پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۰۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی شیمی ایران ضمن انتقاد از این موضوع که انجمن‌های علمی در ایران جایگاه مشخصی ندارند، تلاش‌های شورای انجمن‌های علمی در این راستا را بی‌نتیجه دانست و گفت: این مهم در حالی رخ می‌دهد که انجمن‌های علمی در دیگر کشورها مشاوران مقام‌های ارشد سیاسی هستند.

شعار سال : حجت الله بابایی در نشست خبری شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایرانکه امروز (شنبه) در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با بیان این که 400 انجمن علمی در پنج محور و 100 انجمن علمی نیز در رشته‌های فنی مهندسی متمرکز شده‌اند، انجمن مهندسی شیمی را یکی از انجمن‌های فوق دانست وافزود: این انجمن در سه دوره مختلف جزو 10 انجمن برتر از سوی وزارت علوم و در یک دوره نیز به عنوان برترین انجمن علمی شناخته شده است.

وی وظیفه انجمن‌های علمی را ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه‌ها، مراکز علمی با مراکز پژوهشی تحقیقاتی، صنایع تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود:انجمن‌های علمی جایگاه مشخص و معینی در کشور ندارند و تلاش‌های شورای انجمن‌های علمی نیز در این‌ راستا بی نتیجه‌ بوده است.

عضو هیات مدیره انجمنمهندسی شیمی ایران در این زمینهخاطر نشان کرد: در کشور آلمان دو هزار انجمن علمی دارای ردیف بودجه و نیز بهترین مشاوران صدراعظم و مجلس به شمار می‌آیند.

بابایی اضافه کرد: همچنین در آمریکا چهار هزار انجمن علمی، مشاوران کنگره و ریاست جمهوری را تشکیل می‌دهند که موفقیت اوباما در مساله بهداشت نیز با کمک همین انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بوده است.

وی در پایان یک نقیصه مهم را عدم حضور واحدهای صنعتی در دانشگاه عنوان کرد و گفت‌: در انجمن مهندسی شیمی نیز نیمی از اعضا از دانشگاه و نیمی از صنعت هستند که منظور آن است که ارتباط موثر بین این دو بخش برقرار شود.

در هم تنیدگی صنعت و دانشگاه باید از سطوح پایین اتفاق افتد
علی حسینی، مسئول ارتباط با صنعت انجمن مهندسی شیمی نیز در این نشست خبری با اشاره به این که بالای 90 درصد از صادرات غیر نفتی مربوط به مهندسی شیمی محور بوده است، خاطر نشان کرد: در سایر انجمن‌ها فاصله صنایع با نُرم جهانی زیاد است. این‌ در حالی است که صنایع پتروشیمی ما صنایع پیشرفته هستند، اما می‌توان گفت‌ بین ارتباط صنایع با دانشگاه و آن چه که دانشگاه اجرا می‌کند، فاصله وجود دارد.

وی هدف از برگزاری شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران را شناسایی متخصصاندر واحدهای مختلف، شناسایی مشکلات بزرگ و شکستن و حل آنها در زیر شاخه‌ها دانست و اظهار کرد: به انجام رساندن این اهداف کمک می‌کند نقش توسعه‌ای انجمن را فعال‌تر از گذشته محقق سازیم.

مسئول ارتباط با صنعت انجمن مهندسی شیمی با بیان این‌که تجربه استفاده از خدمات دانشگاهی در صنعت پتروشیمی وجود دارد، به کمیته‌ خودکفایی و تولید قطعات وارداتی در آن اشاره کرد و گفت‌: طی این اتفاق تعدادی از کاتالیست‌ها بومی‌سازی شده‌اند، اما لازم است این موضوع به شکل گسترده‌ای اتفاق بیفتد.

حسینی در پایان تاکید کرد: در هم تنیدگی صنعت و دانشگاه نباید فقط در سطوح بالا،‌ بلکه باید از ترم‌های نخست کارشناسی اتفاق افتد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 5 آبان 97، کد مطلب: 97080502385: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین