پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
یک كارشناس بازار سرمایه گفت: بخش فروش خودروسازی شفاف عمل نمی‌كند و قیمت‌هایی كه اعلام می‌شود با قیمت‌هایی كه در بازار وجود دارد، متفاوت است؛ همین موضوع باعث می‌شود به جای سود سهامدار از افزایش قیمت، سود به جیب سوداگران برود.

شعارسال: سیدحمید میرمعینی، كارشناس بازار سرمایه با بیان این‌كه هزینه‌ای كه در بازار سرمایه به سهامداران نمایش داده می‌شود قیمت تمام‌شده نهایی برای فروش نیست، گفت: قیمت تمام‌شده نهایی زمانی مشخص می‌شود كه هزینه‌هایی مانند حقوق و دستمزد، مالیات، هزینه‌های مربوط به ثبت، توزیع و در نظر گرفتن اقساط تسهیلات دریافت شده به هزینه تمام‌شده خط تولید اضافه شود.

میر معینی با تاكید بر این‌كه هزینه تولید در ایران بالاست اما در خودروسازی وحشتناك است، افزود: در صورت مالی شش‌ماهه ابتدایی سال جاری سایپا، قیمت تمام‌شده خط تولید پراید و تیبا به ترتیب 19 و 22 میلیون تومان اعلام‌شده كه این رقم بدون لحاظ هزینه‌های سربار است. اگر هزینه‌های سربار را هم به این رقم اضافه كنیم قیمت تمام‌شده بسیار بالا می‌رود كه با توجه به محصول تولیدشده بالاست و همه اینها به نبود رقیب در بازار بر می‌گردد.

این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به این‌كه به‌عنوان یك كارشناس بورس همیشه از حقوق سهامداران دفاع كردم، ادامه داد: بخش فروش خودروسازی شفاف عمل نمی‌كند و قیمت‌هایی كه اعلام می‌شود با قیمت‌هایی كه در بازار وجود دارد، متفاوت است؛ همین موضوع باعث می‌شود به جای سود سهامدار از افزایش قیمت، سود به جیب سوداگران برود.

وی با تاكید بر این‌كه دست خودروسازان در همه بخش‌ها باز است، تصریح كرد: نظارت بر فعالیت خودروسازان در زمینه‌های تولید، استاندارد و كیفیت و قیمت‌گذاری وجود ندارد و آنها از فقدان این موضوع نهایت استفاده را می‌كنند تا بتوانند خودشان را خوب جلوه دهند.

به گفته این كارشناس بازار سرمایه، قصور مدیریت خودروسازی در این زمینه بالاترین سهم را در ناكارآمدی شركت دارد و به‌‌رغم پیش‌بینی‌های كارشناسان و مدیران كه بیان می‌كردند ممكن است با كمبود قطعات و مشكلات مالی روبه‌رو شوند باز هم نتوانستند برنامه خوبی برای شش‌ماهه آینده شركتی كه سكان آن را به‌عهده گرفتند ترسیم كنند.

میرمعینی با بیان این‌كه خودروسازان رقیب جدی ندارند و در فضای انحصاری فعالیت می‌كنند، گفت: از دهه 70 پراید در كشور ما تولید می‌شود اما نتوانسته در زمینه كیفیت قطعات و عوامل زیست‌محیطی استانداردهای لازم را پاس كند و همچنان با همان ظاهر و كیفیت پایین تولید می‌شود. البته دردهه 70 این خودرو یك خودروی ایمن شناخته می‌شد اما با افزایش راندمان خودروسازهای دیگر جهان، ما پیشرفتی در این زمینه نداشتیم و همچنان مشغول تولید پرایدی هستیم كه در دنیا سال‌هاست منسوخ شده است و دیگر چنین خودروهایی تولید نمی‌شود.

وی افزود: پراید با پایین‌ترین كیفیت و بالاترین قیمت به دست مردم می‌رسد و همین موضوع نشان می‌دهد بخش خودروسازی ما به یك حیاط‌خلوت برای نان قرض دادن سیاسیون به یكدیگر تبدیل شده است، در غیر این صورت اگر كارخانه‌ای نتواند مدیریت مناسبی داشته باشد از چرخه بازار حذف خواهد شد.

نرخ ارز، عامل افزایش هزینه تمام‌شده خط تولید خودرو

غلامرضا مولایی منش، کارشناس صنعت خودرو درباره علل افزایش هزینه تولید خودرو گفت: خودرو از آهن، آلومینیوم، مس و مواد پلیمری تشكیل شده است كه این مواد اولیه از ابتدای سال تا شهریورماه به دلیل افزایش نرخ ارز گران‌تر شده است.

وی افزود: 60 درصد هزینه خودرو شامل این موارد می‌شود و با افزایش سه برابری این مواد اولیه قیمت تمام‌شده خط تولید پراید به 19 میلیون رسیده است.

هزینه تمام‌شده پراید 6میلیون تومان است

دكتر علی خاكساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی دیدگاه دیگری در این باره دارد و می‌گوید: هزینه تمام‌شده پراید تا قبل از افزایش نرخ ارز حداكثر دو میلیون تومان بوده و هزینه فعلی آن با احتساب افزایش نرخ ارز حداكثر شش میلیون تومان است.

وی افزود: قیمت تمام‌شده خودرو پراید به هیچ‌وجه 19 میلیون تومان نبوده و صرفاً این امر ناشی از عددسازی شركت‌های خودروساز است كه می‌خواهند سود فروش را درجاهای دیگری صرف كنند.

این استاد دانشگاه اذعان كرد: این عددسازی به این خاطر است كه مدیران و مسؤولان شركت‌های خودروساز، خود عمدتاً یا واردكننده قطعات چینی خودرو هستند یا این‌كه تولیدكننده قطعات بی‌كیفیت داخلی هستند.

خاكساری گفت: چون هیچ مرجعی برای رسیدگی به این عددسازی‌های خودروسازان در كشور وجود ندارد و اگر مرجعی هم برای این كار وجود داشته باشد، بنا بر دلایلی واقعیت‌ها را ارائه نمی‌دهند، به همین دلیل ما شاهد این واقعیت هستیم كه علاوه بر این‌كه شركت‌های خودروساز باكیفیت بد تولیدات خود، جان مردم را می‌گیرند پول آنها را نیز با افزایش غیرمنطقی خودرو از آن خود می‌كنند.

بهره‌وری پایین است

ابوالفضل خلخالی، كارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص گفت: بهره‌وری در صنعت خودروی كشور بسیار پایین بوده است و به همین دلیل قیمت تمام‌شده افزایش پیدا می‌كنند.

وی افزود: هزینه‌های تولید خیلی زیاد بوده، به‌طوری‌كه هر یك از شركت‌های خودروساز با 50 هزار نیروی شاغل ماهیانه 250 میلیارد تومان دستمزد به كارگران خودپرداخت می‌كنند كه مجموع دو شركت صد هزار نیروی شاغل و 500 میلیارد تومان دستمزد ماهانه آنهاست.

خلخالی با بیان این‌كه عدد اعلام‌شده درباره قیمت تمام‌شده خودرو منطقی به نظر می‌رسد، اظهار كرد: تیراژ تولید به دلایل مختلف پایین آمده، به همین دلیل برای جبران این امر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش داده‌اند، همچنین نباید از نقش افزایش قیمت مواد اولیه و بدهكاری خودروسازان به قطعه‌سازان چشم‌پوشی كرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جام جم، تاریخ انتشار:21اسفند1397 ، کدخبر: 17698: www.jamejamdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین