پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
اجلاسیه های مجلس خبرگان هر 6 ماه یکبار و به صورت دوبار در سال برگزار می شود که در هر اجلاسیه رئیس مجلس و اعضای آن طی دو روز درباره موضوعات مختلف به ایراد نطق و نظرات خود می پردازند و در نهایت اجلاسیه با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان می دهد.
شعار سال: طبق اعلام دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ششمین اجلاس رسمی این مجلس در دوره پنجم ،امروز و فردا برگزار می شود.

 اجلاسیه های مجلس خبرگان هر 6 ماه یکبار و به صورت دوبار در سال برگزار می شود که در هر اجلاسیه رئیس مجلس و اعضای آن طی دو روز درباره موضوعات مختلف به ایراد نطق و نظرات خود می پردازند و در نهایت اجلاسیه با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان می دهد.

به بهانه برگزاری ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری  نگاهی به پنج اجلاسیه گذشته و دستورکارها و حاشیه های آن ها داریم.

اجلاسیه اول و  انتخاب آیت‌الله جنتی

اجلاسیه اول دوره پنجم در تاریخ 5 و 6 خرداد ماه 95 برگزار شد، مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور منتخبان مردم و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری از جمله آیت‌الله یزدی، اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، سرلشکر فیروزآبادی، سردار جعفری و برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و غیبت آیت‌الله مصباح یزدی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی با استقرار هیات رئیسه سنی به ریاست آیت‌الله میرمحمدی برگزار شد.

انتخابات هیات رئیسه جدید در اجلاسیه اول مهم ترین دستور کار بود که پس از برگزاری انتخابات آیت‌الله جنتی از مجموع 88 رای توانست 51 رای را از آن خود کند. انتخابی که مردم تهران را شوکه کرد؛ ریاست آیت‌الله جنتی بر مجلس خبرگان هرچند برای نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس خبرگان قابل پیش بینی بود اما برای بسیاری از مردم تهران این سوال پیش آمد که چگونه آیت‌الله جنتی که در انتخابات خبرگان در تهران نفر آخر شد، توانسته بر صندلی ریاست تکیه زند.

آیت الله جنتی پس از انتخاب به عنوان رئیس مجلس خبرگان در سخنانی از هم‌قطارانش خواست در طول دوره نمایندگی زمینه ساز تقویت ولایت فقیه شوند. او با بیان اینکه برخی ذهن‌ها را در رابطه با ولی فقیه شبهه‌ناک می‌کنند و حرف‌های شبهه‌ناک می‌زنند تاکید کرد: ما باید جایگاه ولی فقیه و رهبری را به مردم معرفی کنیم، وظیفه ما پاسخگویی است.

درخواست نماینده مردم خوزستان برای برخورد دستگاه قضایی با فائزه هاشمی به دلیل دیدار با بهایی‌ها، انتقاد نماینده مردم آذربایجان غربی از اجرایی نشدن قوانین بانکداری اسلامی و تاکید برخی نمایندگان بر لزوم اصلاح قانون مجلس خبرگان تا نشر فرهنگ ولایت فقیه در خارج از کشور از دیگر محورهای مطرح شده در اجلاسیه اول دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری بود.

اما شاید بتوان گفت مهم ترین خروجی اجلاسیه اول را بیانیه اختتامیه آن دانست که در آن از دولت خواسته شده بود که از طرح برجام 2 و 3 پرهیز شود. آنها در بخشی از بیانیه تاکید کرده بودند که "خواست نمایندگان ملت در مجلس خبرگان رهبری از مسؤولان این است که به شکلی عزتمندانه و با در نظر گرفتن شرایط 9 گانه رهبری، پاسخی کوبنده به موارد نقض برجام داده و همچنان با اقتدار پیگیر اجرای تعهدات 1+5 باشند و اجازه ندهند طرف های مذاکره کننده غربی، علی الخصوص آمریکا، با نیرنگ و فریب به اهداف شوم خود نائل آیند و از طرح برجام 2و3 که توانمندی های ملت بزرگ ایران را در خطر طمع بیگانگان قرار می دهد، باید پرهیز کرد."

متن و حاشیه اجلاسیه دوم/ از جای خالی هاشمی تا انحرافی خواندن طرح "آشتی ملی"

مهم ترین تغییر در اجلاسیه دوم جالی خالی آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. در این باره آیت‌الله احمد جنتی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز جای برادرمان آقای هاشمی رفسنجانی واقعا خالی است. ایشان همکار ما و عضو خبرگان بوده‌اند و از قدیمی‌ترین یاران امام به شمار می آمدند که به زندان رفتند و شکنجه شدند.

وی اما در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی برگزار می شود که نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا مصیبت است چون هیچ حساب و کتاب منظمی ندارد و صلاحیت ها درست رسیدگی نمی‌شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین درباره موضوع انتخابات ریاست جمهوری، افزود: به اصل 115 قانون اساسی دقت کنید، این اصل برای بررسی صلاحیت ها یک اصل عجیب و غریب است و 9 شرط برای رییس جمهوری در آن پیش بینی شده است که باید احراز شود.

وی همچنین در توصیه های انتخاباتی گفت: انتخاب رئیس‌جمهور در نهایت به عهده مردم است و این مردم هستند که حق دارند رئیس‌جمهور را انتخاب کنند، بنابراین از همه مردم می خواهم در انتخابات شرکت کنند چرا که شرکت مردم نشان دهنده اقتدار نظام اسلامی است.

در همین اجلاسیه آیت‌الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در نطق خود به تمجید از آیت الله هاشمی پرداخت و تاکید کرد: امام فرموده هاشمی زنده است چرا که انقلاب زنده است و مقام معظم رهبری نیز فرموده که هیچکس برای من هاشمی نمی‌شود. باید راه هاشمی را ادامه داد چرا که خدا و مردم این راه را می‌پسندند چرا که خدا به او عزت بخشید و مردم در تشییع پیکرش چنان تجلیل کردند که بعد از امام راحل نظیر نداشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی معلمی دیگر عضو مجلس خبرگان نیز در نطق خود با طرح این سوال که تا چه اندازه ساده‌زیستی مسئولان و تلاش برای خو کفایی را جدی گرفتیم، ادامه داد: اگر می‌خواهیم مردم سرخورده نشوند و در انتخابات شرکت کنند باید به این مشکلات و مخصوصاً موضوع حقوق نجومی توجه کنیم.

اما خروجی اجلاسیه دوم بیانیه پایانی بود که در یکی از محورهای آن تاکید شد که طرح انحرافی "آشتی ملی" از سوی برخی افراد و جریانهای خاص همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند معنا ندارد.

اجلاسیه سوم و طرح افزایش تعداد اعضاء کمیسیون‌ پاسداری و حراست از ولایت فقیه

در اجلاسیه سوم مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم)، طرح افزایش تعداد اعضاء کمیسیون‌های سیاسی-اجتماعی و پاسداری و حراست از ولایت فقیه مورد بحث و بررسی اعضای این مجلس قرار گرفت و پس از تصویب این طرح، برای انتخاب اعضاء جدید، رأی گیری انجام شد.

آیت الله جنتی در این اجلاسیه تاکید کرد که با تجزیه اقلین کردستان می خواهئد یک اسرائیل دیگر در منطقه به وجود بیاورند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری بر لزوم افزایش ارتباط با سپاه و بسیج تاکید کرد و گفت: عده‌ای پیدا شده‌اند که با ولایت فقیه مشکل دارند و برای این مساله به سپاه حمله می‌کنند. شما دیدید که در انتخابات اخیر چه حرف‌هایی علیه سپاه زده شد و به سپاهی‌ها لقب تفنگدار دادند در حالی که من همان زمان نامه‌ای نوشتم و گفتم مگر تفنگدار بودن بد است؟ امام علی (ع) و شهدای کربلا نیز به نوعی تفنگدار بوده‌اند.

آیت الله سید احمد علم الهدی نیز در نطق پیش از دستور سومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به موضوع فتنه اشاره کرد و افزود: اینگونه نیست که دشمن همیشه عملیات فتنه را از طریق نفوذ در جریان های مقابل انجام دهد، در بعضی موارد فتنه به وسیله عملیات روانی در خودی ها صورت می‎گیرد.

وی ادامه داد: مانند این که با شایعه سازی مبنی بر تغییر ذائقه مردم نسبت به ارزش ها و آرمان های انقلاب،‌ در بین عناصر انقلابی نسبت به ترویج ارزش های انقلاب ایجاد یأس و ناامیدی کرده، اهداف خود در فتنه را با دامن زدن به شایعات دنبال کرده و ایجاد یأس و ناامیدی می‎کنند.

علم الهدی افزود: حال چگونه ممکن است با وجود مقام ولایت و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب گفته شود ذائقه مردم در بستر نظام انقلابی عوض شده و ذائقه آنان دیگر تمایلی به دین و ارزشهای دینی ندارد؟

در بیانیه پایانی اجلاسیه سوم اعضا خواستار برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی و اقدام عملی در مقابل تحریم ها جدید شدند، اعضا همچنین در این بیانیه بر ضرورت مدیّریت صحیح فضای مجازی و پرهیز مداحان از امور خرافی که موجب وهن اسلام و خلاف شأن است تاکید کردند.

اعتراض به بی حجابی در اجلاسیه چهارم

انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، مهمترین دستور کار اجلاسیه چهارم مجلس خبرگان در دوره پنجم بود که طی آن، ریاست آیت‎الله جنتی تمدید شد، در ادامه رای گیری برای هیات رئیسه مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی شاهرودی با ۷۲ رای و آیت الله موحدی کرمانی با ۷۰ رای به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند.

آیت الله جنتی در سخنرانی چهارمین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به رحلت آیت الله شاه آبادی اشاره کرد و گفت: آیت الله شاه آبادی در تمام سنگرهای مبارزاتی زمان طاغوت حضور داشت و بعد از انقلاب نیز تلاش های زیادی برای پا برجایی این نظام کردند، ما باید ببینیم در این چهل سال چه کرده ایم و چه دستاوردهایی داشته ایم و با دقت آن را بررسی کنیم و در این راستا تمام رسانه ها، صدا و سیما و همه دستگاه ها کمک کنند.

رئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه فرهنگی قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: پس از انقلاب دخترانی که مینی ژوب پوش بودند و تا بالای زانوی شان برهنه بود و در خیابان ها رژه می رفتند و جوانان را گمراه می کردند، از میان رفتند و مظاهر فساد از میان رفت، در همین شهر تهران مشروب‌فروشی از کتاب‌فروشی بیشتر بود و ما باید دستاوردها را بشناسیم و حفظ کنیم.

وی اما در اظهاراتی رئیس جمهور را خطاب قرار داد و افزود: آقای رییس جمهور که اینجا هستید در دستگاه های شما کسانی هستند که انقلابی نیستند یا لااقل با انقلاب فاصله دارند با این افراد که نمی توان مردم امید داشته باشند کسی به دردشان برسد. من نامه ای به دستم رسیده است که در یکی از وزارت خانه های بزرگ کسانی که مسئولیت دارند اعتقادی به انقلاب ندارند آقای روحانی نگذارید که انقلاب به دست نااهلان بیفتد.

در پی اظهارات آیت الله جنتی بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به آن واکنش نشان داد و گفت: دولت به رفع دغدغه‌های دلسوزانه بزرگان کشور، مراجع عظام و همچنین آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری اهتمام داشته و دارد.

وی با بیان اینکه دولت یکپارچه و انقلابی است و اکثر اعضای ارشد دولت همت خود را در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلاب به کار گرفته‌اند و در این راه مصمم هستند و به آن افتخار می‌کنند، یادآور شد: انتظار دولت و توقع مردم این است که صحت و سقم اطلاعات و نامه‌هایی که از مسیرها و با انگیزه‌های مختلف به دست بزرگان می‌رسد، قبل از طرح در تریبون‌های عمومی از مسئولان دولت استعلام شود.

واعظی همچنین تاکید کرد: شخصا هم آمادگی دارم چنین مواردی را بررسی و پاسخ دهم و منطقی است که اگر قرار است ادعایی در خصوص رئیس محترم جمهوری و دولت از تریبون‌های مهم ملی مطرح شود، پاسخ و توضیحات دولت هم بیان شود تا اطلاعات مخدوش و اثبات نشده موجب بی اعتمادی مسئولان و دستگاه‌ها به یکدیگر و لطمه به سرمایه اجتماعی نظام اسلامی نشود.

در بیانیه پایانی اجلاسیه چهارم بر حفظ وحدت حول محور رهبر معظم انقلاب و پرهیز از سخنان و اقدامات تفرقه افکنانه تاکید شد، اعضا همچنین در بخش دیگری از بیانیه بر تحقق عدالت، کاهش فاصله طبقاتی و مبارزه با اشرافیت پرهیز از هر نوع فرقه گرائی، هرج و مرج و فتنه­گری تاکید کرده و همچنین حضور غیر قانونی برخی کشورها در سوریه و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور را محکوم  کردند.

اجلاسیه پنجم و دستور کار انتقاد از مذاکره کنندگان هسته ای

پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری (سه‌شنبه ۱۳ شهریور) با حضور اکثریت اعضای این مجلس و با دستورکار بررسی میزان تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در بهبود اوضاع اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم برگزار شد.

عدم حضور حسن روحانی رئیس جمهور در اجلاسیه پنجم یکی از حاشیه های بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد این در حالی بود که پیش تر از این رئیس جمهور در اجلاسیه سوم دوره پنجم هم حضور نیافته بود. رسانه ها علت عدم حضور رئیس جمهور را سفر به عسلویه به منظور افتتاح چند پروژه پتروشیمی و عمرانی عنوان کردند.

آیت الله احمد جنتی طی سخنانی در پنجمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) گفت: رهبری در سخنرانی اخیرشان مطرح کردند که تیم مذاکره کننده هسته ای خطوط قرمز را در مذاکرات رعایت نکردند و این موضوع هم نشان می‌دهد که ایشان خطوط قرمز را برای آنان مشخص کرده اند اما می بینیم که آنان به رعایت این موضوع نپرداخته اند.

جنتی افزود: ضعف مذاکره کنندگان و عدم رعایت خطوط قرمز رهبری توسط آنان از یک سو و تلاش عده‌ای برای مرتبط کردن مشکلات این مذاکرات به رهبری از مسائلی است که با آن روبه‌رو هستیم و ترامپ هم به دنبال شیطنت هایی است که در حاشیه اجلاس سازمان ملل با آقای روحانی دیدار کند، در حالی که رهبری هم مکررا گفته اند که هیچ مقامی حق ندارد با دولت آمریکا مذاکره کند.

گفتنی است اعضای مجلس خبرگان رهبری در بیانیه پایانی بر آرایش مناسب نظام اقتصادی و اداری کشور برای مواجهه با جنگ اقتصادی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، صرفه جویی، ساده زیستی، قناعت و پرهیز جدی از اشرافی گری گامی در جهت سبک زندگی اسلامی  تاکید کردند.

اجلاسیه ششم

حال و بعد از برگزاری پنج اجلاسیه دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در اطلاعیه‌ای زمان برگزاری ششمین اجلاس رسمی این مجلس در دوره پنجم را اعلام کرده است.

در متن این اطلاعیه آمده است: ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان، در تاریخ ۲۱ و ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، به مدت دو روز در تهران، ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی واقع در خیابان امام خمینی(ره) تشکیل می‌شود.

این اجلاس رأس ساعت ۸:۳۰ صبح سه شنبه - ۲۱ اسفندماه آغاز خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1397، کدخبر: 1238733 ، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین