پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
نیروی هوافضای سپاه در رزمایش الی بیت المقدس ۱، طیف متنوعی از پهپادها را تست میدانی کرده است.

شعار سال :رزمایش الی بیت المقدس 1 نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شرکت ده‌ها فرونداز انواع پهپادهای تهاجمی این نیرو امروز در منطقه عمومی استان هرمزگان و خلیج فارس برگزار شد.

در این رزمایش برای نخستین بار در ایران و کشورهای منطقه، 50 فروند پهپاد همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند. در این رزمایش همچنین برای اولین بار پهپادهای مشابه پهپاد MQ-1 آمریکایی نیز بر آسمان منطقه رزمایش به پرواز در آمدند.

اما در این رزمایش که با مشارکت یگان های پهپادی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان برگزار شد، مجموعه متنوعی از پهپادهای نیروی هوافضای سپاه حضور داشتند که در ادامه نگاهی داریم به پهپادهای شرکت کننده در این رزمایش.

    1- شاهد 129

رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی

رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
این پهپاد برای نخستین مرتبه در سال 1392 و با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و به تولید انبوه رسید. " شاهد 129 " توانایی حمل همزمان 4 بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.

دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری، از ویژگی‌های این پهپاد رزمی - شناسایی سپاه است  که می‌تواند در هر فرودگاهی نشست و برخاست داشته باشد.

سقف پروازی این پهپاد، 24 هزار پاست که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین، ماموریت تهاجمی یا شناسایی انجام دهد.

می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد.

سپاه در این رزمایش از دو مدل از این پهپاد استفاده کرده که یکی مدل تولید انبوه شده و دیگری مدل ارتباط ماهواره‌ای آن است.
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
  
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
2- اعضای خانواده صاعقه
پهپاد صاعقه مهر ماه سال 95 برای نخستین مرتبه رونمایی شد. "صاعقه" یک پهپاد دوربرد بوده و قادر به حمل 4 بمب‌ هوشمند و نقطه زن است که با استفاده از این بمب‌ها می‌تواند اهداف را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی

رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی

بالا: پهپاد صاعقه در نمایشگاه سپاه/ پایین: پهپاد صاعقه در رزمایش پهپادی
"پهپاد صاعقه" از کلاس پهپادهای سیمرغ یا همان آرکیو 170 ایرانی است. سپاه پاسداران در آبان ماه سال 93 و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، نخستین نمونه ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ-170 آمریکا را رونمایی و چندی بعد نیز، فیلم‌هایی از پرواز این پهپاد را به نمایش گذاشت.

این پهپاد در سه  مدل تولید شده است. دو مدل از این خانواده پهپاد در جریان بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه پهپادی نیروی هوافضای سپاه در سال 1395 به نمایش درآمد که با پیشرانه‌های جت و ملخی (احتمالا توربوپراپ) به نمایش گذاشته شدند.
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
اما عضو سوم این خانواده پهپاد شاهد 171 است که دهه فجر امسال و در جریان نمایشگاه توانمندی‌های نیروهای مسلح به نمایش گذاشته شد. شاهد 171 همان پهپادی است که در عملیات ضربت محرم نیروی هوافضای سپاه برای بمباران مواضع تروریست‌های داعش در شرق فرات از آنها استفاده شد.
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
 
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی

پهپاد شاهد 171 در رزمایش پهپادی سپاه

    3- مهاجر 4

این پهپاد که یکی از اعضای خانواده پهپادهای مهاجر است، دارای مداومت پروازی تا 7 ساعت بوده و می‌تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند. بازیافت این هواپیما متناسب با سفارش مشتری به وسیله چتر و یا ارابه فرود صورت می‌گیرد.

رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
پهپاد مهاجر 4 (جلو)

این پهپاد می‌تواند با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و سقف پروازی آن 15000 پا است. پهپاد مهاجر 4 نیز در رزمایش الی بیت المقدس 1 نیروی هوافضای سپاه مشارکت داشته است.
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی

سمت چپ تصویر، پهپاد مهاجر 4 را به رنگ آبی مشاهده می‌کنید

    4- شاهد (125 یا 121)

این دو پهپاد (شاهد 125 و شاهد 121) اولین بار در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران (سال 93) رونمایی شد و فقط یک عکس از آنها منتشر شد که نشان می داد شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

حالا در تصاویر منتشره از رزمایش الی بیت‌المقدس سپاه، مشخصا انبوهی از این پهپادها (احتمالا شاهد 121) حضور داشته و به اجرای عملیات بمباران می‌پردازد. طبق تصاویر منتشر شده، این پهپاد قادر به حمل 2 فروند بمب سدید 342 است که این دو بمب را در زیر بدنه با خود حمل می‌کند.
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی

    5-  ام‌کیو- 1 ایرانی

سپاه پاسداران در نمایشگاه پهپادی خودش که با حضور دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی افتتاح شد، رسما یک فروند پهپاد غنیمتی MQ-1 را رونمایی کرد و حالا در رزمایش الی بیت المقدس، نسخه ایرانی این پهپاد را عملیاتی کرده است.

تا لحظه انتشار این گزارش، از این پهپاد جدید سپاه هیچ تصویر و اطلاعاتی منتشر نشده است.
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی
رونمایی از پهپاد MQ-1 ایرانی

راست: پهپاد MQ-1 غنیمتی سپاه/ چپ: شاهد 129

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:23 اسفند 1397،کدخبر:1969037،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین