پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۹۵۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
روز گذشته نشست مطبوعاتی مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس با نشریات دانشجویی برگزار شد که این نشست به جای یک جلسه هم‌اندیشی، به ستاد خط‌دهی سیاسی تبدیل شد.

شعار سال: فضای دانشگاه همیشه مبدأ تحولات بوده است؛تا جایی که بسیاری از تشکل‌های دانشجویی با نگاه‌های مختلف سیاسی فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند. اما پس از مدتی اقبالبه برخی تشکل‌های وابسته به جریانات سیاسی کمتر شد. تشکل‌هایی که به جای رسیدگی به مسائل به پیاده‌نظام‌های سیاسی تبدیل شدند و کم‌‌‌کم به دلیل اقبال کم دانشجویان از دایره خارج شدند.


با شروع به کار دولت یازدهم و دوازدهم این تشکل‌ها همچنان نتوانستند اقبال عمومی خود را به دست بیاورند تا اینکه برخی فعالین سیاسی خارج از دانشگاه فرمان شروع به کار همه‌جانبه به آن‌ها دادند. این بار نشریات دانشجویی را مأمن خود کردند تا آنچه که می‌خواستند، انجام دهند.

روز گذشته سومین نشست مطبوعاتی مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان نشریات دانشجویی کشور در محل باغ نگارستان برگزار شد. نشستی که بیشتر رنگ و لعاب سیاسی داشت و خبری از مسائل و دغدغه‌های دانشجویی در آن‌ها نبود. از آغاز جلسه مشخص بود که هدف چیزی جز ایجاد یک خط سیاسی و فرمان آغاز به کار سیاسی نیست. از حرف‌های درِ گوشی شرکت‌کنندگان مشخص بود که غالب سخنان این جمع در رابطه با سطح دغدغه نشریات دانشجویی نخواهد بود.

سخنانی که تأیید نشد

در آغاز این نشست غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت عصر ارتباطات، سهم نشریات و شبکه‌های ارتباطی و مجازی در زندگی کنونی را بسیار مؤثر دانست.


وی اذعان کرد: باوجود ۳۲۰۰ نشریه فعال که به‌صورت گسترده و وسیع در سطح کشور با تنوع در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، طنز و... فعالیت دارند، این موضوع یک امر مهم در سطح کشور تلقی می‌شود که با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توان در بخش عظیمی از حوزه‌های جامعه دانشگاهی و صدالبته فراتر و خارج از آن نیز اقدام به بررسی و تحلیل و ارائه پیشنهاد و راهکاربرای رفع موانع پیشرفت قدم برداشت.

این اظهارات غفاری در حالی است که بسیاری از فعالاننشریات دانشجویی نسبت به رویه صدور مجوز، انتخابات دانشجوی عضو کمیته ناظر بر نشریات و صدور مجوز اعتراض دارند.

تولد یک نشریه دانشجویی بی‌شک برگرفته از افکار و دغدغه‌های فضای حاکم در بدنه دانشگاه است که وجود برخی مؤلفه‌ها و مشکلات یا امید‌ها، دانشجو را به نوشتن و قلم برداشتن ترغیب می‌کند وزمانی که دانشجو به‌عنوان آینده‌ساز احساس تکلیف می‌کند، چاره‌ای جز نوشتن و تحلیل بر موضوعات پیرامون اطراف خویش نمی‌بیند. حال اینکه عده‌ای بخواهند این فضا را به یک منجلاب سیاسی تبدیل کنند، دور از شأن نشریات دانشجویی است؛ با این همه، همین چند روز پیش بود که باز هم یکی از نشریات دانشجویی نه فقط صرفاً به تصویر سران فتنه بلکه به حمایت رسمی از آن پرداخته و نهضت آزادی را رسماً تبلیغکرد. با این همه جای تعجب این‌‌جاست که چرا کمیته ناظر بر نشریات در قبال چنین قانون‌شکنی‌هایی سکوت می‌کند؟ البته با نیم‌نگاهی به محتوای نشست اخیر، به‌‌راحتی می‌توان به این نتیجه پی برد که دست‌هایی در پشت پرده خواهان چنین فضایی هستند.

ناگفته نماند اضافه شدن چاشنی تخلفات در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات نیز به این مسائل دامن می‌زند. در گزارشی که چند روز پیش در خبرگزاری آنا نسبت به این مسئله منتشر شده بود، به این موضوع اشاره شده است.مسئله تخلفات گسترده در دانشگاه تهران در حاشیه انتخابات کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی، این روزها موردتوجه فعالان نشریات دانشگاهی کشور قرارگرفته است.سکوت رسانه‌ها و عدم رسیدگی معاونت فرهنگی و کوتاهی‌های دبیرخانه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، باعث می‌شود هرسال صد‌ها نشریه به این شکل به‌عنوان نشریات فعال به وزارت علوم معرفی شود؛ درحالی‌که برخی از این نشریات سال‌هاست که فعالیت ندارند.

تخلف دانشگاه تهران عدد بزرگی دارد


محمدرضا محمدی نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی کشور و مدیرمسئول نشریه دانشجویی «تسنیم» در این رابطه گفت: باوجوداینکه فرد فارغ‌التحصیل حق شرکت در انتخابات کمیته نظارت بر نشریات دانشگاهی را ندارد، بااین‌حال این تعداد افراد به‌عنوان مدیرمسئول در این انتخابات شرکت کرده‌اند و این تخلف نابخشودنی به‌هیچ‌وجه قابل‌گذشت نخواهد بود.

محمدی با اشاره به این‌که این ماجرا،وابسته به یک جریان برون دانشگاهی است، گفت: این انتخابات باید مردود اعلام شود چراکه خط قرمز ما قانون است و به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهیم داد حقوق فعالان این حوزه تضییع شود و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستیم به خاطر هیچ مصلحتی از کنار قانون عبور کنیم و دانشگاه تهران هیچ تفاوتی نباید با سایر دانشگاه‌ها داشته باشد و این تخلف عدد بسیار بزرگی دارد و قابل‌گذشت نیست.

نشریات دانشجویی پیام‌نور در پیچ و خم وزارت علوم گم می‌شوند

اما این پایان ماجرا نبود چرا که فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه پیام نور نیز به این مسئله اعتراض کردند و مدعی بودند که وزارت علوم آن‌ها را به دلیل وجود خلأ قانونی دور می‌زند و اجازه حضور آن‌ها را در کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی نمی‌دهد.

مجتبی حیدریان عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه پیام نور، در این رابطه گفت: فعالان نشریات دانشگاه پیام نور در پیشنهاد دیگری خواستار انتخابات حضوری هستند تا همه واحد‌ها و مراکز بتوانند در این انتخابات شرکت کنند و یک انتخابات سالم و بدون بحثی را برگزار کنند.

وی ادامه داد:به اواخر ماه و سال نزدیک می‌شویم و همچنان خبری از انتخابات نیست، درحالی‌‌که باید تا آخر اسفندماه طبق شیوه‌نامه این انتخابات برگزار شود.

نشریات دانشجویی با مشکلات چاپ دست و پنجه نرم می‌کنند

صادق علیاریسردبیر نشریه «سپیدار» گفت:قیمت بسیار زیاد کاغذ و هزینه‌های سرسام‌آور چاپ، مسئله‌ای است که نشریات دانشجویی، کتاب، روزنامه و یا مطبوعات کاغذیبا آن در جدال هستند.


این‌ها تنها بخشی از مشکلات دانشجویان در صحنه نشریات دانشجویی است. اما نکته جالب توجه اینجاست که یکی از میهمانان سومین نشست نشریات دانشجویی، معاون فرهنگی وزیر بهداشت بود. به همین دلیل است که باید گفت، وضعیت نشریات دانشجویی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به همین منوال است و فضای سیاسی‌کاری بر آن حاکم است.

تفکرات مخرب برای نشریات دانشجویی از خارج از دانشگاه شکل می‌گیرد

محمد مجتبی نورعلیئی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر مسئول نشریه «پرانتز»، گفت:تفکر متعصبانه و سفارشی، موضوعی است که می‌تواند بسیار مخرب و مانع اثرگزاری برای مخاطبان باشد.این نوع تفکر که اصولاً بر مبنای دانش ناکافی از موضوع است و معمولاً از نقطه‌ای خارج دانشگاه شکل می‌گیرد، علاوه بر از بین بردن استقلال فکری دانشجو، می‌تواند مولد تفکرات مشابه نیز باشد.نوع نگاه دانشجویان به متون نشریات بایستی حس مسئولیت فعالان نشریات را جهت ارائه مطالب مفید برانگیخته و به هیچ دانشجویی اجازه ندهد با افکار تحمیل شده، سعی در ارائه مطلب داشته باشند.

این فعال دانشجویی با اشاره به این‌که متأسفانه گاهی نشریات دانشجویی به یک تریبون جهت ابراز مخالفت و بعضاً به محل منازعات شخصی تبدیل می‌شوند، افزود: این یک آفت بزرگ برای نشریات است، زیرا ظرفیتی که باید تمام توان خود را در جهت سازندگی و رشد خرج کند، در گیرودار موضوعات جناحی، نقش رسانه‌ای خود را از دست داده و به محلی برای چاپ بیانیه تبدیل می‌شود.

معاون پیگیری اجرای قانون اساسی اپوزوسیون قانون اساسی شد/ سومین نشست نشریات دانشجویی با نمایندگان مجلس جولانگاه سیاسی‌کاری


علی‌اکبر گرجی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این نشست، نشریات را ابزار اندیشه و آزادی بیان عنوان کرده و هرگونه آسیب به نشریات دانشجویی را به‌مثابه پنجه کشیدن بر چهره علم و آزادی اندیشه دانست و مدعی شد علی‌رغم رویکرد آزادی بیان، قانون مطبوعات ایران اساساً باروح آزادی بیان و رسانه بیگانه است.

این مقام مسئول در نشست مذکور به صراحت اعلام کرد: قانون مطبوعاتایران اساساً با روح آزادی بیان و رسانه بیگانه است.

وی در ادامه سخنان خود بارها به چنین مسائلی تأکید کرد و قانون اساسی و قانون مطبوعات را مغایر با آزادی بیان دانسته و از دانشجویان خواست تا این فضا را در دانشگاه رقم بزنند.

به نظر می‌رسد چنین اظهاراتی نوعی سرخط‌دهی به جریانی است که در قالب نشریات دانشجویی سعی دارد تا برخی برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد. همان‌طور که گفته شد، در پشت پرده برخی جریانات دانشجویی، دست‌هایی در کار هستند تا آن‌ها را از اصول اصلی فعالیت دانشجویی دور کنند.

این مطالب علی اکبر گرجی در حالی گفته شد که چند روز پیش یک نشریه دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف، عملاً سران فتنه را مورد ستایش قرار داده و با سران نهضت آزادی گفتگو کرده است.


محمد زادمهر با اشاره به یکی از نشریات دانشجوییکه در برابر نظارت قانون، عملاً مطالب خلاف آن را منتشر کرده است، گفت: در این چهل سال، انقلاب اسلامی ایران فضایی را فراهم کرده است که در تمامی حوزه‌ها و به‌خصوص مطبوعات کشوری و نشریات دانشگاهی، آزاداندیشی و آزادی بیان کاملاً قابل‌مشاهده است.

مدیرمسئول نشریه «هم‌شاگردی» افزود:اینکه یک نشریه دانشجویی در چند صفحه بتواند از حصر فتنه‌گران و زیر سؤال بردن قانون حاکمیت، صحبت کند، همان آزادی بیان است اما آزادی بیان به معنای هرج و مرج و دروغ گفتن نیست و آن‌ها تفاوتی برایاین مسئله‌قائل نیستند.

تعریف غلط آزادی برای نشریات دانشجویی توسط مسئولین اصلاح‌طلب!

در جامعه دانشگاهی آزادی به چه معناست؟ آزادی بیان، آزادی قلم، آزادی اندیشه و یا آزادی برای پرداختن به حواشی خارج از دانشگاه؟

این نشست که به‌منظور بررسی مشکلات نشریات دانشجویی برگزارشده بود، در نیمه‌راه مسیر خود را کج و رو به‌سوی موضوعاتی خارج از فضای دانشگاه اوج گرفت. دانشگاهی که مقرر است دانشجو را برای روزهای آینده خود متخصص و متعهد به بار بیاورد، با فعالیت سیاسی-جناحی نشریات آن، قطعاً از هدف اصلی خود دور شده و تخته‌گاز به‌‌سمت حواشی جامعه خواهد رفت.

این‌که بدنه دانشجویی سهم بزرگی از این جامعه است، در آن هیچ شکی نیست اما دانشجو باهدف کسب علم برای ساختن فردایی بهتر قدم در دانشگاه می‌گذارد که گاه‌گاه با حواشی مختلفی روبه‌رو می‌شود. پرداختن به ماجراهای روان در مسیر حرکت جامعه خارج از دانشگاه برای دانشجو، شاید برای محدود کردن تفکر در جهت ادامه هدف اصلی دانشگاه را به دنبال دارد که دانشجویان بایستی با توجه به این موضوع از هدف فعالیت نشریات در فضای دانشگاه غافل نشوند.

به‌عنوان‌مثال اگر فعالیت نشریات در چهارچوب دانشگاه انجام شود، آموزه‌های مثبت تأثیرگذاری برای جوانان خواهد داشت چراکه دانشجو در حوزه فعالیت خود با کسب تجربه بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند جامعه را هرچه بهتر به‌سوی پیشرفت‌های چشم‌گیر سوق بدهد. اما این در حالی است که برخی درصددند تا نشریات دانشجویی را از مسیر خود منحرف و به سمت و سویی حرکت دهندکه نه در آیین‌نامه به آن اشاره‌شده است و نه جزء اختیارات و وظایف فعالیت دانشجویی است.

این‌که نشست مطبوعاتی مسئولین دولتی با فعالان دانشجویی به بهانه بیان دردهای جناحی برگزار شود، به‌صراحت می‌توان گفت کهتغییر ناصحیح رویکرد فعالیت نشریات در چهارچوب دانشگاه است. چرا دانشجو با اینکه در فضای دانشگاه مشکلاتبه‌خصوصی دارد، باید در یک نشستی که صرفاً به جهت بررسی مشکلات نشریات دانشجویی برگزار شده است، دغدغهبررسی مسائل بیرون از دانشگاه را داشته باشد؟

باید به این نکته توجه کرد که آیا چنین جلساتی، آماده‌سازی برخی دانشجویان برای پیاده‌نظام شدن در انتخابات پیشِ رو است و یا صرفاً عملکرد خط‌‌دهی سیاسی به دانشجویان را دارد.

کلیشه‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ ظن سیاسی‌کاری در بطن نشست سیاسی

در ادامه این نشست محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از سخنران‌های مدعوبابیان این‌که آماده‌سازی دانشجو برای پذیرش مسئولیت بعد از فارغ‌التحصیلی از وظایف دانشگاه است، گفت: دانشگاه باید دانشجو را به‌نوعی آماده کند که چه بخشی از مسئولیت متوجه جریانات و تشکل‌های دانشجویی و جنبش‌های دانشگاهی است.


همه اظهارات عارف درمسائل کلیشه‌ای محدود شد و باز هم صحبت مؤثری از نشریات دانشجویی به عمل نیامد و به ظن اینکه این نشست یک مجمع سیاسی‌کاری است، افزود. به جرئت می‌توان گفتدر یک نشست مطبوعاتی که صرفاً به خاطر بیان مشکلات حوزه نشریات برگزار می‌شود، چه لزومی دارد ذهن دانشجو به‌سمت سیاست‌های اشتباه و جناح‌بازی‌های غیرضروری کشیده شود.

محمد بازوندمدیرمسئول نشریه «پنگوئن» دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک نشریه دانشجویی در وهله اول باید استقلال خودش را حفظ و به قشر یا افراد خاصی وابسته نباشد وطبق مقررات عمل کرده و با شجاعت در حیطه اختیارات و مقررات، حرف خود را مطرح و مطالبه کند.

تقریباً بسیاری از فعالان دانشجویی بر این باورند که برخی جناح‌های سیاسی در تلاش هستند تا با راه‌اندازی پیاده‌نظام دانشجویی خود بتوانند در بدنه دانشگاه مؤثر باشند؛ از این رو بستر نشریات دانشجویی را به جولانگاهی تبدیل کرده‌اند تا توسط آن‌ها به مسائل فمینیستی و لیبرالی بپردازند. باید منتظر ماند و دید که مسئولین تا چه ایستگاهی نشریات دانشجویی را به این سمت، سوق خواهند داد؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 22 اسفند 97، کد مطلب: 367742: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین