پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
وزیر بهداشت در دولت دهم گفت: هیچ کشوری به اندازه خدمات پزشکی منابع کافی ندارد، این‌ که بخواهیم از حداقل امکانات حداکثر استفاده را ببریم موضوعی اقتصادی است و ارتباطی با پزشکی ندارد به همین دلیل پزشکان نباید در مناصب مدیریتی قرار بگیرند.
شعارسال: محمدحسن طریقت‌منفرد عصر امروز در همایش نقد نظام سلامت با اشاره به اهمیت سلامتی و امنیت در روایات گفت: هیچ وظیفه‌ای برای حکومت‌ها مهم‌تر از سلامت نیست، اگر مملکتی سالم نباشد امنیت هم برای آن فایده‌ای ندارد.وزیر بهداشت در دولت دهم ادامه داد: در موضوع امنیت با کمک‌های حاکمیت وضع خوبی داریم و به آن افتخار می‌کنیم ولی در موضوع سلامت جای بحث وجود دارد.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده تصریح کرد: این افتخار جامعه پزشکی است که می‌تواند جامعه را نجات بدهد و هیچ کس نباید به خودش اجازه بدهند به مقام پزشک کوچک‌ترین جسارتی کند، چرا که فرهیخته‌ترین قشر هر جامعه‌ پزشکان هستند، به شرطی که طبابت آنان همراه با حکمت باشد.

طریقت‌منفرد عنوان کرد: امام خمینی (ره) آرزو داشتند که طب ایرانی، اسلامی شود و به همین دلیل در بسیاری از زمان‌ها طب قدیم را بر طب جدید ترجیح می‌دادند.

وی ادامه داد: امیرکبیر علاقه داشت تا از طب غربی در کنار طب ایرانی استفاده کند اما بعد از فوت وی آموزش طب ایرانی، اسلامی در قانون ممنوع شد.

وزیر اسبق بهداشت اظهار کرد: در آمریکایی که بیش از 10 برابر ما سرانه پزشکی دارد عدالت در خدمات پزشکی محور تبلیغات انتخاباتی است که اهمیت عدالت در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی در تشریح ساختار پزشکی غرب گفت: از چهل سال گذشته به دو دلیل کشورهای پیشرفته اجازه ندادند پزشکان در مدیریت بهداشت و درمان دخالت کنند، اول برای حفظ منزلت پزشک و دوم به خاطر اینکه پزشک یک عنصر مقتدر و دارای نفوذی است که اگر سرنوشت مصرف‌کننده را به دست بگیرد هیچ منبعی باقی نخواهد ماند.

طریقت‌منفرد در تشریح دلایل این دیدگاه افزود: تنها قشری که مصرف کننده امکان نافرمانی ندارد افرادی هستند که بیماری در بیمارستان دارند، چرا که نمی‌توانند با تجویز پزشک مخالفت کنند.

وی ادامه داد: پزشکان به خاطر جنس شغلشان خدمات ویژه را به صاحبان قدرت و منصب ارائه می‌کردند و به همین دلیل است که می‌بینیم پادشاهان همیشه به پزشکان توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

وزیر اسبق بهداشت عنوان کرد: هیچ کشوری به اندازه خدمات پزشکی منابع کافی ندارد، این‌ که بخواهیم از حداقل امکانات حداکثر استفاده را ببریم موضوعی اقتصادی است و ارتباطی با پزشکی ندارد به همین دلیل پزشکان نباید در مناصب مدیریتی قرار بگیرند.

طریقت منفرد تأکید کرد: از آنجا که اعتبار جامعه پزشکی در درمان است این قشر انگیزه‌ای برای پیشگیری ندارند.

وی اظهار کرد: بیماری‌های واگیر تقریباً در دنیا از بین رفته‌اند و به گفته سازمان بهداشت جهانی سونامی جهان بیماری‌های غیرواگیر هستند، پیشگیری از این بیماری‌ها دغدغه دنیا است ولی ما در کشور با سرعت زیادی بیماری‌های واگیر را تولید می‌کنیم.

 مردم طعم پیشرفت‌های پزشکی را چشیده‌اند

وزیر بهداشت در دولت دهم با طرح این سؤال که آیا مردم طعم پیشرفت‌ها را چشیده‌‌اند، تأکید کرد: وقتی کشور را به دست درمان‌گران می‌دهیم که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سود آن‌ها مرتبط با درمان است نمی‌توانیم انتظار پیشگیری داشته باشیم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم از بخشی از ساختار جهانی سلامت الگو بگیریم و برخلاف ضوابط در نظر گرفته شده این نظام عمل کنیم.

طریقت منفرد در اشاره به اشکالات نظام آموزش پزشکی عنوان کرد: در دنیا طب عمومی محور است چراکه طب عمومی نگاه کلی به بدن دارد، اما در کشور انحصارطلبی متخصصان برخلاف این نکته است.

وی ادامه داد: پزشک خانواده نمی‌تواند متخصص باشد چون نظام آموزشی ظرفیت برآورده کردن نیاز کشور به چند هزار پزشک خانواده را ندارد، بلکه در سیستم صحیح پزشک عمومی به نوعی آموزش دیده است که می‌تواند پزشک خانواده باشد.

با تفکیک رشته‌ها بخش زیادی از مردم را از خدمات تخصصی محروم کرده‌ایم


وزیر اسبق بهداشت اضافه کرد: در گذشته دو رشته جراحی عمومی و متخصص عمومی داشتیم، درست است که با گذشت زمان نیاز به متخصص و فوق متخصص زیاد شد ولی با تقسیم این دو رشته به حدود 20 رشته برای شهرها به تعداد مورد نیاز متخصص نداریم و 30 درصد مردم کشور را وقیحانه از خدمات پزشکی محروم کرده‌ایم.

طریقت‌منفرد خاطر نشان کرد: در دنیا پزشک عمومی حق هر کاری را دارد، مگر کارهایی که توانایی آن را نداشته باشد، به عنوان مثال سونوگرافی را در اروپا پزشکان عمومی و در آمریکا تکنسین‌ها انجام می‌دهند اما ما خائنانه انحصارطلبی کردیم و من این خیانت را عمدی می‌دانم.

وی در تشریح مشکلات ساختار فعلی گفت: دولت در مقابل تأمین منابع مستأصل مانده، بیمه‌های درمان ورشکست شده‌اند، کیفیت درمان کاسته شده و قدر مطلق پرداخت مردم از جیب بیشتر شده است.

وزیر اسبق بهداشت به نقل از نایب‌رئیس مجلس قبل گفت: نظام پرداخت در بین خانواده حاکمیت به علت بی‌عدالتی در حقوق پزشکان و سایر مشاغل مانند معلمان و ... با مشکل جدی روبروست و کارکنان همه بخش‌های دولت ناراضی هستند.

طریقت منفرد به گزارش سمن دیده‌بان شفافیت نیز اشاره کرد و تصریح کرد: گردش مالی دارو در سال 91، 5 هزار و 700 میلیون تومان بوده و در مقابل 38 میلیارد عدد دارو در کشور ارائه شده است، در سال 93 گردش مالی دارو به بیش از 17 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، اما فقط 32 میلیارد عدد دارو ارائه شده است که نشان می‌دهد عده‌ای این مابه‌التفاوت را عمداً بلعیده‌اند.

وی با اشاره به این‌که در هیچ جای دنیا دریافتی پزشک بیش از 4 برابر یک کارگر نیست، به نقل از پزشکیان گفت: با این روال اگر ما همه سرمایه و بودجه کشور را برای بهداشت و درمان بگذاریم مشکل حل نمی‌شود.

عزمی برای از بین بردن الیگارشی پزشکی وجود ندارد

طریقت منفرد اظهار کرد: عزمی برای از بین بردن الیگارشی حاکم بر نظام پزشکی وجود ندارد و وضع به همین نحو ادامه خواهد داشت، چرا که قانون رعایت نمی‌شود و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون اجرای قوانین مشکلات را حل کند، با گران شدن خدمات درمانی کشورها ما هیچ راهی ندارد مگر اینکه پیشگیری را جدی بگیرد و از بیمار شدن مردم جلوگیری کند.

مطالبه رهبری نهادینه کردن طب ایرانی، اسلامی است

وزیر سابق بهداشت تأکید کرد: طب اسلامی باید به‌عنوان یک ساختار مستقل انجام وظیفه کند که این همان آرزوی امام و دغدغه رهبری است.

وی مطرح کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۶۰۰ هزار پزشکی چینی در غرب طب چینی را آموزش می‌دهند ولی ما به طب ایرانی، اسلامی بی‌توجه هستیم، مطالبه رهبری نهادینه کردن طب ایرانی-اسلامی است.

طریقت منفرد در پاسخ به این سؤال که چرا پزشکان بدون معاینه دقیق بیمار از ابزارهای تشخیصی مانند عکس‌برداری و آزمایش‌های طبی استفاده می‌کنند، گفت: ما به پزشک‌های صف خدمت اختیار نمی‌دهیم و همه اختیارات متعلق به ستادها است، بنابراین انگیزه لازم برای پزشک خدمت‌دهنده ایجاد نمی‌شود.

وزیر سابق بهداشت در پاسخ به سؤال درباره وضعیت نظارت بر عملکرد پزشکان پاسخ داد: تا زمانی که نظارت بر عملکرد پزشکان بر عهده خودشان باشد نظارت معنایی ندارد، این‌طور نیست که غیرپزشک نتواند بر عملکرد پزشک نظارت کند، در دنیا میان‌رشته حقوق پزشکی وجود دارد، حقوق‌دانانی هستند که پزشکی می‌دانند و به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا،تاریخ انتشار:8 اسفند 1397،کد خبر:17668،www.phana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین