پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در مقایسه نرخ تورهای داخلی نوروز ۹۷ با نوروز ۹۸ نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت تورها مربوط به تورهایی می‌شود که وسیله حمل و نقل آن هوایی است؛ قیمت‌هایی که به دلیل بالا رفتن نرخ بلیت هواپیما در برخی موارد دو تا سه برابر شده. در حالی که قیمت تورهایی که حمل و نقل آن با وسایل نقلیه ریلی و جاده‌ای صورت می‌گیرد، با افزایش قیمت فاحشی روبه‌رو نبوده و روند معمول خود را طی می‌کند.

شعار سال: در عین حال فعالان تورهای داخلی پیش‌بینی‌ می‌کنند میزان استقبال از تورهای داخلی با توجه به افزایش نرخ تورهای خارجی به دلیل نوسانات ارزی چندان هم چشمگیر نخواهد بود و امکان دارد با رشدی حدودا ۱۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه باشیم. آنها بر این باورند بسیاری از مسافرانی که تا سال گذشته از تورهای داخلی برای تعطیلات نوروزی بهره می‌برند امسال به‌طور کلی سفر را از سبد خرید نوروزی خود حذف می‌کنند و مقصدی را برای سفر و گردشگری انتخاب نخواهند کرد.

نرخ تور داخلی نوروزی ۹۸

طبق بررسی‌های میدانی «دنیای‌اقتصاد» در مقایسه تورهای نوروزی ۹۷ و ۹۸ که اغلب ۳ تا ۴ روزه و در هتل‌های بین ۳ تا ۵ ستاره بسته شده، سفر هوایی به چابهار برای نوروز ۹۸، بین ۲ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد؛ در حالی‌که سال ۹۷ این رقم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. کارشناسان دلیل اصلی این افزایش را ناشی از تورم در نرخ پروازها می‌دانند. از سوی دیگر، تور هوایی قشم نیز در نوروز ۹۷، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود؛ اما در نوروز ۹۸ این رقم به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در همین حال، با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوروز ۹۷ می‌شد به‌صورت هوایی به خوزستان رفت؛ ولی در نوروز ۹۸ این رقم به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین سفر زمینی به بندر ترکمن در نوروز ۹۷، معادل ۶۰۰ هزار تومان بود، اما برای نوروز امسال این رقم افزایش چندانی نداشته و به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. کارشناسان افزایش نامحسوس نرخ در این تور را برخاسته از وسیله حمل و نقل آن می‌دانند و معتقدند از آنجا که این تور هوایی نبوده بنابراین افزایش شدیدی در نرخ آن شاهد نیستیم. از سوی دیگر، تورهای مختلف زمینی به برخی مقاصد غربی مانند کرمانشاه، شهرکرد، یاسوج هم به دلیل آنکه بسته سفر به‌صورت زمینی بسته شده، با تفاوت رقم چندانی نسبت به سال گذشته مواجه نبوده است. به این ترتیب، قیمت تورها به این مقاصد سال گذشته بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بوده اما در نوروز ۹۸ این ارقام تا ۹۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

تغییر روند سفر برای قشر متوسط

اما سهند عقدایی، یکی از فعالان تورهای داخلی، بر این باور است که هر طبقه از اقشار جامعه باتوجه به توان مالی خود اقدام به سفر می‌کنند و سفر در تعطیلات نوروز هم از این قاعده مستثنا نیست. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «در بخش هزینه‌کرد سفر با یک طیف روبه‌رو هستیم که از طبقه متوسط تا دهک‌های بالای جامعه را شامل می‌شود. آن‌طور که مشخص است این هزینه‌کرد برای دهک‌های بالا تغییر نکرده و آنها در هر صورت سفر خود را به کشورهای خارجی می‌روند؛ بدون آنکه بخواهند مقصدشان را تغییر دهند.» عقدایی تغییر روند سفر را بیشتر برای قشر متوسط جامعه می‌داند که به جای رفتن به کشورهای همسایه که هزینه کمتری دارد یا سفر خارجی خود را به‌صورت زمینی انتخاب می‌کنند یا تورهای داخلی گزینه انتخابی‌شان خواهد بود. او ادامه می‌دهد: «امسال عده‌ای به سفر نمی‌روند که قشر متوسط هستند و تعداد آنها هم کم نیست. برای همین هم با رشد اندک سفرهای داخلی و هم افت سفرهای خارجی روبه‌رو خواهیم بود؛ که البته این ریزش در سفرهای خارجی محسوس‌تر است

به گفته این فعال گردشگری، ریزش تورهای داخلی تا حد زیادی با بخشی از کسانی که سفر خارجی نمی‌روند جبران می‌شود، اما این جبران در برابر کسانی که دیگر در نوروز سفر نمی‌کنند هم آنقدر محسوس نبوده و نهایت پیش‌بینی رشد سفرهای داخلی تا ۱۰ درصد است. عقدایی بر این باور است امسال با جا‌به‌جایی مقصد سفر دهک‌های گوناگون مواجه هستیم و برای همین این جا‌به‌جایی‌ها باعث نمی‌شود تا تغییر در آمار تورهای داخلی به‌صورت محسوسی به وجود آید، اما شاهد ریزش سفرهای خارجی خواهیم بود.

در جست‌وجوی تورهای ارزان

مقصد جایگزین، موضوعی است که بسیاری از کارشناسان گردشگری به آن عقیده دارند. جایگزین کردن مقصدهای ارزان نیز موضوعی است که امسال بیشتر از سال‌های گذشته به آن پرداخته شده است. امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان تهران هم با تاکید بر این موضوع در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «در حال حاضر آنچه شاهد آن هستیم افزایش توجه اکثر گردشگران به سمت تورهای ارزان است. بسیاری به دنبال آن هستند که به یک بسته سفر ارزان برسند. برای همین بسیاری از آژانس‌ها به دنبال تسهیلات ارزان‌قیمت هستند.» او به این موضوع اشاره می‌کند که در حال حاضر تورهای زمینی خارجی هم با استقبال خوبی مواجه بوده، چون قیمت‌ کمتری نسبت به تورهای هوایی دارد و می‌گوید: «امسال با کاهش سفرهای خروجی هوایی روبه‌رو خواهیم بود، اما ممکن است به دلیل استقبال از سفرهای زمینی خروجی باز هم کاهش آماری سفرهای خروجی نداشته باشیم.

از نظر سفرهای خروجی هوایی، استقبال کمتر از پارسال خواهد شد.» مشاهدات، بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد امسال هم مانند سال‌های قبل تعطیلات نوروزی پر از سفر به مقصدهای گوناگون داشته باشیم، اما به نظر می‌رسد آنچه تغییر می‌کند مقاصد و هزینه‌هایی است که بابت سفرهای انجام گرفته در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر هم آژانس‌ها در تلاش‌اند در کنار بسته‌های سفر گران‌قیمتی که به دلیل بالا بودن نرخ بلیت هواپیما در نظر گرفته‌اند، بسته‌های سفر ارزان‌تری را برای آن قشر از جامعه که توان سفر هوایی ندارند اما به دنبال یک سفر داخلی یا خارجی ارزان‌قیمت‌تر هستند نیز تهیه کنند. این قشر از جامعه البته تعداد اندکی را دربرنمی‌گیرد و لازم است برای آنها برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و مدون‌تری صورت گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار7 اسفند 97، کد خبر: 3500433، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین