پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
نمایندگان مجلس پس از ارائه گزارش وزیر امور خارجه کشورمان، صحبت‌هایی را در زمینه‌های مختلف از جمله برجام مطرح کردند.

شعارسال:

مرتضی صفاری
نخستین نماینده‌ای بود که به سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال آن بسترهایی را می‌طلبد. یک وجه آن بسترهای سیاسی است که ما تجربه‌ آن را داشته‌ایم. به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه ایران وضع شده بود انتقال سرمایه با مشکل مواجه شد. این مساله پس از برجام تا حدودی رفع شد و بسترهای سیاسی ایجاد شده که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور علاقه نشان می‌دهند.

او ادامه داد: اما در کنار بستر سیاسی بستر اقتصادی نیز باید مطلوب باشد. سرمایه خارجی به صورت دستوری منتقل نمی‌شود. مواردی باید در نظر گرفته شود از جمله این که سرمایه گذاری باید بازگشت مطمئن و سودآور داشته باشد.

این نماینده مجلس افزود: سرمایه گذار باید فضای مناسبی داشته باشد و هر روز برایش مزاحمت ایجاد نشود ما حتی شاهد هستیم که برای سرمایه‌های داخلی نیز که از آنها دعوت کرده‌ایم مزاحمت‌هایی ایجاد می‌شود. از سویی دیگر سرمایه گذاری خارجی سیستم بانکی کارآمد می‌‌خواهد اما یکی از مشکلات ما بعد از برجام نداشتن زیرساخت مطمئن بانکی است. به علاوه در نگاه به گردشگری و جذب سرمایه‌های خارجی نیز باید این مساله را توجه داشته باشیم که گردشگری هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ تنویر افکار عمومی می‌تواند موثر باشد.

نماینده دیگری که در پاسخ به اظهارات ظریف صحبت کرد احمد سالک نماینده اصولگرای اصفهان بود.

این نماینده مجلس سخنان خود را با آیاتی از قرآن درباره‌ی لزوم رفتار متقابل با کفار آغاز کرد و گفت: اصل 43 قانون اساسی بر جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور تاکید می‌کند.

سالک ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی در بیانات حضرت امام، رهبری و قانون اساسی مبتنی بر ظلم ستیزی و استکبار ستیزی است و با توجه به ظلم آمریکا بحث مذاکره معنا پیدا نمی‌کند. در مذاکرات چه مقدار به نفع کشور پیش رفتیم و در مقابل ظلم ایستادیم؟

وی اضافه کرد:‌ در جنگ تحمیلی برخی بحث مذاکره را مطرح کردند، امام گفتند مساله جنگ را در میدان جنگ حل می‌کنیم نه پای میز مذاکره. در اقتصادمقاومتی نیز باید در میدان عمل متوجه آن بود نه پای میز مذاکره.

سالک همچنین گفت: در جریان برجام و پسابرجام چه چیزی به نظام و مردم آمده است؟ تعهد شما در ارتباط با این موضوعات مورد تایید است. رهبری نیز گفتندکه تیم مذاکره را تشویق می‌کنند. اما در حال حاضر گرفتار مدیریت نیابتی و رکود هستیم . اقتصاد تعطیل شده است. استکبار ستیزی در وزارت امور خارجه در کجا قرار داد؟ کشوری مثل جیبوتی ما را تهدید کرده و عربستان در مقابل ما ایستاده است. آیا این نتیجه دیپلماسی خنده و مسائل دیگر نیست؟

او خطاب به ظریف گفت:‌ چرا خطوط قرمز را اعمال نکردید؟ رهبری در ابتدای امسال گفتند که آقای ظریف به دیدارشان آمده و گفتند برخی خطوط قرمز رعایت نشده است. اگر خطوط قرمز رعایت شده بود دچار افزایش تحریم‌ها نمی‌شدیم.

او سپس سوالات دیگری را مطرح و عنوان کرد: آمار ورود هیاتهای سرمایه گذاری خارجی چه نتیجه‌ای داشته است؟ چه قدر از پول‌های بلوکه شده برگشته است؟ آمریکا چه میزان به تعهدات خود عمل کرده است؟ حضرت آقا فرمودند برجام یک تجربه شده ولی ما چه استفاده‌ای کردیم؟

در ادامه حاجی دلیگانی نماینده دیگر اصولگرا پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: اصل مذاکره اراده نظام بود و کسی مخالف مذاکره نبوده و نیست. در نوع مبادله و داد و ستد سوالاتی مطرح است از جمله این که نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد. داده‌های ما نقد و داده‌های آنها نسیه است.

او ادامه داد: قرار بود به کمیسیون امنیت ملی گزارش داده شود اما چه در مجلس نهم و چه در مجلس دهم گزارش شفافی به دست ما نرسید. مطالبی که ارائه شده کلی بوده، این در حالی است که مردم دقیق و شفاف سوال می‌کنند که چه چیزهایی دادیم و چه چیزهایی گرفتیم. گزارش ، حق مردم است.

این نماینده مجلس همچنین متذکر شد بر اساس ماده 3 قانون اقدام متقابل تثبیت شده بود که اگر آنها خطایی کردند ما باید کارخانه‌ها را راه بیندازیم اما ما چه کار کردیم؟ مردم چه زمانی باید نتیجه این اقدامات را سر سفر خود ببینند؟ آیا از دین مردم خبر دارید؟ آیا از کارخانه‌های تعطیل شده اطلاع دارید؟ آیا از کارخانه‌های تعطیل شده و افرادی که درآمدشان را ازدست داده‌اند خبر دارید؟ آیا می‌دانید چه تعداد دختران عقد شده هستند که منتظر چندمیلیون پول برای تامین جهیزیه‌‌هایشان هستند؟ آمریکایی‌ها دو میلیارد دلار از ما سرقت کردند چرا جواب یاوه گویی‌های آنها را نمی‌دهیم.

 در ادامه مصطفی کواکبیان در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و ضمن دفاع از ظریف او را دیپلماتی ورزیده و کاربلند و انقلابی ، افتخار ایران و شخصیتی ممتاز بر دیپلماسی جهان اسلام دانست.

کواکبیان خطاب به سایر نمایندگان گفت:‌دستاوردهای برجام خیلی بیشتر از چیزی است که شما می‌گویید. گویا آقای ظریف قرار بوده جهیزیه دختران را تامین کند. ایشان قرار بود در عرصه‌ی بین‌المللی تحریم‌ها را بردارند که در کار خود تا حدود زیادی موفق بوده‌اند. اما از طرف آمریکایی‌‌ها عهد شکنی‌هایی می‌بینیم. کلینتون و ترامپ نیز شعارهایی می‌دهند که مصرف انتخاباتی دارد. به آنها توصیه می‌کنم ابتدا حقوق بین‌الملل را یاد بگیرند و بعد از این گونه شعارها بدهند.

این نماینده مردم تهران با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: سرمایه گذاری خارجی و واردات بی رویه با هم فرق دارند در مورد واردات برخی کالاها باید دقت شود که من به مجموعه دولت و وزارت امور خارجه متذکر می‌شوم. او از ظریف خواست تا در مقابل عربستان بعد از فاجعه خونین منا ، جلوگیری از حج و افشاء لیست سیاه کودک کشی آنها در یمن و کمک های داعش در فلوجه اقدامات متناسبی نسبت به آنها انجام دهد.

کواکبیان با اشاره به اسناد بی بی سی در مورد انقلاب اسلامی نیز گفت: من ندیدم که وزارت امور خارجه واکنش مناسبی نسبت به این مساله داشته باشد.

کواکبیان در پایان صحبت‌های خود با اشاره به کمیسیون برجام و حاشیه‌هایی که در جریان بررسی برجام برای آن پیش آمده گفت:‌ اصل، کمیسیون امنیت است در حوادث بعدی ، کمیسیون‌هایی مثل برجام نباشد چرا که اصل با کمیسیون امنیت است.

 مهرداد لاهوتی آخرین نماینده‌ای بود که پس از صحبت‌های ظریف سخنانی را مطرح کرد . او گفت به عنوان یک ایرانی از زحمات شما ممنونم. لاهوتی ادامه داد: سرمایه گذاران ایرانی در خارج از کشور ظرفیت بزرگی هستند که ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

او همچنین خواستار رسیدگی به به وضعیت گردشگری شد و تصریح کرد:‌صنعت گردشگری بعد از نفت و خودرو سومین صنعت دنیاس. ما نیز جزو 10 کشور برتردنیا هستیم اما متاسفانه درآمد گردشگری ما زیر یک میلیارد دلار است. یکی از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم ، حذف روادید با حدود 40 کشور است.

لاهوتی در پایان با اشاره به بلوکه شدن دو میلیارد دلار از اموال ایران و آمریکا گفت: به جای این که به دنبال راه حل باشیم ذره بین برداشته ایم تا ببینیم این مساله در کدام دولت اتفاق افتاده.

او سپس از ظریف خواست با تبلیغهای خود اجازه ندهند بار دیگر چنین اتفاقی برای حسابهای ایران در خارج رخ دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 23خرداد1395، کدخبر:95031713294  www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین