پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
شناورهای زیرسطحی کلاس «میدجت» به‌‍‌دلیل ابعاد کوچک، قابلیت حرکت در آب‌های کم‌عمق و سروصدای بسیار کم، مورد اقبال نیروی دریایی ارتش و سپاه قرار گرفته‌اند.
شعارسال: سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیراً از برنامه‌های این نیرو برای ورود به عرصه تولید و به‌کارگیری شناورهای زیرسطحی کلاس «میدجت» در ندسا خبر داده بود.

شناورهای زیرسطحی کلاس «میدجت» نوع خاصی از زیردریایی‌های متعارف دیزلی با وزن حدود ۵۰۰ تُن هستند که به‌‍‌دلیل ابعاد کوچک، قابلیت حرکت در آب‌های کم‌عمق و سروصدای بسیار کم، مورد اقبال نیروی دریایی ارتش و سپاه قرار گرفته‌اند.

غدیر، فاتح و خلیج فارس در زمره زیردریایی‌های کلاس میدجت قرار دارند و در راستای تقویت قدرت دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را بازی می‌کنند.

الحاق 2 زیر دریایی«غدیر» به ناوگان نیروی دریایی ارتش

البته مراحل ساخت و تولید زیردیایی خلیج‌فارس توسط وزارت دفاع هنوز ادامه دارد و مشخصات کاملی از آن در دسترس نیست، اما گویا این زیردریایی پیشرفته‌ترین میدجت ایرانی محسوب می‌شود که نظر مثبت فرمانده نیروی دریایی سپاه را به خود جلب کرده و موجب شده پیش از پایان مراحل ساخت و رونمایی از آن،‌ از وزارت دفاع درخواست کند تا ندسا به این میدجت ایرانی تجهیز شود.

غدیر یک میدجت یا به عبارتی یک زیردریایی کوچک با وزن ۱۵۰ تُن، طول ۲۹ متر و عرض سه متر است. این زیردریایی اندازه بسیار کوچکی دارد و از سه بخش محل قرارگیری لوله‌های اژدرافکن، زیربرجک و موتورخانه تشکیل شده است.

این زیردریایی مجهز به اژدر ۵۳۳ میلی‌متری از نوع والفجر با کلاهک ۲۲۰ کیلومتری و بُرد ۱۸ تا ۲۰ کیلومتر است. همچنین سرعت غدیر به‌دلیل برخورداری از باتریهای پیشرفته به حدود ۳۰۰ کیلومتر در زیر آب رسیده است.

غدیر به‌عنوان یک زیردریایی میدجت و کوچک برای عملیات‌های زیرسطحی در آب‌های کم‌عمق خلیج فارس و سواحل مکران، کارایی فوق‌العاده‌ای دارد و به‌دلیل همین کوچکی در آب‌های خلیج فارس و سواحل مکران برای درگیری با هدف، دست به کف‌نشینی می‌زند و چون سروصدای بسیار کمی دارد، به‌راحتی در زیرسطح با خطرپذیری بسیار پایین به گشت و شناسایی مبادرت می‌ورزد.

رونمائی از زیر دریایی بومی فاتح

زیردریایی فاتح، دومین میدجت محبوب ایرانی است که مدنظر فرمانده نیروی دریایی سپاه قرار دارد، لذا در اینجا درباره این میدجت توضیحاتی ارائه خواهد شد.

زیردریایی ۵۲۷ تُنی فاتح به‌عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از زیردریایی غدیر است و توانایی حرکت در عمق ۲۰۰ متر را به‌صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز ۲۵۰ متر است. فاتح توان دریانوردی به مدت ۳۵ روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر مشاهده می‌شود. سرعت سطحی فاتح حدود ۲۰ کیلومتر بر ساعت و در حالت غوطه‌ور حدود ۲۵ کیلومتر بر ساعت است. این زیردریایی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط موردنظر را نیز دارد.

فاتح دارای چهار مقر پرتاب اژدرهای کالیبر ۵۳۳ میلی‌متری بوده و توانایی حمل هشت مین دریایی را نیز دارد و همچنین دارای دو اژدر رزرو است و همچنین موتور این زیردریایی از نوع توربو ژنراتور است که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که زیردیایی‌ها با ابعاد کوچک، کاراتر از زیردریایی‌های غول‌‌پیکر هستند؛ هرچند هرکدام از آن‌ها کارکرد خاص خود را دارند و برای شرایط خاص طراحی شده‌اند، اما چابکی‌ای که میدجت‌ها دارند، زیرسطحی‌های بزرگ از آن محروم هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 14 اسفند 1397 ، کدخبر: 365702 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین