پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۹۱۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با تاکید بر این‌که انتقال نخستین محموله صادراتی افغانستان از مسیر چابهار به هند نقطه آغاز اجرای توافق سه جانبه به شمار می‌رود، گفت: ایران، هند و افغانستان این اتفاق و پدیده را در چارچوب رقابت نمی‌بینند و اگر قرار است رقابتی هم باشد در زمینه کاهش هزینه‌ها و تولید جاذبه بیش‌تر به منظور استفاده طرف‌های مختلف از این مسیر خواهد بود.
شعارسال: محمدرضا بهرامی در تشریح چگونگی انتقال نخستین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به هند از مسیر چابهار گفت:‌ همان‌طور که می دانید نخستین محموله کالاهای صادراتی افغانستان از مسیر بندر چابهار به مقصد هند ارسال شد که این محموله شامل 570 تن و دو قلم کالا بوده است.

انتقال کالا از مسیر چابهار نقطه آغازی برای اجرایی کردن این مسیر ترانزیتی است

وی خاطرنشان کرد:‌ این اتفاق درواقع نقطه آغازی برای عملیاتی و اجرایی کردن این مسیر تجارتی و ترانزیتی است و طبیعتا طی هفته‌های آینده با توجه به توافقاتی که قبلا انجام شده، مسئولین جاده‌ای و راه دو کشور قرار است با یکدیگر دیدار داشته و نقاط ضعف و مشکلات را به منظور فعال‌تر کردن این مسیر مورد بررسی قرار داده و در جهت حل و برطرف کردن آن اقدام کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان یاد آور شد که ‌این اقدام نقطه آغاز اجرایی کردن توافقی بود که در سال 95 مقامات ارشد ایران، هند و افغانستان به امضاء رساندند، در واقع این مسیر، به‌عنوان دالان تزانزیتی نه تنها میان این سه کشور بلکه سایر کشورها هم خواهد بود.

بهرامی افزود:‌ طبیعی است که این روند، ادامه پیدا خواهد کرد و با توجه به این‌که تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا در ادامه تقویت زیرساخت‌ها، بتوانیم خط ریلی میان، چابهار - زاهدان و زابل را هم تکمیل کنیم، امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های موجود این سه کشور استفاده کرده و برای توسعه اقتصادی،‌ تجاری و ترانزیتی این منطقه در گام اول قدم برداریم.

سفیر کشورمان در کابل همچنین بیان کرد: امیدواریم در گام بعدی با وارد کردن دیگر کشورهای منطقه ازجمله کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه قفقاز، بتوانیم این مسیر را تبدیل به یک نقطه اتصال بین کشورهای مختلف و در جهت در هم تنیدگی بیش‌تر موضوعات اقتصادی در چارچوب منافع متقابل قرار دهیم.

وی درباره میزان پیشرفت این خط ریلی گفت: ما به طور کلی از هرگونه سرمایه‌گذاری که در این رابطه به عمل آید چه از جانب کشورهای منطقه و چه کشورهای خارج از منطقه استقبال می‌کنیم، اما آنچه تاکنون انجام شده متکی بر سرمایه ملی جمهوری اسلامی ایران بوده که بخشی از زیرسازی‌ها انجام شده و بنا، بر این است که تکمیل شود.

ایجاد خط ریلی به مفهوم کاهش قیمت‌ها و قدرت رقابت بیش‌تر است

بهرامی تاکید کرد:‌ در واقع اضافه شدن خط ریلی به مفهوم کاهش قیمت‌ها و قدرت رقابت بیش‌تر بوده و دالان ترانزیتی از آن برخوردار خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره نوع محصولاتی که از این مسیر صادر می‌شود، گفت:‌ اقدامی که صورت گرفته یک اقدام آزمایشی بود تا بتوانیم تمام نقاط ضعف و خلاء‌هایی که در عمل با آن مواجه می‌شویم را چه در حوزه ترابری یا کشتی‌رانی شناسایی و راهکارهایی که می‌تواند توسط هر کشور برای تکمیل‌تر کردن این مسیر مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد را بررسی کنیم و به سمتی برویم که این مسیر را به‌عنوان یک مسیر دائمی مورد استفاده قرار دهیم.

ضرورتی برای تعیین زمان بندی مراحل بعدی ارسال کالا از این مسیر وجود ندارد

سفیر کشورمان در کابل درباره این‌که آیا زمان بعدی ارسال کالا مشخص است؟ اظهار کرد:‌ این روندی است که آغاز شده و من بعد مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد و ضرورتی برای تعیین زمان‌بندی مراحل بعدی ارسال کالا وجود ندارد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم روز چابهار(7 اسفند ماه) گفت: با توجه به توافق سه‌جانبه‌ای که انجام شده بنا، بر این است که این اقدام استمرار یابد و قرار نیست که در هر نوبت اطلاع‌رسانی کنیم. البته مربوط به محموله‌های مشخصی نخواهد بود و طبیعتا با توجه به پروتکل‌هایی که در حوزه ترانزیت و تجارت بین کشورها وجود دارد و با توجه به نوع کالایی که قرار است از این مسیر ارسال شود، بخش‌های مربوطه وارد تعامل و گفت‌وگو خواهند شد تا بتوانند توسعه بهره‌برداری از این مسیر را تسهیل کنند.

استفاده از مسیر بندر چابهار یک مزیت برای تمام منطقه محسوب می‌شود

بهرامی در ادامه ابراز کرد:‌ نکته مهم این است که در بندر چابهار توافق سه جانبه‌ای انجام شده و استفاده از این مسیر یک مزیت برای تمام منطقه محسوب می‌شود. لذا ایران، هند و افغانستان این اتفاق و پدیده را در چارچوب رقابت نمی‌بینند و اگر قرار است رقابتی هم باشد در زمینه کاهش هزینه‌ها و تولید جاذبه بیش‌تر به منظور استفاده طرف‌های مختلف از این مسیر خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پایان خاطرنشان کرد:‌ پیام این اتفاق، این است که همکاری‌های منطقه‌ای به صورت اصولی در چارچوب منافع متقابل کشورها به‌عنوان اصل پایدار مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

لازم به ذکر است،‌ نخستین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به هند از مسیر چابهار روز یک شنبه هفته جاری انتقال یافت که در این مراسم بهرامی سفیر کشورمان در کابل، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و سفیران کشورهای هند و ترکیه نیز در منطقه نیمروز افغانستان حضور داشتند.

بر همین اساس، ۲۳ کامیون متعلق به افغانستان از شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در همسایگی استان سیستان و بلوچستان به سمت بندر چابهار حرکت کردند.

رؤسای جمهور ایران، افغانستان و هندوستان پیش از این توافق سه جانبه‌ای را امضا کردند که هدف از این موافق‌نامه توسعه بندر چابهار و بهره‌برداری‌های اقتصادی از این بندر راهبردی است. هند نیز سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در چابهار آغاز کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 8 اسفند 1397 ، کدخبر: 97120703708 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
0
چابهار با توجه به رشد اقتصاد هند یک آینده رویایی داره تازه با توجه به مشکل بی آبی در کشور یکی از مناطق مهاجر پذیر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین