سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
بخشنامه وزارت صنعت برای روشن‎شدن نحوه برخورد مالیاتی با ترخیص این خودروها از سوی گمرک تنظیم شده است....

شعارسال: بخشنامه وزارت صنعت برای روشنشدن نحوه برخورد مالیاتی با ترخیص این خودروها از سوی گمرک تنظیم شده است....

 ظاهرا در روزهای پایانی سال 97 نیز برخی تصمیم‌گیری‌های بازدارنده درخصوص خودروهای مانده در گمرک‌های کشور ادامه دارد. تقسیم‌بندی این خودروها با اولویت ترخیص دوگانه، از تصمیماتی است که شاید به پیچیدهتر شدن فرایند ترخیص این خودروها بینجامد. در این تقسیمبندی، خودروهایی که بدون خروج ارز وارد شده‌ باشند و قبض انبار آن‌ها تا شانزدهم مردادماه صادر شده باشد، مجاز به ترخیص هستند. اما در گروه دوم، تنها خودروهایی که با انتقال ارز وارد شده‌اند و تا شانزدهم دیماه قبض انبار دریافت کرده باشند، می‌توانند مراحل ترخیص از گمرکهای کشور را تکمیل کنند.

کوروش مرشدسلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران در این خصوص می‌گوید: «بخشنامه وزارت صنعت برای روشنشدن نحوه برخورد مالیاتی با ترخیص این خودروها از سوی گمرک تنظیم شده است. اما درحالحاضر این تقسیمبندی‌ها برای خودروهایی بیش‌از یک‌سال در انبارهای گمرک بلاتکلیف‌ مانده است، نشان از بیبرنامگی‌ها مدیران و تصمیم‌گیران دارد. درحالیکه این خودروها تعداد ثابتی دارند و توقف واردات موجب شده است این ارقام بدون تغییر در سامانه ثبتارش باقی بماند

بلاتکلیفی سرمایه‌های مردم در گمرک‌ها دغدغه مسئولان باشد

به گفته مرشدسلوک تصمیم‌گیران وزارت صنعت، معدن و تجارت تا بهاصطلاح کارد به استخوان نرسید، نسبت‌به بررسی آمارها اقدامی صورت ندادند. وی افزود: «این انتظار وجود دارد که بلاتکلیفی سرمایه‌های مردم در گمرک‌ها دغدغه مسئولان باشد و خواب را از چشم ایشان برباید

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخشنامه‌ اعلام کرده است آن دسته از خودروهای متوقف در گمرک که با انتقال ارز و بهصورت گشایش ال‌سی وارد شده‌اند، درصورتیکه تا شانزدهم دیماه امسال قبض انبار دریافت کرده باشند، اجازه ترخیص خواهند داشت

وی همچنین اظهار داشت: «از ابتدای تیرماه امسال، دولت واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو را ممنوع کرد. این موضوع باعث شد از این تاریخ، نهتنها ثبت‌سفارش برای واردات خودرو، بلکه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک‌ها متوقف شده و این خودروها در مبادی ورودی کشور دپو شوند که بهنوعی عطف بهماسبق شدن قانون محسوب میشود

از اعتراض رئیسکل بانک مرکزی تا بخشنامه جدید وزارت صمت

مرشدسلوک با اشاره به مشکلات ناشی از ممنوعیت واردات گفت: «این موضوع مشکلاتی را برای پیشخریداران این خودروها ایجاد کرد تا اینکه سرانجام حدود دو ماه پیش، هیات دولت تصویب کرد خودروهای وارداتی موجود در گمرک‌ها که تا تاریخ شانزدهم دیماه قبض انبار دریافت کرده‌اند، اجازه ترخیص بیابند

وی در ادامه تصریح کرد: «البته این موضوع، اعتراض رئیسکل بانک مرکزی را به دنبال داشت و عبدالناصر همتی اعلام کرد برای کنترل بازار ارز تنها به خودروهایی که تا تاریخ شانزدهم مردادماه امسال قبض انبار دریافت کرده‌اند، اجازه واردات بدون انتقال ارز را می‌دهد

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران در ادامه گفت: «پیرو تغییرات تکمیلی و بررسی‌های تصمیم‌گیران وزارت صنعت، بخشنامه جدید صادر شده است و اصلاحیه دستورالعمل جدید، خودروهای وارداتی را به دودسته تقسیم می‌کند؛ خودروهایی که با انتقال ارز و گشایش ال‌سی وارد شدند و خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شده‌اند

وی در پایان تصریح کرد: «طبق تصمیم وزارت صنعت خودروهای دسته اول (واردشده با انتقال ارز) درصورتیکه تا شانزدهم دیماه قبض انبار دریافت کرده باشند، اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت. اما در خودروهای دسته دوم (واردشده بدون انتقال ارز) تنها آنهایی مجاز به ترخیص هستند که قبض انبار آنها تا شانزدهم مردادماه صادر شده باشد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پدال نیوز، تاریخ انتشار17 اسفند 97، کدخبر: 100640، pedalnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین