پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
سفیر سابق ایران در عراق با تشریح نتایج سفر روحانی به عراق، می‌گوید: سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد می‌تواند معماری نظم جدید امنیتی در منقطه را شکل‌دهی کرده و این همکاری ها تبدیل به روابط راهبردی شود.
شعارسال: حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان روز گذشته به همراه به عراق سفر کرد که بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. سفر روحانی به عراق به دلیل مسایل اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی حائز اهمیت است؛ چراکه این سفر نقطه اوج توسعه روابط دوجانبه به حساب می‌آید و آمریکا و عربستان با وجود تلاش‌های زیاد نتوانستند نفوذ ایران در منطقه به خصوص در عراق را کاهش دهند و از سوی دیگر روابط تهران و بغداد روابط استوار راهبردی است.

حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در گفتگو با خبرنگار الف در مورد بازتاب سفر روحانی به عراق و اهمیت این سفر اظهار داشت: آنچه که از بازتاب سفر آقای روحانی رییس جمهور کشورمان به عراق منتشر و منعکس شد، بیانگر این است که این سفر دارای پیام‌ها و پیامدهای بسیار مهمی است. این سفر در شرایطی صورت گرفت که ما از یک طرف شاهد شوق و شعف دولتمردان عراق برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران و گسترش همکاری‌های همه جانبه با ایران هستیم.

***ایران خالصانه پا به پای مردم، دولت و ارتش عراق در مقابل داعش ایستادگی کرد

وی افزود:‌ عراق در فضای سیاسی جامعه‌ای متکثر است، یعنی جامعه‌ای با گرایش‌ها و طبقات مختلف، اما چیزی که مهم است اینکه همه این گرایش‌های سیاسی در عراق علاقه‌مند به برقراری روابط، توسعه و گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند.

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد:‌ البته باید این نکته را هم مطرح کرد که این علاقه‌مندی از سوی جمهوری اسلامی ایران هم وجود دارد، اما دلیل اینکه عراقی‌ها بیشتر علاقه‌مند هستند فارغ از اینکه روابط دیرینه، مشترکات دینی، فرهنگی و حتی تهدیدات مشترک داریم به این دلیل حمایت‌ها و همکاری‌های خالصانه و مخلصانه ایران از مردم عراق در شرایط سخت و مشکلات این کشور است.

کاظمی قمی گفت: در جنگ نیابتی و داعشی که با هدف نابود کردن نظام سیاسی مردمی و تجریه عراق روی کار آمده بود، این ایران بود که خالصانه و بدون هرگونه ملاحظاتی دوش به دوش مردم، دولت و ارتش عراق در برابر این پدیده شوم جنگ نیابتی که مورد حمایت آمریکا، صهیونیست و ارتجاع بود، ایستاد که این سرمایه بزرگی اجتماعی و مردمی برای جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: این موضوعات موجب شد تا اعتماد عراقی‌ها به جمهوری اسلامی نیز پررنگ‌تر شود و این باور عراقی‌هاست که امروز ایران به عنوان کشوری اسلامی، متحد واقعی و حامی این عراق جدید بود که طبیعتا این باعث علاقه‌مندی عراقی‌ها به گسترش روابط با کشورمان شده است.

سفیر سابق ایران در عراق به دشمنی و اختلاف افکنی آمریکایی‌ها میان عراق و ایران اشاره کرد و ادامه داد: عامل دیگری که در روابط امروز ایران و عراق موثر است، فشار و دخالت‌های آمریکا برای همسو کردن عراق در برابر تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بود.

**تلاش‌های ضد ایرانی آمریکایی‌ها همواره با مخالفت عراقی‌ها روبرو شد

وی آمریکایی‌ها همواره سعی کردند با شیوه‌های مختلف فشارهای زیادی را اعمال کنند، از تهدید حضور نیروهای مردمی علیه ایران و تشویق کشورهای عربی که از تروریست حمایت می‌کردند تا با حضور خود در بازار اقتصادی عراق تا سهم ایران را در این بازار تصاحب کنند؛ یا اینکه در امور داخلی عراق از جمله بانک مرکزی این کشور مداخله کردند تا همکاری‌های بانکی ایران و عراق قطع شود و همچنین سعی داشتند افکار عمومی را میان دو کشور مورد تهدید قرار بدهند.

کاظمی قمی بیان کرد: آمریکایی‌ها تلاش‌های زیادی انجام دادند، اما مشاهده شد که همه تلاش‌های آنها با مخالفت شدید عراقی‌ها صورت گرفت. عراقی‌ها همواره اعلام کردند که ما بر اساس چارچوب خود عمل کرده و حاضر به اجرای تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیستند؛ لذا در چنین فضایی این سفر انجام شد که قطعا دارای پیامدهای بسیار مهی برای ایران و عراق است.

سفیر سابق ایران در عراق پیامدهای سفر رییس جمهور ایران به عراق را گسترش همکاری‌های همه جانبه اعم از فرهنگی، سیاسی، راهبردی، امنیتی، دفاعی و به ویژه اقتصادی در شرایط کنونی عنوان و موثر دانست و گفت: همان‌طوری که در گزارشات هم دیده شد؛ توافقات خوبی بین تهران و بغداد امضاء و سعی شد برخی از تسهیلات تعیین و موانع برداشته شود و قطعا یکی از پیامدهای این سفر اقتصادی است.

وی ادامه داد: پیامد دوم این سفر، سرآغاز ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای در موضوعاتی چون امنیت، و حتی محیط زیست است، چراکه منطقه از مشکلات ریزگردها برخوردار است، این همکاری‌های منطقه‌ای در این سفر به نوعی پایه‌گذاری شد؛ اینکه این کشورها با توجه به ظرفیت‌های و موقعیت ویژه‌ای که حداقل منطقه ما و کشورهایی همچون ایران، عراق، سوریه و ترکیه دارند، زمینه‌ همکاری‌ها وجود داشته و این سفر می‌تواند به شکل‌گیری چنین همکاری‌ها کمک کند.

*** کشورهای جبهه مقاومت نظم جدید امنیتی را پایه گذاری کردند

کاظمی قمی خاطر نشان کرد: پیامد مهم دیگری که در این سفر وجود دارد این است که با گذشت چند سال بحرانی در منطقه یعنی در حقیقت از سال ۲۰۰۱ تاکنون، (از زمان حضور نظامی آمریکا در منطقه) که دچار بحران‌های امنیتی، بی‌ثباتی و جنگ‌ در منطقه به ویژه از سال ۲۰۱۱ بودیم، به دلیل مقاومت ملت‌ها نظام امنیتی-تحمیلی آمریکا در منطقه شکست خورد و امروز منطقه ما فاقد نظم امنیتی است که بتواند ثبات، امنیت و آرامش منطقه را تامین کند؛ لذا امروز کشورهای جبهه مقاومت از جمله جمهوری اسلامی ایران می‌توانند نظم جدید امنیتی را در منطقه پایه‌گذاری و معماری کنند.

سفیر سابق ایران در عراق در پایان به اهمیت سفر رییس جمهور سوریه نیز اشاره کرد و گفت: سفر بشار اسد به ایران و همچنین سفر حسن روحانی به عراق، می‌تواند نظم جدید امنیتی در منقطه را شکل‌ دهد و به مقاومت منطقه کمک کند.

وی در پایان گفت: نتیجه این سفر تبدیل همکاری‌ها به روابط راهبردی است و نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای نمی‌تواند خللی در عزم و اراده‌ای که امروز عراق و ایراندر هم پیوندی، گسترش، تحکیم و تعمیق روابط بین دو کشور ایجاد کند و این سفر قطعا به ثبات و امنیت منطقه‌ای کمک بزرگی خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1397 ، کدخبر: 3971221134 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین