پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۹۱۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
صبح امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست‌وهفتمین جشنواره دانشجوی نمونه که در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، جمعی از دانشجویان این جشنواره به بیان نظرات و انتقادات خود پرداختند. دانشجویانی که شاید برخی از سخنان مسئولین حاضر برای آن‌ها خوشایند نبوده و اجازه رسانه‌ای شدن سخنان آن‌ها در مقابل معاون اول رئیس‌جمهور داده نشد.

شعارسال: مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه صبح امروز در باشگاه دانشجویان برگزار شد که پس از آن اجازه حضور خبرنگاران برای پوشش سخنان دانشجویان در مقابل جهانگیری داده نشد.

 صبح امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست‌وهفتمین جشنواره دانشجوی نمونه که در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، جمعی از دانشجویان این جشنواره به بیان نظرات و انتقادات خود پرداختند. دانشجویانی که شاید برخی از سخنان مسئولین حاضر برای آن‌ها خوشایند نبوده و اجازه رسانه‌ای شدن سخنان آن‌ها در مقابل معاون اول رئیس‌جمهور داده نشد.

اولویتی برای جذب دانشجویان نمونه به عنوان هیئت علمی وجود ندارد

یکی از دانشجویان حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مشکلات شدید جامعه امروزی نیازمند نیروی انسانی جدید است، بیان کرد: افراد حاضر در این جشنواره درراستای حل مشکلات کشور دارای رزومه هستند و در همین مسیر حرکت می‌کنند اما فرصتی برای نشان دادن ظرفیت خود ندارند و این موضوع مطرح است که دانشجویان نمونه در اولویت برای جذب هیئت علمی هستند اما ما شاهد این موضوع نبودیم.

وی افزود: این موضوع که دانشجویان نمونه در فضای کارآفرینی حضور ندارند صحت ندارد و حداقل ۴۰ درصد این دانشجویان مدیرعاملان شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارت‌آپ‌ها هستند. یکی از مطالبات مطرح این دانشجویان این است که فرصت ویژه‌ای برای ورود به بدنه دولت داده شود و چه نیروی انسانی بهتر از دانشجویان نمونه که ۱۰ سال تلاش کردند تا به این جایگاه برسند تا بتوانند این تجربه را به افراد دیگر نیز انتقال دهند.

این دانشجوی دوره دکتری افزود: در این جلسه بیان شد که ارزیابی سختی برای انتخاب این دانشجویان صورت می‌گیرد و باید از این دانشجویان برحسب تخصص آنها در جامعه استفاده شود. همچنین وجود مشکلات استفاده از فرصت مطالعاتی خارج از کشور این دانشجویان یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان کشور است.

این دانشجو با اشاره به بحث وام مسکن اظهار کرد: ۱۰ سال زندگی در خوابگاه برای این دانشجویان کافی است و همچنین جوایز بنیاد نخبگان نیز بعد از فارغ‌التحصیلی شامل این دانشجویان نمی‌شود، درصورتی‌که این حداقل‌ها برای دانشجویان نمونه باید وجود داشته باشد.

با دانشجویان پزشکی مانند سرباز رفتار می‌شود

در ادامه یکی از دانشجویان دکتری حوزه وزارت بهداشت بیان کرد: دغدغه اصلی دانشجویان علوم پزشکی، مسئله طرح رشته علوم پزشکی است که هر سال سخت‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود. همچنین با دانشجویان علوم پزشکی همانند سرباز رفتار می‌شود و آنها امکان خروج از کشور را ندارند و درصورت تأخیر در طرح، اضافه‌خدمت می‌خورند.

رئیس سازمان امور دانشجویان: شش سال است که این حرف‌ها را می‌شنویم

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به انتقادات دانشجویان نمونه بیان کرد: این نظرات را ششمین‌سالی است که می‌شنویم، البته بخش‌هایی درخصوص رفع این مشکلات اجرا شده است و بخش‌های دیگری باقی مانده است.

وی درخصوص مشکلات جذب هیئت‌علمی بیان کرد: مشکلات جذب وجود دارد اما باید توجه داشته باشیم که در دانشگاه‌ها با رابطه و پارتی این اتفاق نمی‌افتد. ما خود نیز در دانشگاه‌ها حضور داریم و شاهدیم انتخاب هیئت‌علمی براساس پارادایم‌های مختلفی است و ورود به عرصه علمی باید آزادانه باشد و ما برای دانشجویان نمونه یک امتیاز قائل شده‌ایم و این امتیاز در کنار دیگر امتیازها قرار می‌گیرد و این معنا را نمی‌دهد که این دانشجویان ۱۰۰ درصد جذب هیئت‌علمی می‌شوند بلکه شانس بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که نکات مطرح شده و مسائل غیرعلمی و غیرطبیعی از سیستم جذب کم شود و تاکنون در این راستا گام‌هایی را برداشته‌ایم. مسئله اشتغال تنها عضو هیئت‌علمی شدن نیست و مسیرهای دیگری را برای رفع معضل اشتغال باز شده است.

وی در پایان خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه نیز گفت: ما در تلاشیم دانشجویان بتوانند مسائل مطرح خود را در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بیان کنند. البته در سال گذشته دانشجویان صحبت‌هایی را داشتند اما تجربه خوبی نبود زیرا به طرح مسائل شخصی پرداختند و این زیبنده آن جلسه نبود. دو نفر به‌نمایندگی دانشجویان آمادگی این را داشته باشند که در صورت امکان به بیان نظرات و پیشنهادات دانشجویان بپردازند که البته باید موضوع‌های کلان را عنوان کنند.

ورود خبرنگار ممنوع!

با این سخنان صدیقی امسال برخلاف سال گذشته به جز چند خبرگزاری وابسته به دولت اجازه حضور خبرنگاران برای حضور در ادامه تجلیل از برگزیدگان بیست‌وهفتمین جشنواره دانشجوی نمونه در تالار شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری داده نشد و این عدم حضور خبرنگاران عدم مطرح کردن این دانشجویان و سخنان آن‌ها را در پی دارد به همین دلیل باید پرسید که چرا مسئولین مورد نظر نمی‌خواهند سخنان و انتقادات دانشجویان نخبه و نمونه کشور در برابر معاون اول رئیس‌جمهور رسانه‌ای شود؟

گفتنی است دانشگاه آزاد اسلامی مد‌ت‌ها است که جداگانه جشنواره دانشجویان نمونه را برای دانشجویان خود برگزار کرده و در این جشنواره حضور پیدا نمی‌کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار:6 اسفند 1397 ، کدخبر: 363587،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین