پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳
خانه وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار امروز میزبان نشست شهردار تهران با رسانه‌های گروهی بود. خانه‌ای 200 ساله که ارزش تاریخی بسزایی دارد.

شعارسال: خانه وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار امروز میزبان نشست شهردار تهران با رسانه‌های گروهی بود. خانه‌ای 200 ساله که ارزش تاریخی بسزایی دارد.

پیروز حناچی، شهردار تهران نخستین نشست خبری خود به عنوان شهردار تهران را در یک خانه قاجاری برگزار کرد؛ خانه‌ای ۲۰۰ ساله مربوط به وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار

شهردار تهران در این نشست درباره علت انتخاب این بنا برای نشست خبری خود گفت: این مکان یکی از ویژگی‌های خاص تهران است که در حالت عادی سراغ آن نمی‌رویم.

اما این بنا قاجاری متعلق به وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار کجاست و چه ویژگی‌های برجسته‌ای دارد؟ خانه امیر بهادر مربوط به دوره قاجار در تهران، خیابان ولی عصر، جنوب میدان منیریه واقع شده و در ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه از مجموعه خانه‌های با ارزش دوره قاجاریه و در اصل متعلق به حسین پاشازاده معروف به امیربهادر، وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار بوده و مساحت آن در حدود ۳ هزار متر مربع است.

این بنا در اصل حسینیه امیر بهادر بود که بعد‌ها تحت تملک شرکت پخش سیگار ایران در آمد و در ‌‌نهایت در سال ۱۳۴۶ این عمارت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد برای انجمن آثار مفاخر ملی خریداری شد و تعمیراتی در آن صورت گرفت و اکنون نیز در تملک «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» است.

خانه امیر بهادر دارای تالار بزرگ و زیرزمین آینه کاری شده، تالار بزرگ بالا، حوضخانه با تزئینات کاشی‌کاری و اتاق‌های متعدد برای برگزاری جلسات و سخنرانی‌ها و قرائت‌خانه عمومی و همچنین اتاق‌های دیگر با کارکردهای مختلف است.

سرا امیر بهادر صحن وسیعی دارد که بنا اصلی در ضلع شمالی و بنای دیگری شامل حوضخانه و دو اتاق و نیازمندی‌های مربوطه در ضلع جنوبی آن احداث شده است. در داخل حیاط سه مجسمه برنزی وجود دارد که مربوط به کمال الدین بهزاد نقاش مینیاتوریست قرن نهم هجری و کمال خجندی عارف و شاعر قرن هشتم است که محمد علی مددی آن را در ۱۳۵۷ ساخته و نصب کرده است.

بر دیوار راهروهای ساختمان، تابلوهایی از پادشاهان پهلوی و شاعران و چهره‌های فرهنگی دیده می‌شود که برخی از آن‌ها هنر هنرمندانی چون ابوالحسن صدیقی، آذرگیتی و کمال الملک است.

تصاویری از شهردار تهران در خانه قاجاری امیر بهادر را در زیر ببینید. پس از آن می‌توانید تصاویری ببینید از این بنا قاجاری و تاریخی

پیروز حناچی در خانه قاجاری امیر بهادر

پیروز حناچی شهردار تهران در تالار آیینه خانه امیر بهادر وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه

پیروز حناچی شهردار تهران نخستین نشست خبری خود به عنوان شهردار تهران را در یک خانه قاجاری برگزار کرد؛ خانه‌ای ۲۰۰ ساله مربوط به وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار

تصاویری از این بنای قاجاری را می‌توانید در زیر ببینید:





شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 6اسفند 1397 ، کدخبر:17807 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین