب ۷۰ هزار، سنگسر طلایی ۴۵ هزار و سنگسر شهری ۴۰ هزارتومان است که نسبت به ماه‌های اخیر رشد چند برابری داشته است.

یکی از فعالان بازار مواد غذایی از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت اقلام اساسی در یک ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت: در یک ماه اخیر قیمت محصولاتی نظیر برنج ایرانی، حبوبات، قند و شکر، آجیل تحت تأثیر مسائل مختلفی نظیر نوسان نرخ ارز و تورم مجدد در بازار افزایش داشته که این امر بر رکود بازار دامن زده است.

به گفته وی، با توجه به شرایط کنونی بازار و استمرار نوسان قیمت پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از خانوارها در تأمین مایحتاج شب عید خود با مشکلاتی مواجه شوند.

با توجه به آنکه کمتر از ۲۲ روز به ایام پایانی سال زمان باقی است، به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از آخرین تحولات بازار اقلام اساسی نسبت به ماه‌های اخیر و پیش بینی در روز‌های باقی مانده تا شب عید با خبر شویم:

کمبودی در بازار اقلام اساسی شب عید نداریم
محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی  با اشاره به اینکه کمبودی در بازار اقلام اساسی نداریم، اظهار کرد: اگرچه قیمت شکر و حبوبات در هفته‌های اخیر با افزایش ۵ تا ۶ درصدی در بازار روبه‌رو شده است، اما کمبودی در توزیع وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج ایرانی در یک ماه اخیر ۵ درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به تورم و افزایش سایر اقلام، نوسان قیمت برنج ایرانی در مقایسه با سایر کالا‌ها چندان نبوده است، چرا که همچنان در بازار تقاضا برای خرید برنج ایرانی وجود دارد.

آقاطاهر با اشاره به اینکه قیمت اقلام اساسی در بازار شب عید نوسانی نخواهد داشت، بیان کرد: با توجه به آنکه مواد غذایی در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو هیچ ارتباطی به پایان سال ندارد که افزایش تقاضا بتواند بر نوسان قیمت این اقلام تأثیر بگذارد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش قیمت برنج خارجی خبر داد و گفت: با توجه به آنکه ثبت سفارش برنج خارجی یک ماه زودتر از موعد زمان واردات انجام شد، بنابراین این امر موجب شد تا قیمت برنج خارجی در بازار یک هزار تومان کاهش یابد.

افزایش قیمت اقلام اساسی در بازار شب عید منتفی است
قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت اقلام مواد غذایی و کاهش قدرت خرید خانوار، تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

وی از منتفی بودن افزایش قیمت اقلام اساسی در بازار شب عید خبر داد و گفت: با توجه به آنکه تقاضا در ایام پایانی سال به سمت سایر کالاهاست و از طرفی خانوار‌ها نیاز مواد غذایی از قبل تهیه کردند، از این رو نوسان چندانی در بازار اتفاق نخواهد افتاد.

حسنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات مواد غذایی را امری ضروری دانست و افزود: با توجه به آنکه اختصاص یافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات تاثیری در قیمت کالا برای مصرف کننده ندارد، بنابراین این امر نتیجه‌ای جز فساد و رانت در بر نخواهد داشت چرا که بسیاری از کالا‌ها به سبب ارزان بودن از مرز‌ها خارج می‌شود.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه آشفتگی بازار روغن همچنان ادامه دارد، بیان کرد: در شرایط کنونی بزرگترین مشکل در بحث مواد غذایی در روغن است چرا که خرید و فروش روغن در بازار با نرخ‌های بالاتر از درج شده بر روی کالا صورت می‌گیرد.

واردات تخمه تأثیری بر تعادل بازار نداشت/ کاهش ۷۰ درصدی تولید اقلام آجیل و خشکبار عامل اصلی گرانی
مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره آخرین تحولات بازار آجیل و خشکبار اظهار کرد: اگرچه مسائل مختلفی نظیر نوسان نرخ ارز، کمبود عرضه و صادرات در نوسان قیمت تأثیرگذار بوده، اما عمده گرانی‌ها مربوط به کاهش ۷۰ درصدی تولید اقلام آجیل و خشکبار است.

وی با اشاره به اینکه بازار آجیل و خشکبار تعریف چندانی ندارد، افزود: همه ساله در ایام پایانی اسفند، مغازه داران قیمت اقلام آجیل و خشکبار را به سبب افزایش فروش با چند درصد کاهش در بازار عرضه می‌کردند که متأسفانه امسال به سبب نوسان نرخ ارز امکان چنین کاری وجود ندارد.

احمدی با اشاره به اینکه نرخ مصوبی برای اقلام آجیل و خشکبار وجود ندارد، بیان کرد: قیمت اقلام آجیل و خشکبار تابع عرضه و تقاضاست و نمی‌توان قیمت مصوبی را برای آن اعلام کرد چرا که نرخ محصولات آجیل و خشکبار با نوساناتی در بازار روبه‌روست.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به تاثیر واردات تخمه بر قیمت‌های بازار تصریح کرد: علی رغم واردات، قیمت تخمه‌های کدو و آفتابگردان به سبب بالا بودن حقوق و عوارض گمرکی تغییری نکرده است که از مسئولان انتظار می‌رود برای تعادل بازار تجدید نظری در تعرفه‌های گمرکی اعمال کنند.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت آجیل و خشکبار در بازار/ نرخ مصوب هر کیلو پسته اکبری ۲۸۰ هزار تومان
علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار  با اشاره به اینکه قیمت‌های آجیل و خشکبار روبه افزایش است، اظهار کرد: بعد از ایام شب یلدا، قیمت اقلام آجیل و خشکبار تحت تاثیر نوسان نرخ ارز ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: با توجه به آنکه نوسان نرخ ارز بر رکود بازار آجیل و خشکبار دامن زده است، از این رو از اعضای آجیل و خشکبار تقاضا کردیم که سود‌های خود را تا حد امکان کاهش دهند تا خانوار‌ها بتوانند نیاز شب عید خود را خریداری کنند.

ارزانی ممقانی نرخ مصوب هر کیلو تخمه کدو گوشتی را ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو بادام زمینی ۲۰ تا ۴۲ هزار، نخودچی ۱۶ تا ۲۵ هزار، فندق ۶۵ تا ۸۰ هزار، بادام کاغذی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار، مغز بادام درختی ۹۰ تا ۱۶۰ هزار، پسته فندقی ۱۲۵ تا ۱۵۸ هزار، پسته اکبری ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار، آجیل چهار مغز شور ۷۵ تا ۱۹۰ هزار، آجیل چهار مغز شیرین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار، بادام هندی ۱۹۰ تا ۲۴۰ هزار، گردو با پوست ۵۰ تا ۷۰ هزار، مغز گردو ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار، تخمه ژاپنی ۳۲ تا ۴۸ هزار و تخمه آفتابگردان ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره آخرین تحولات بازار آجیل و خشکبار در ایام پایانی سال اظهار کرد: با استمرار روند نوسان نرخ ارز، بی شک روند افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بازار ادامه خواهد یافت.

کاهش قیمت دام زنده در بازار/ بازار گوشت به ثبات می‌رسد
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور  از کاهش قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: با کنترل خروج واردات دام زنده، قیمت هر کیلو دام زنده در دامداری‌ها ۵ هزار تومان کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به افزایش زایش دام در این فصل و کنترل خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور شاهد بازگشت آرامش به بازار گوشت خواهیم بود.

پوریان ادامه داد: با استمرار واردات دام زنده و افزایش واردات گوشت قرمز پیش‌بینی می‌شود که نرخ گوشت با کاهش چشمگیری در بازار شب عید روبه‌رو شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور قیمت کنونی دام زنده درب دامداری‌ها را ۳۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس قیمت هر کیلو لاشه داخلی ۳ تا ۴ هزار تومان در بازار کاهش یافته است که با استمرار واردات شاهد ثبات در بازار گوشت هستیم.

ثبات قیمت شیرینی در بازار شب عید
علی بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان  درباره آخرین تحولات بازار شیرینی شب عید اظهار کرد: براساس مصوبه قبلی، شیرینی در بازار توزیع می‌شود و هیچ افزایش قیمتی در این صنف برای بازار شب عید وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه برنامه‌ای برای افزایش قیمت شیرینی ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه مصرف شیرینی جزو اقلام ضروری خانوار به شمار نمی‌رود، از این رو صلاح نمی‌دانیم که قیمت از رقم کنونی بالاتر رود چرا که این امر منجر به از دست دادن مشتریان خواهد شد.

بهره‌مند نرخ مصوب هر کیلو شیرینی دانمارکی را ۲۱ هزار، شیرینی‌تر ۲۶ هزار، زبان و پاپیون ۲۱ هزار و ۵۰۰، برنجی ۲۱ هزار و ۵۰۰ و کیک یزدی ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان و قنادان تصریح کرد: بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه به صورت فعال اوضاع را زیر نظر دارند و بازار را هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت محصول کنترل می‌کنند و در صورت تخلف با متخلفات برخورد می‌شود.
کمبودی در توزیع مرغ شب عید وجود ندارد/ قیمت هر کیلو مرغ ۱۵ هزار و۵۰۰  تومان

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰، مرغ آماده به طبخ میدان بهمن ۱۳ هزار و ۷۰۰ و خرده فروشی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و۵۰۰  تومان است.

وی افزود: با توجه به افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری پیش بینی می‌شود که در صورت مدیریت بازار نهاده‌های دامی، نوسان چندانی در بازار اتفاق نیفتد.

حجت ادامه داد: با توجه به ازدیاد تقاضا در بازار شب عید پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ با نوسان ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار روبرو شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع مرغ شب عید وجود ندارد، تصریح کرد: این درحالی است که مباحثی پیرامون واردات مرغ مطرح شده است که در صورت تحقق این موضوع می‌تواند به زیان تولید تمام شود چرا که با توجه به ظرفیت تولید داخل نه تنها کمبودی در تامین نیاز بازار داخل نداریم، بلکه در صورت رفع ممنوعیت صادرات، بخشی از مازاد کشور به بازار‌های هدف صادر می‌شود.
 
افزایش صد درصدی قیمت ماهی ناشی از سیستم دلال بازی است
ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه کمبودی در بازار ماهی شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: طبق روال همه ساله قیمت ماهی در ایام پایانی سال به سبب ازدیاد تقاضا با نوساناتی در بازار روبه‌رو می‌شود.

وی افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت ماهی در ایام پایان سال را طبیعی دانست و افزود: فروش با نرخ‌های بالاتر ناشی از سیستم دلال بازی و سودجویی واسطه گران در توزیع است که دستگاه‌های ذی ربط باید بر این موضوع نظارت کافی داشته باشند.

قاسمی از افزایش صد درصدی قیمت ماهی از ابتدای سال خبر داد و گفت: اگرچه تولیدکنندگان قیمت ماهی را به سبب نوسان نرخ نهاده‌های تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار افزایش دادند، اما این اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا سفره به مشکلات سیستم توزیع بر می‌گردد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه را ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون فاصله قیمت ماهی از مزرعه تا خرده فروشی‌ها بیش از ۲ برابر است، در حالیکه سود حاصل از این امر به جیب تولیدکننده نمی‌رود.
قیمت میوه در بازار شب عید نوسان چندانی نخواهد داشت/ وقوع سیلاب عامل اصلی گرانی صیفی

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران ، درباره آخرین تحولات بازار میوه و صیفی اظهار کرد: در شرایط کنونی آرامش بر بازار میوه حاکم است و تنها نرخ صیفی نظیر کاهو، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و سبزی به سبب وقوع سیلاب اخیر و تأمین نیاز کشور از جنوب با نوساناتی در بازار روبه‌روست.

وی افزود: با توجه به ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید پیش‌بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار اتفاق نیفتد.

کارگر، نرخ هر کیلو خیار بوته‌ای را ۳ تا ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو خیار گلخانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰، پرتقال جنوب ۵ تا ۱۰ هزار، پرتقال شمال ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰، سیب لبنانی زرد ۴ تا ۱۰ هزار و سیب لبنانی قرمز ۴ تا ۹ هزارتومان است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه بازار صیفی در روز‌های آتی به آرامش خواهد رسید، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو گوجه فرنگی بوته‌ای با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰، گوجه فرنگی گلخانه ۴ تا ۹ هزار، کاهو پیچ سالادی ۴ تا ۶ هزار و ۵۰۰، کاهو رسمی ۳ تا ۵ هزار، پیاز شیری ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰، پیاز قرمز ۳ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان عرضه می‌شود که پیش بینی می‌شود با عرضه فراوان محصول در هفته‌های آتی قیمت به نرخ سابق خود بازگردد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس ایران،تاریخ انتشار:7 اسفند 1397،کد خبر:177406،bourse24.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، گرانی اقلام اساسی خانوار ، تنظیم بازار ، عدم سنخیت قیمت کالاها با درآمد خانواده ها ، بازار محصولات پروتئینی ، بازار عمده فروشی های مولوی ، رکود بازار ، استمرار نوسان قیمت ها ، محمد آقاطاهر ، اتحادیه بنکداران مواد غذایی ، عدم کمبود مواد غذایی در بازار ، کاهش قیمت برنج خارجی ، قاسمعلی حسنی ، کاهش قدرت خرید خانوار ، آشفتگی بازار روغن ، مصطفی احمدی ، اتحادیه آجیل و خشکبار تهران ، تحولات بازار آجیل و خشکبار ، کمبود عرضه آجیل ، کاهش تولید اقلام آجیل و خشکبار ، واردات تخمه ، علیرضا ارزانی ممقانی ، کاهش قیمت دام زنده ، بازار گوشت ، منصور پوریان ، شورای تامین کنندگان دام زنده کشور ، افزایش واردات گوشت قرمز ، قاچاق دام ، علی بهره مند ، اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان ، ثبات قیمت شیرینی ، عظیم حجت ، اتحادیه مدغداران گوشتی ، ثبات نرخ مرغ در بازار ، افزایش قیمت ماهی شب عید ، اسداله کارگر ، اتحادیه میوه و سبزی تهران ، آرامش بازار میوه
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین