پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
با توسعه شهر گرگان و قرار گرفتن جاده کمربندی در بافت شهری، عملیات اجرایی احداث کمربندی جدیدآغاز شد ولی با گذشت یک دهه هنوز به سرانجام نرسیده و این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

شعار سال: جاده کمربندی یکی از نیازهای اصلی هر شهر است تا تردد وسایل نقلیه تسهیل شده و از ترافیک درون شهری جلوگیری شود.

مرکز استان گلستان هم دارای یک جاده کمربندی است که در مسیر محور مواصلاتی تهران - مشهد قرار دارد اما با توسعه شهر و قرار گرفتن جاده کمربندی در بافت شهری این مسیر یک معبر درون شهری محسوب می‌شود بنابراین احداث کمربندی جدید در دستورکار مسئولان امر قرار گرفت.

فاز نخست کمربندی جدید که در سال ۸۸ کلنگ زنی شد، از ابتدای مسیر ورودی سرخنکلاته تا ابتدای روستای امیرآباد واقع در اتوبان گرگان - آق قلا به طول ۱۵ کیلومتر است که به لایه توپکای نهایی رسیده ولی هنوز بهره برداری نشده است و عملیات اجرایی فاز دوم به طول ۱۰ کیلومتر هم از ابتدای روستای امیرآباد تا اتوبان گرگان - ساری هنوز اجرایی نشده است.

اما با توجه به اینکه در اطراف کمربندی فعلی گرگان (بزرگراه شهید کلانتری) ساخت و ساز شهرک‌های مسکونی مانند ویلاشهر، جامی، شهریار، حافظ و غیره انجام شده و روزانه صدها نفر از این مسیر مجبور به تردد هستند باید با همت مسئولان تکمیل پروژه مذکور هر چه سریع‌تر انجام شود.

۱۳ کشته در کمربندی گرگان

نگاهی به آمار کشته شدگان در این مسیر هم ضرورت پیگیری بیشتر را نشان می‌دهد، سرهنگ محمد طبیبی، رئیس پلیس راهور استان گلستان گفت: بیشترین کشته‌های درون شهری گرگان طی سال ۹۷ در کمربندی است و چون کمربندی اصلی نداریم و شهرک‌های زیادی در آنجا احداث شده تصادفات در این محور زیاد است.

طبیبی ادامه داد: در سال جاری تعداد تلفات تصادفات درون شهری گرگان ۳۸ نفر بود که ۱۳ نفر آنها در کمربندی کشته شدند.

وی نقش فرهنگ سازی را در استفاده مردم از پل‌های هوایی ضروری دانست و افزود: سرعت خودروها در کمربندی بالاست و همین امر حادثه ساز است؛ پیگیر هستیم که زیر پل‌های هوایی حداقل تا فاصله ۲۰۰ متر فنس کشی شده تا بخشی از مشکلات حل شود.

طبیبی گفت: خدمات دهی در این زمینه بر عهده شهرداری است و قول‌هایی داده شده که تا پایان سال فنس کشی شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.


۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کمربندی

طبق گفته محمد ولی روزبهان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان، در سفر رئیس جمهور به استان برای تکمیل کمربندی گرگان حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

روزبهان گفت که علاوه بر آن، اعتبارات توازن ملی و تملک هم برای این پروژه در نظر گرفته شده اما وی به رقم ریالی آن اشاره نکرد؛ به این منظور با مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه در گلستان گفتگو کردیم، علی رفیع نژاد گفت: برای تکمیل کمربندی گرگان نیاز به ارزیابی و خرید تملک زمین است.


وی افزود: در فاز دوم باید حدود ۵۰ هکتار زمین کشاورزی خریداری شود که این نیازمند نقدینگی است؛ امسال همه مسئولان پیگیر هستند و استاندار چندین بار نامه زده و در اسفندماه هم مکاتبه کرده است.

رفیع نژاد گفت: با توجه به سفر رئیس جمهور به استان با پیگیری مجموعه استانداری و نمایندگان مجلس مبلغی برای محور دیده شده که اگر بخشی از این رقم هم تخصیص و محقق شود سعی می‌کنیم که برای سال بعد قطعه دوم را به مناقصه ببریم.

وی اظهار کرد: این اعتبارات استانی بوده و به صورت گلوبال دیده شده است. سعی می‌کنیم اعتبار مناسبی در حد پروژه یک کمربندی گرگان در نظر بگیریم که عدد آن قابل ملاحظه بوده اما هنوز در حد ابلاغ و کاغذ است.

وی تأکید کرد: برای کمربندی گرگان ۵۵ میلیارد تومان درخواست کردیم و مسئولان هم موافقت خود را اعلام کردند اما هنوز روی کاغذ است و باید به سرانجام برسد.

کمربندی گرگان عملکرد بین شهری دارد

در خصوص کمربندی فعلی و ارائه راهکارهایی برای بالا بردن ایمنی شهروندان با شهردار گرگان گفتگو کردیم، عبدالرضا دادبود گفت: کمربندی گرگان عملکرد صرفاً شهری ندارد بلکه عملکرد آن بین شهری هم است.

وی با بیان اینکه طبق آمار، سالیانه بین ۱۸ الی ۲۰ میلیون خودرو از آن عبور می‌کنند، افزود: نگهداری از کمربندی به تنهایی توسط شهرداری ممکن نیست و اداره راه و وزارت راه و شهرسازی هم باید به ما کمک کند.

دادبود تصریح کرد: در سفر هیئت دولت به استان از وزیر راه خواستیم که قیر در اختیار ما قراردهند تا شهرداری با استفاده از ظرفیت‌های خود نسبت به آسفالت آن اقدام کند. البته ما معمولاً از محل درآمدهای خود این کار را انجام می‌دهیم اما موضوع ملی است و نباید تمام هزینه‌های آن را مردم گرگان بپردازند.


وی با بیان اینکه بخشی از محور کمربندی نیازمند روشنایی است ولی عملاً امکان هزینه کردن به دلیل مشکلات مالی ممکن نیست، گفت: هم شهرداری هم نمایندگان مکاتباتی با وزارت راه داشته و امیدواریم که بتوانیم از آنها کمک بگیریم.

دادبود اضافه کرد: کمربندی به امکانات بیشتری مانند حداقل پنج دستگاه پل عابر پیاده و فنس کشی نیاز دارد، برای فنس کشی دو بار هم فراخوان داده و به دلیل تغییر قیمت‌ها کسی شرکت نکرد و این امر مجدداً در دستور کار است.

کمربندی فعلی دیگر کمربندی نیست

یک کارشناس برنامه ریزی شهری هم گفت: کمربندی فعلی دیگر کمربندی نیست بلکه یک بزرگراه درون شهری است و عملاً نمی‌توان انتظار کاربری و کارکرد کمربندی از آن را داشت.

محمد کمالی افزود: کمربندی محوری است که وسایل نقلیه عبوری و سنگین را از پیرامون شهر بای پس می‌کند و عملاً خودروهای مختلف و سنگین که قصد توقف ندارند مسیری برای آنها ایجاد شده که وارد شهر نشوند.

کمالی گفت: این اقدام هم از نظر ایمنی مهم است زیرا بزرگراه شهید کلانتری عملاً وسط بافت شهری گرگان است و مسائلی مانند سرعت خودور و ناهمگونی کاربری کمربندی با بافت مسکونی مطرح است.

وی تصریح کرد: احداث کمربندی از سال‌ها قبل مطرح بود و مقرر شده بود که از مسیر سرخنکلاته شروع و بعد از عبور از روستای امیرآباد از محدوده غربی شهر گرگان خارج شود و عملاً رینگ شمالی شهر گرگان را تشکیل دهد.

تملک زمین‌های کشاورزی برای احداث پروژه

کمالی افزود: این پروژه ملی و سنگین است چون نصف آن در بخش‌هایی است که نیازمند تملک اراضی کشاورزی بوده و مطمئناً یکی از علل اصلی تأخیر این است که تملک این حجم از اراضی کار مشکلی است.

وی گفت: احداث این جاده برای شهر گرگان حائز اهمیت است زیرا کمربندی گرگان یکی از پرترددترین کمربندی‌های منطقه و مسیر عبور مشهد است. گرگان در کریدور شمال شرق و شمال غرب قرار دارد و بار ترافیک عبوری کمربندی نسبتاً سنگین است بنابراین برای ایمنی و امنیت شهروندان باید روند این پروژه تسریع شود.

کمالی اضافه کرد: یکسری از کاربری‌ها مهم شهر گرگان (ترمینال مرکزی و فرودگاه) هم در محدوده‌هایی هستند که همخوانی لازم را با موقعیت کمربندی جدید داشته و نیاز به جابجایی ندارند.

وی با اشاره به برخی از ملزومات احداث کمربندی جدید گرگان مانند ساخت تقاطع غیرهمسطح روگذر یا زیرگذر و سیستم روشنایی، گفت: وقتی مسیری باز می‌شود املاک و اراضی ارزش پیدا می‌کنند بنابراین مدیریت خوبی هم برای کاربری مجاور باید وجود داشته باشد تا پدیده‌هایی مانند بورس بازی زمین ایجاد نشود.

زیرگذر عابر پیاده در کمربندی فعلی ایجاد شود

کمالی با اشاره به اینکه می‌توان در کمربندی تونل سبز ایجاد کرد، افزود: در کمربندی فعلی اقداماتی مانند احداث سرعت گیر، خطوط عابر پیاده، پل‌های عابر پیاده، دوربرگردان و غیره انجام شده اما به دلیل تراکم جمعیت، بافت مسکونی و تردد خودرو با سرعت بالا حوادث زیادی هم پیش می‌آید.

وی گفت: می‌توان با اولویت بندی درست و بهتری پل‌های عابر پیاده بیشتری جانمایی کرده که البته آن‌ها تمام مکانیزه باشند، همچنین می‌توان زیرگذر عابر پیاده -مشابه آنچه در روبروی ترمینال اتفاق افتاد- یا فنس کشی ایجاد کرد تا مخاطرات کاهش یابد.

نزدیک به یک دهه است که احداث کمربندی گرگان به طول انجامیده و خودروهای سبک و سنگین برای آمد و شد انتخابی جز بزرگراه شهید کلانتری ندارند بنابراین علاوه بر تسریع و پیگیری در خصوص محقق شدن اعتبارات کمربندی جدید باید ایمنی کمربندی فعلی را هم بالا برد تا شاهد کاهش حوادث در این محور باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 24 اسفند 97، کد مطلب: 4566885: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین