پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
پس از نصب دکل‌های مخابراتی در گورستان تاریخی خالدنبی حالا نوبت به نصب فرفره‌های آهنی در این منطقه تاریخی رسیده است.به نظر می‌رسد توجه به توسعه گردشگری باعث شده که در برخی مناطق میراث فرهنگی نادیده گرفته شوند و جذب توریست عاملی برای تخریب میراث باستانی و تاریخی شود.

شعارسال:پس از نصب دکل‌های مخابراتی در گورستان تاریخی خالدنبی حالا نوبت به نصب فرفره‌های آهنی در این منطقه تاریخی رسیده است.به نظر می‌رسد توجه به توسعه گردشگری باعث شده که در برخی مناطق میراث فرهنگی نادیده گرفته شوند و جذب توریست عاملی برای تخریب میراث باستانی و تاریخی شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در قبرستان خالدنبی فرفره‌ها آهنی با ارتفاع 6 متر در نقطه اوج محوطه و 1500 متر پلکان بدون دریافت مجوز از شورای فنی استان نصب شده است.


نصب فرفره‌ها آهنی با ارتفاع 6 متر

مدتی پیش شورای فنی استان احداث پلکان در این منطقه را به دلیل حضور سنگ‌های تاریخی متوقف کرده بود.

اخبار محلی حاکی از آن است که حدود 40 تن سنگ به این منطقه آورده شده و علاوه بر آن رد تردد تراکتور هم در منطقه تاریخی خالدنبی مشاهده شده است. علاوه بر این‌ها طی روزهای اخیر با موفقت میراث فرهنگی، اداره اوقاف و فرمانداری تصویب شده که احداث پلکان و حتی برق‌کشی در این منطقه انجام شود.

رد تردد تراکتور در گورستان تاریخی خالدنبی


به گفته دوستداران میراث فرهنگی، مدیریت گورستان خالدنبی به دهیاری و هیات امنا خالدنبی سپرده شده و این انتظار وجود دارد که ضوابط میرا‌فرهنگی در این منطقه رعایت شود.

ظاهرا بخشی از سنگ‌های گورستان شکسته و به عنوان ناخاله در اطراف گورستان پراکنده شده است.

اما فاتح میرفندرسکی، فعال حوزه میراث فرهنگی در استان گلستان در گفت‌وگو با اسکان نيوز ضمن تائید اتفاقات رخ داده در گورستان تاریخی خالدنبی، گفت: نصب پله سیمانی و دیگر اقدامات با ضوابط میراث فرهنگی مغایرت دارد. معاونت میراث فرهنگی استان گلستان در ابتدا این مورد را کتمان کرد و قول پیگیری داد اما براساس اخبار منتشر شده این اقدامات با موافقت میراث فرهنگی استان بوده است.

به گفته میرفندرسکی، متریال مورد استفاده، ضوابطی که اجرا می‌شود و ارتفاع بناهای ساخته شده با ضوابط میراث فرهنگی مغایرت دارد.


استفاده از متریال غیر استاندارد

این فعال میراث فرهنگی در استان گلستان با انتقاد از طرح موضوع تغییر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، تاکید کرد: تعیین اولیت گردشگری در این حوزه باعث شد تا مشکلات زیادی برای میراث فرهنگی و آثار باستانی بوجود بیاید، به این معنا که از دوسال پیش تاکنون تمام بودجه‌ها و ضوابط این حوزه به سمت گردشگری سوق داده شده است.

در بسیاری مواقع گردشگری و میراث فرهنگی با هم در تناقض هستند، در برخی بناها امکان حفظ موقعیت تاریخی بنا با کاربری گردشگری وجود ندارد.

میرفندرسکی با اشاره به این‌که گردشگری به عنوان منبع جذب سرمایه برای کشور لازم است، گفت: گردشگری در توسعه پایدار کشور تاثیرگذار است ولی اصول آن باید رعایت شود؛ مثلا در حوزه خالدنبی به جا نصب فرفره با متریال ساده و مناسب‌تر می‌شد سازه‌های زیباتری را شکل داد.

اقدامات عجولانه با بافت تاریخی سازگار نیست، بسیاری از اقدامات در ظاهر قانونی بوده اما از دید کارشناسان منطقی نیست. با این اتفاقات سلیقه مردم به کارهای سطحی سوق پیدا می‌کند. همانند آبشاری که با هزینه چند میلیاردی در ناهارخوران احداث شده. این در حالیست که در آن منطقه آبشار طبیعی وجود دارد.

میرفندرسکی همچنین یادآورشد: اگر سازمان میراث فرهنگی دستور اجرا طرح در گورستان خالدنبی را داده، درست نبوده و اگر هم اظهار بی‌خبری می‌کند بازهم ثابل قبول نیست؛ چراکه بی‌خبری در حوزه مسئولیت هر سازمانی نوعی تخلفت محسوب می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 22اسفند 1397 ، کدخبر: 18140،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین