پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
در دو روز اخیر با همین اظهارنظر‌ها هشتگ «با افتخار یک شهرستانی‌ام» توسط کاربران به‌عنوان یک ترند پربازدید به کار برده شد. واکنش ورزشکاران، اما در حمایت از وریا غفوری و البته جمله توهین‌آمیز حسن‌زاده هم در نوع خود جالب بود.فوتبال ایران در یک هفته اخیر پرحاشیه‌ترین دوران خود را پشت سر گذاشت؛ از توقیف خودروی فرهاد مجیدی به دلیل ممانعت از دستور پلیس و نداشتن مدارک، درگیری گادوین منشا با یک هوادار و زدوخورد حقیقی با خطیر تا مورد آخر که رئیس کمیته انضباطی در اظهارنظری شگفت‌انگیز ضمن زیرسؤال بردن فوتبالیست‌‎های شهرستانی، «انتقاد» را هم در نطفه خفه کرد.

شعار سال: فوتبال ایران در یک هفته اخیر پرحاشیه‌ترین دوران خود را پشت سر گذاشت؛ از توقیف خودروی فرهاد مجیدی به دلیل ممانعت از دستور پلیس و نداشتن مدارک، درگیری گادوین منشا با یک هوادار و زدوخورد حقیقی با خطیر تا مورد آخر که رئیس کمیته انضباطی در اظهارنظری شگفت‌انگیز ضمن زیرسؤال بردن فوتبالیست‌های شهرستانی، «انتقاد» را هم در نطفه خفه کرد.

ماجرا از این قرار است که پس از دیدار فولاد خوزستان و استقلال تهران در ورزشگاه غدیر اهواز، مشخص شد ۲۶ هوادار در ورزشگاه به‌شدت آسیب دیدند و یکی از نوجوانان که تماشاگر مسابقه بود، از ناحیه جمجمه به‌شدت مصدوم شد. سیدمهدی رحمتی پس از این دیدار پرحاشیه، با انتشار پستی اینستاگرامی همراه با تصاویر مصدومیت این نوجوان، به انتقاد از حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی، پرداخت تا اعتراضش را به آرای کمیته انضباطی نشان دهد.

در بخشی از این پست اینستاگرامی صفحه رحمتی آمده: «امیدوارم به بهانه نوشتن چند خط حقیقت و مطالبه بحق هواداران استقلال، من را محروم نکنند. این روز‌ها شاهد احکام مختلف توسط کمیته انضباطی و اخلاق هستیم؛ کاری هم به درست‌بودن یا غلط‌بودن این احکام ندارم؛ اما چند سؤال؟ کمیته اخلاق چرا با حضور غیرقانونی رئیس کمیته انضباطی (به دلیل قانون دوشغله‌ها) برخورد نمی‌کند و آن را احضار نمی‌کند؟ آیا احضار و محکومیت‌ها فقط برای بازیکن و مربی و افراد ضعیف است؟ به‌عنوان یک فوتبالی پیشنهاد می‌کنم قانون و اخلاق را از خود کمیته‌های انضباطی، برگزاری مسابقات و فدراسیون شروع کنیم».

اشاره رحمتی به کدام بند از بخش‌نامه قوه قضائیه است؟ در سال ۱۳۸۴ رئیس وقت قوه قضائیه بخش‌نامه‌ای صادر کرد که در آن «به‌منظور رفع مشکلات ناشی از چندپیشگی و اقدامات مغایر با شئون قضا، به دارندگان پایه‌های قضائی تأکید می‌گردد مادام که در استخدام قوه قضائیه‌اند، از پذیرش و اشتغال به مشاغل دیگر اعم از رسمی و آزاد و ازجمله سردفتری اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و همچنین مشاورت در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و... ممنوع‌اند و جز انجام وظایف قضائی محوّل، نباید به حرفه دیگری هرچند با واسطه یا با شرکت دیگری بپردازند».

هرچند قضات دادگستری با حکم مأموریت می‌توانند به مدت شش ماه در جایی دیگر فعالیت کنند، اما حسن‌زاده فعلا از پاسخ به این سؤال طفره رفته است که آیا چنین حکمی از مراجع قضائی برای حضور در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دارد یا خیر.

پاسخ حسن‌زاده، اما به اتفاقات اخیر در فوتبال نه‌ تنها باعث فروکش‌کردن آن نشد بلکه هجمه‌ای قابل‌انتظار به صحبت‌های غیرمتفکرانه او در پی داشت. حسن‌زاده در گفت‌وگویی رادیویی به‌یک‌باره با اشاره غیرمستقیم به اظهارات وریا غفوری پرداخت و انتقادات مدافع راست استقلال تهران از وزیر امور خارجه و مسائل اقتصادی را این‌گونه پاسخ داد: «جوانی که دو روز است به تهران آمده و معروف شده، به خودش اجازه می‌دهد به وزیر مملکت، مدیر باشگاه، صداوسیما، رئیس‌جمهور و ... انتقاد کند؛ پس هرکسی می‌تواند این کار را بکند و در این میان باید کالبدشکافی شود که ما چرا این‌گونه هستیم. مثلا رادیو بیاید و از میان تمام اتفاقاتی که می‌تواند برای فوتبال مفید باشد، من را روی خط برنامه‌ای بیاورد و حرف‌های آقای رحمتی را پررنگ کند تا من جوابی بدهم؛ در این میان حاشیه جدیدی تولید شود».

همین صحبت‌های غیرمسئولانه و توهین‌آمیز و خودبرتربینانه از یک مقام مسئول کافی بود تا بار دیگر اتحاد ورزشی‌ها و حتی غیرورزشی‌ها را در برابر اظهارات نسنجیده رئیس کمیته انضباطی در برداشته باشد.

در دو روز اخیر با همین اظهارنظر‌ها هشتگ «با افتخار یک شهرستانی‌ام» توسط کاربران به‌عنوان یک ترند پربازدید به کار برده شد. واکنش ورزشکاران، اما در حمایت از وریا غفوری و البته جمله توهین‌آمیز حسن‌زاده هم در نوع خود جالب بود. در تازه‌ترین واکنش مسعود شجاعی در صفحه اینستاگرام با عکسی از وریا غفوری که اظهارات و نقدهایش در هفته‌های گذشته جنجالی شده بود، نوشته است: «ما جوانان شهرستانی هستیم که به تهران آمدیم که با خوردن نان بازو و تلاش خودمان آرزو و رؤیاهایمان را محقق سازیم، نه با سفارش و رانت..؟!».

علی کریمی، مرتضی تبریزی، سجاد شهباززاده، بختیار رحمانی، بهنام برزای، میلاد میداوودی، حنیف عمران‌زاده و برخی دیگر از چهره‌های مطرح و افراد فعال عادی در توییتر و اینستاگرام نیز به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. بعد از اتحاد مردم و ورزشکاران علیه این صحبت عجیب و ضدمردمی رئیس کمیته انضباطی، حسن‌زاده دو بار دیگر با رسانه‌ها مصاحبه کرد تا به‌نوعی صحبت رادیویی خود را توجیه کرده و در واقع تغییر موضع دهد.

او در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود ضمن تغییر جملاتش، به شهرستانی‌بودنش نیز افتخار کرد: «شاهد واکنش‌های نادرست و اظهارات بی‌ربطی در این زمینه هستیم، اما حقیقت این است که متأسفانه دوستانی که چنین واکنشی نشان دادند قطعا این مصاحبه را نشنیده‌اند.

در ادامه گفتم متأسفانه وقتی یک جوان به‌تازگی از شهرستان می‌آید، وارد فوتبال شده و مطرح می‌شود، برخی از رسانه‌ها به سراغ این‌گونه بازیکنان می‌روند و با سؤالات حاشیه‌ای از آن‌ها علیه مربی، مدیر یا فلان مسئول مصاحبه می‌گیرند و برایشان حاشیه ایجاد می‌کنند. همیشه به شهرستانی‌بودن خودم افتخار کرده‌ام و حتی افتخار می‌کنم که روستازاده‌ام».

هرچند در اینجا رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، منتقدان را به برداشت اشتباه و نخواندن مصاحبه متهم کرد، اما همین تغییر موضع او فقط در ۲۴ ساعت نشان از آگاهی او از شرایط محیطی جامعه نسبت به صحبت‌های ضدمردمی او دارد.

گفتنی است جدای از تأیید یا رد دوشغله‌بودن حسن‌زاده، افراد دیگری در فدراسیون فوتبال هستند که باید به دلیل دوشغله‌بودن طبق قانون هرچه زودتر، پست خود را ترک کنند که تا این لحظه نسبت به ترک میز و صندلی خود مقاومت کرده‌اند تا بحرانی جدی را در فوتبال شکل گرفته باشد. پنج عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از افراد قطعی دوشغله‌ها هستند و همین‌طور مهدی تاج که گمانه‌زنی‌ها می‌گوید حتی با اعمال ماده ۶۰ بازنشستگان دعوت به کار او باید برای ادامه فعالیت قانونی خود به فولاد مبارکه برگردد نه فدراسیون فوتبال!

در همین باره احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگوی زنده رادیویی با انتقاد شدید از اظهارات جدید تاج تأکید کرد افراد دوشغله باید هرچه سریع‌تر استعفا دهند تا حداقل نامی نیک از آ‌نها در بین مردم برده شود: «بنده در کل طول این مدت صرفا راجع به فدراسیون فوتبال تنها پنج‌بار موضع‌گیری داشتم، اما رئیس فدراسیون فوتبال گفتند که ۲۵۰ بار صحبت کردند که این مسئله صحت ندارد، ضمن اینکه ایشان گفتند چرا به فوتبال می‌پردازیم و چرا به مسائلی مانند مسائل گوشت نمی‌پردازیم. اولا باید عرض کنم مجلس در تمامی عرصه‌ها به اجرای قوانین نظارت عالی دارد، ما به عنوان موکلان مردم در همه موضوعات ورود می‌کنیم و ایشان اطلاع ندارند که ما در مورد کالا‌های اساسی مردم، خوراک مردم و... نظارت داریم. در زمینه مایحتاج مردمی هم نظارت ما بر وزارت جهاد کشاورزی، بر شرکت پشتیبانی امور دام به صورت کامل و واقعی وجود دارد، اما دلیل بر این نمی‌شود که درباره ورزش و فوتبال و اتفاقاتی که در حوزه آن‌ها در جریان است یا بر حسن اجرای قانونی که خود مجلس وضع کرده، ورود نکنیم تا عده‌ای قانون را نخواهند اجرا کنند. پس ما درباره حوزه وزارت ورزش و فوتبال هم اظهارنظر می‌کنیم، علامت تعجب جدی این است که افرادی که خودشان را رئیس فدراسیون فوتبال می‌دانند، فدراسیون خودشان و فوتبال را پایین‌تر از موضوع گوشت می‌دانند. من از دوستان دعوت می‌کنم خودشان داوطلبانه و با سر بالا قانون را اجرا کنند تا نامشان در افکار عمومی به خوبی برده شود، هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرارو تاریخ انتشار 15 اسفند 97، کد خبر: 392985، www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین