پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۹۴۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
صندوق ذخیره فرهنگیان در سه سال اخیر با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بوده است و انتشار اخبار اختلاس‌های میلیاردی نیز از این صندوق موجب شد تا معلمان نسبت به عملکرد آن معترض بوده و بارها خواستار شفاف‌سازی گردش مالی صندوق شده بودند.

شعارسال: با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش چند وقتی می‌شود که سه معلم به عنوان هیأت امنا و بازرس به عضویت صندوق ذخیره فرهنگیان درآمدند تا از این پس نمایندگان معلمان هم در جریان چگونگی تصمیم‌گیری اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بگیرند. صندوق ذخیره فرهنگیان در سه سال اخیر با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بوده است و انتشار اخبار اختلاس‌های میلیاردی نیز از این صندوق موجب شد تا معلمان نسبت به عملکرد آن معترض بوده و بارها خواستار شفاف‌سازی گردش مالی صندوق شده بودند؛ صندوقی که 23 سال پیش با هدف ارتقای معیشت و رفاه فرهنگیان راه اندازی شد و مسئولان آموزش و پرورش هر ماه به‌طور میانگین بیش از 30 هزار تومان از فیش حقوقی معلمان کسر و مستقیماً به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌کردند. با این حال چند سال پیش خبر آمد که اختلاسگران به صندوق معلمان هم رحم نکردند. تخلف مالی که به گفته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان 15 هزار میلیارد تومان بوده است. بعد از این اتفاقات، معلمان از مسئولان آموزش و پرورش خواستند تا در تصمیم گیری‌های صندوق نقش داشته باشند و آنها از نزدیک در جریان تمامی اتفاقات صندوق قرار گیرند. رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان درباره انتخاب معلمان در هیأت امنای این صندوق به خبرنگار «ایران»، گفت: با دستور وزیر آموزش و پرورش سه معلم وارد هیأت امنا و بازرسی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند. آنها از نزدیک در جریان اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان قرار می‌گیرند و می‌توانند گزارش‌های لازم را به معلم‌ها ارائه دهند. این اولین بار است که معلمان عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان شدند و از نظر ما می‌توانند راهکارهای معلمان را برای سود‌آوری صندوق بگیرند و به ما ارائه دهند.

او درباره سود صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: سودآوری صندوق ذخیره فرهنگیان از 284 میلیارد تومان در سال 96 به 622 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است و سود خالص تلفیقی مؤسسه نیز از 338 میلیارد تومان در سال گذشته به بیش از هزار و 140 میلیارد تومان در سال مالی 97 رسیده است که نشان دهنده سود بالای شرکت هاست. با این حال طلب تمامی معلمانی که بازنشسته شده‌اند به حسابشان ریخته می شود. ما البته تسهیلاتی را برای معلمانی که بازنشسته شدند داریم که آنها می‌توانند همچنان در صندوق بمانند تا از سود صندوق برخوردار شوند.

نیکدل درباره ضرر و زیانی که صندوق ذخیره فرهنگیان دیده است، اعلام کرد: ما سهامدار بانک سرمایه هستیم اما متأسفانه برخی‌ها مداوم تکرار می‌کنند که اموال فرهنگیان به سرقت رفته است، این درحالیست که ما سهام داشتیم. با بررسی‌هایی که انجام شده است فقط 51 میلیارد تومان ضرر کردیم. بیشترین مشکلات مربوط به اختلاف حساب مالی مربوط به بانک سرمایه بوده است. هم‌اکنون هم پرونده بانک سرمایه در قوه قضائیه باز است و موضوعات این بانک ارتباطی با صندوق ندارد.

او درباره پرداخت به تأخیر افتادن پرداخت سود به بازنشستگان اعلام کرد: در حال حاضر صندوق سود بازنشستگان دی ماه را پرداخت می‌کند. این تأخیر دو ماهه هم به این علت است که تا اطلاعات معلمان به دست ما برسد زمان می‌برد.

در مقابل حقوق همکارانم کوتاه نمی‌آیم

امین سالاری یکی از معلمان منتخبی است که عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان شده است. او 27 سالی است که معلم عربی است و حالا به خاطر علاقه‌اش به حقوق، دانشجوی دکترای این رشته شده است. سالاری درباره اهدافش در صندوق ذخیره فرهنگیان به خبرنگار ما گفت: ما معلمان صاحبان اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم و می‌خواهم به‌طور دقیق کارها و برنامه‌های صندوق را زیر نظر بگیرم و به همکارانم هم اعلام کنم. ما با تخلفات برخود می‌کنیم و در مقابل حقوق فرهنگیان کوتاه نمی‌آییم. تصمیم داریم که ضعف‌های گذشته را برطرف کنیم و می‌خواهم در ارتباط با اتفاقات صندوق شفاف‌سازی کنم و راهکارهایی را برای ارتقای صندوق ارائه دهم تا سود‌آوری صندوق افزایش پیدا کند. وی تأکید کرد: نظارت معلمان روی صندوق باید به‌طور مستقیم باشد. این درخواست معلمان بود که صندلی در هیأت امنای صندوق داشته باشند بنابراین وزیر آموزش و پرورش دستور داد تا معلمانی که علاقه‌مند هستند در یک انتخابات شرکت کنند. مرحله اول رأی‌گیری در استان‌ها انجام شد در مرحله دوم منتخب شهرستان‌ها به تهران آمدند. از بین 83 نفر دو نفر عضو هیأت امنا و یک نفر هم بازرس افتخاری انتخاب شد.

سالاری درباره تخلفات صندوق هم بر این باور است: منکر تخلف در صندوق نیستم اما این را هم می‌دانم که مراجع قانونی در حال رسیدگی به پرونده صندوق و بانک سرمایه هستند. با این حال می‌گویم که این هجمه‌ای که علیه صندوق صورت گرفت خیلی هایش واقعی نبود، چرا که ما روزهای اول که وارد هیأت امنا شدیم، رابطه صندوق را با بانک سرمایه بررسی کردیم. ما یک سهامدار هستیم و هیچ ضمانتی در قبال بانک سرمایه نداریم. بانک سرمایه مثل بقیه بانک‌ها شاید خلاف کرده باشد. مراجع ذیصلاح رسیدگی می‌کنند و قطعاً اگر حقی هم از همکاران ضایع شده باشد حتماً برخواهد گشت.

وی با تأکید بر این‌که در حال پیگیری هستیم تا پول‌های معلم‌ها برگردد، اظهار کرد: اصل ما بر این است تا صندوق بخوبی اداره شود و همینطور سرمایه گذاری‌های خوبی هم برای معلمان انجام شود برای همین صندوق ذخیره فرهنگیان در عسلویه یک سرمایه‌گذاری انجام داده است .در سال 98 پروژه‌ها به ثمر می‌نشیند و سود‌آوری بسیار خوبی برای معلمان دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 20اسفند 1397 ، کدخبر:504271 ،www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین