پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
دولت احمدی‌نژاد علیرغم شعار عدالت و مبارزه با فساد، به دلیل عدم رعایت عقلانیت از یک سوی و اخلاق و معنویت از سوی دیگر باعث شد که دولت روحانی با شعار تدبیر روی کار بیاید و حالا بی‌عدالتی و فساد در این دولت به طور محسوسی توسط مردم لمس شود.

شعارسال: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ رهبری به همه کاندیداها توصیه کردند شعارهای خود را حول عدالت و رفع محرومیت تنظیم کنند. روحانی آنچنان توجهی به این توصیه نکرد. او ترجیح می‌داد از دوقطبی‌های شکل گرفته در جامعه به نفع خود بهره ببرد. او خوب می‌دانست استفاده از دوقطبی که مثل زخم تازه در بدنه اجتماعی شکل گرفته باعث می‌شود بتواند رأی‌های منفی را هم جلب کند و انتخاب شود.

در پیام رهبری به مناسبت انتخاب او باز هم به مقوله محرومین و عدالتخواهی توجه شد و این نگرانی رهبری نسبت به فشار تصمیمات کلان دولت به محرومین بارها مورد توجه قرار گرفت.

دوقطبی محصول رفتار دولت احمدی‌نژاد بود. او معتقد بود عدالت باید پیاده شود ولو هزینه‌اش تشدید دوقطبی‌های اجتماعی باشد لذا نظر رهبری را زیر پا گذاشت. از نظر او عدالت و مبارزه با فساد مهم بود ولو وحدت اجتماعی نابود شود؛ حفظ وحدت جامعه دلیل مشمئزکننده‌ای بود برای جلوگیری از مبارزه با فساد حاکمان.

دولت احمدی‌نژاد که به دلایل مختلف مورد تأیید رهبر بود از جمله سر دست گرفتن شعار عدالت و مبارزه با فساد، به دلیل عدم رعایت عقلانیت از یک سوی و اخلاق و معنویت از سوی دیگر مورد انتقاد بود. و همین ضعف در عقلانیت در تحقق عدالت باعث شد که دولت روحانی با شعار تدبیر روی کار بیاید و با کمک دوقطبی‌ها و شعار «به عقب برنمی‌گردیم» باقی بماند. و حالا بی‌عدالتی و فساد در این دولت به طور محسوسی توسط طیف گسترده‌ای از ضعفا لمس شود.

مبارزه‌های مصداقی احمدی‌نژاد که با بگم‌بگم‌های انتخاباتی شروع شد و البته به او کمک کرد و در میان خباثت‌های جریان سبز هم کمتر مورد توجه حزب‌الله قرار گرفت در نهایت با یکشنبه سیاه مجلس و اتهام به دیگران ادامه پیدا کرد؛ و این همه، برای مبارزه با فساد بود و ایجاد عدالت. بعدتر تهمت به صادق لاریجانی و دختر او نیز به همین روال رخ داد. رفتارهایی که به قول رهبری خلاف قانون و خلاف شرع و خلاف اخلاق بود. به قول علی لاریجانی سبک رابینهودی عدالتخواهی و به قول جریان بهار: سبک احمدی‌نژادی.

این مدل عداتخواهی یک سبک اقدام بود. سبکی که عدالت برایش مهم است و قانون کشک. وحدت مردم فرع است. شرع و اخلاق درش بی‌اهمیت است. اسمش را عدالتخواهی مصداقی گذاشته‌اند لکن تعبیر درست‌تر برایش عدالتخواهی جزئی‌نگر است. لذا خروجی‌اش ضربه‌های کلان اجتماعی در حوزه فساد و عدالت است؛ خروجی‌ای که با روی کار آمدن دولت‌های زاویه‌دار با عدالت و متظاهر به تفاخر محقق می‌شود.

عدالتخواهی مصداقی، موارد جزئی را می‌بیند و کلیت حرکت ملت را نمی‌فهمد. این عدالتخواهی اساساً مصداقی نیست بلکه مصداق را در اندازه‌ای که خودش می‌پسندد می‌بیند. اصل و فرع برایش بی‌معنی است. لذا همیشه اصول را فدای فروع می‌کند. اصل یعنی این مورد خاص و فرع قانون است و اخلاق است و وحدت و همه چیز. می‌توان به جد مدعی شد که این روش عین ظلم است و نه عدالتخواهی. عین منکر است و نه نهی از منکر.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس،تاریخ انتشار : 22اسفند 97، کد خبر:13971222000752 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین