پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
طی مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور و مجید قاسمی رئیس شورای انجمن‌های علمی، برترین انجمن‌های علمی تقدیر شدند.

شعار سال: اسامی انجمن‌های علمی برتر که امروز در ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور در دانشگاه خاتم تقدیر شدند، به شرح زیر است.

گروه علوم پایه:

انجمن ریاضی ایران، سیدمنصور واعظ‌پور

گروه فنی و مهندسی:

رتبه یک، انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی، سیدابوالفضل بهره‌دار

رتبه دو، انجمن مهندسی شیمی ایران، سیدعباس موسوی رهپیما

رتبه سه، انجمن مهندسی بهره‌وری صنعت برق ایران، حسین مهریان اصفهانی

رتبه چهار، انجمن خوردگی ایران، ابراهیم حشمت دهکردی

گروه علوم انسانی:

رتبه یک، انجمن حسابداری ایران، ناصر پرتویی

رتبه دو، انجمن مدیریت ایران، مجید قاسمی

رتبه سه، انجمن روانشناسی ایران، رضا زمانی

رتبه چهار، انجمن جامعه‌شناسی ایران، سیدحسن سراج‌زاده

گروه کشاورزی:

انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، منصور امیری

گروه بین‌رشته‌ای:

رتبه یک، انجمن مدیریت فناوری ایران، منوچهر منطقی

رتبه دو، انجمن بیوتکنولوژی ایران، سیروس زینعلی

به گزارش ایسنا، شرایط انتخاب انجمن‌های برتر در این بخش عضویت در شورای انجمن‌های علمی و کسب رتبه A در جدول ارزیابی عملکرد کمیسیون انجمن‌های علمی در هفت سال پیاپی و کسب حداقل ۱۲۰۰ امتیاز بوده است.

انجمن‌های علمی برتر در بخش انجمن‌های دارای روند رشد

گروه علوم پایه:

انجمن شیمی ایران، مجتبی شمسی‌پور

گروه فنی و مهندسی:

رتبه یک، انجمن هیدرولیک ایران، مسعود منتظری

رتبه دو، انجمن مهندسی سازه ایران، غلامرضا هوایی

رتبه سه، انجمن آموزشی مهندسی ایران، رضا فرجی دانا

رتبه چهار، انجمن نگهداری و تعمیرات ایران، فرشید رعایت صنعتی

گروه علوم انسانی:

رتبه یک، انجمن حسابرسی ایران، هوشنگ خسویی

رتبه دو، انجمن مشاوره ایران، معصومه اسماعیلی

رتبه سه، انجمن تعاون ایران، علیقلی حیدری

گروه بین‌رشته‌ای:

رتبه یک، انجمن انرژی ایران، محمد ساتگین

رتبه دو، انجمن جمعیت‌شناسی ایران، محمدجلال عباسی

به گزارش ایسنا، معیار انتخاب انجمن‌های برتر در این بخش عضویت در شورای انجمن‌های علمی و پنج سال سابقه فعالیت با رشد بدون افت و خیز و صددرصدی بوده است.


قرائت بیانیه شورای انجمن‌های علمی ایران

در ادامه این همایش، بیانیه شورای انجمن‌های علمی ایران از سوی ناصر پرتوی دبیر کل انجمن حسابداری ایران به نمایندگی از انجمن های علمی قرائت شد.
در بخشی از این بیانیه با عنوان"رسالت انجمن های علمی در تبیین مسائل راهبردی کشور" آمده است: همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور که در چند سال اخیر توسط شورای انجمن های علمی ایران برگزار می‌شود، پیام رسان تعهد فرهیختگان فعال در این انجمن ها برای ایفای نقش و رسالت علمی خود و اعلام آمادگی آنها جهت مشارکت هرچه بیشتر در روند توسعه و تمدن سازی ایران اسلامی است.

مصادف شدن زمان برگزاری این همایش با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و توجه خاص به توصیه‌های مقام عظمای ولایت به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ بر اساس توسعه دانش و فناوری زمینه را برای دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی فراهم نموده است.

عناوین پنج همایش قبلی به شرح زیر است: پیشرفت و توسعه علمی کشور در برنامه پنجم توسعه بیست و سوم اردیبهشت ۸۸؛ راهکارها و موانع اجرای برنامه پنجم توسعه ۱۸ دی ماه ۹۱‌؛ پژوهش فناوری و تجاری سازی ۲۹ و ۳۰ بهمن؛ همگرایی دولت صنعت و دانشگاه و نقش بخش خصوصی در توسعه کیفی و کمی پژوهش و آموزش ۳۰ آبان ‌؛ ۹۵‌ راهکارهای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم اول آذر ۹۶؛ و اکنون ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور با عنوان رسالت انجمن‌های علمی در تبیین مسائل راهبردی کشور ۳۰ بهمن 97

در بخشی از بیانیه انجمن های علمی آمده است: به همت شورای انجمن های علمی و همچنین بانک پاسارگاد در پنج نشست اقتصادی مدیریتی سیاسی حقوقی فرهنگی اجتماعی و کشاورزی و محیط زیست در محل دانشگاه خاتم برگزار کردیم. علاوه بر سخنرانی های ارزشمند اندیشمندان فعال در انجمن های علمی کشور توفیق استفاده از رهنمودهای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را داشتیم.

حاصل تعاطی افکار و سخنرانی‌های عالمانه به شرح زیر مورد استنتاج و تأکید قرار می گیرد:
در شناسایی و انتخاب مدیران ارشد دولتی به ویژه وزرای محترم دولت پیشنهاد های راهبردی انجمن های علمی مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد می‌شود لوایح تهیه شده در دولت، قبل از ارسال به مجلس شورای اسلامی یا طرح در جلسه هیئت وزیران توسط چند انجمن علمی مرتبط بررسی شده و نظرات پیشنهادی آنها در اصلاح مجدد و احیاناً تکمیل احتمالی لوایح قبل از تصویب نهایی مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد می‌شود نماینده انجمن های علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو ناظر حضور داشته باشد بدین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با هماهنگی معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اقدامات لازم را مبذول کنند.

کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف شوند سالیانه اقدام به سنجش عملکرد درون بین و فرابخشی طرح‌ها و برنامه‌های اصلی خود به کمک یک یا چند انجمن مرتبط تهیه نمایند و گزارش نهایی کار را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت اعمال احتمالی اصلاحات و با تقویت طرح ها و برنامه ها ارسال کنند.

در هفته دولت کلیه دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی موظف شوند از یک یا چند انجمن علمی که که در همکاری با دستگاه های تخصصی و اجرای زیر داشتند تقدیر و قدردانی به عمل آورند.

از هیئت محترم دولت درخواست می شود با حضور نمایندگانی از انجمن های علمی در کلیه شوراهای عالی موافقت کنند مکانیزم معرفی و انتخاب این نمایندگان همانند معرفی نمایندگان انجمن های علمی در شورای عالی عتف خواهد بود.

از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست می شود اقدام به تعریف ردیف بودجه مستقل ذیل ردیف های بودجه وزارتین تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان برای کمک مستمر بلاعوض به انجمن های علمی انجام دهد از آنجایی که تمام اعضای هیأت مدیره انجمن های علمی زیر مجموعه دو وزارت عتف و بهداشت و درمان هستند و اعضای هیأت‌مدیره این انجمن‌ها بالغ بر چهار هزار نفر و تمامی این عزیزان به شکل داوطلبانه و غیر انتفاعی فعالیت می کنند، شایسته است وزارتین به فراهم سازی برخی تسهیلات ویژه و استقرار مناسب آنان اقدام نمایند.

از وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخواست می شود در تمامی کارگروه ها کمیته ها و کمیسیون ها و شوراهای زیر مجموعه آن وزارتخانه نماینده منتخب از آن از انجمن های علمی عضو باشد.

از وزارت علوم درخواست می‌شود در راستای تحقق پذیری رسیدن به دانشگاه نسل سوم از ظرفیت‌های بالقوه انجمن‌های علمی استفاده لازم به عمل آورد.
با توجه به شرایط نامناسب استقرار نامناسب انجمن های علمی تحت نظارت وزارت عتف در دانشگاه علامه طباطبایی از وزارت علوم درخواست می شود تا با قید فوریت در خصوص تامین محل مناسب و مورد نیاز جهت استقرار انجمن های علمی اقدام نمایند.

شورای انجمن های علمی تاکنون پشتیبانی و راهنمایی های لازم انجمن های علمی در خصوص مالیات بیمه ثبت شرکتها معمول نموده این اقدام با مساعدت های وزارت علوم تحقیقات و فناوری استمرار خواهد داشت.

ازمعاونت محترم پژوهش و فناوری وزارت علوم درخواست می‌شود تا نمایندگان ناظر کمیسیون های انجمن های علمی را به صورت انتخابی از بین اعضای انجمن های علمی معرفی کند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: به منظور تقویت حضور نیروهای متخصص اجرایی در انجمن های علمی از وزارت عتف درخواست می‌شود که اقدام به تعریف مجوزهای لازم و اجرای طرح سرباز متخصص برای انجمن های علمی انجام دهد همانند سرباز معلم سربازان سازندگی و غیره. همچنین به منظور بهبود مستمر در ارزیابی عملکرد سالیانه انجمن های علمی پیشنهاد میشود تفاهم نامه امضا شده در تاریخ ۳ /۱۱/۹۷ فی مابین شورای انجمن های علمی ایران و معاونت محترم پژوهش و فناوری وزارت عتف با تأمین موثر منابع مالی توسط آن وزارت هر چه زودتر اجرایی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 30 بهمن 97، کد مطلب: 97113016201: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین