پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
شورای مرکزی خانه احزاب مشخص شد. در میان اصولگرایان همچنان حزب موتلفه دست بالا را دارد و در میان اصلاح‌طلبان، منتقدان سیدمحمد خاتمی و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان قدرت بیشتری دارند. بیشترین تلاش خانه احزاب معمولا در انتخابات مشخص می‌شود. انتخابات مجلس یازدهم نزدیکترین انتخاباتی است که در پیش است.
شعارسال: با روی کار آمدن دولت روحانی، یکی از نهاد‌هایی که بازگشایی شد، خانه احزاب بود. این نهاد که در دوره قبل آن به خاطر اختلاف طیف اصلاح طلب (به رهبری موسوی تبریزی و حسین کاشفی) و طیف اصولگرا، به تعطیلی کشیده شده بود، در دوره جدید با اضافه شدن فراکسیون مستقلین و سهم برابر هفت نفره به هر سه فراکسیون، بار دیگر به عرصه فعالیت سیاسی بازگشت.

در انتهای هفته پیش ۲۱ عضو جدید شورای مرکزی خانه احزاب مشخص شدند. مثل دوره قبل سهم هر فراکسیون در شورای مرکزی هفت نفر بود و مثل دوره قبل، بیشترین اختلاف و درگیری در فراکسیون مستقلین و اعتدلگرایان بود؛ جایی که قدرتعلی حشمتیان که دبیرکل یک حزب کوچک محلی است، دوره قبلی در کسوت ریاست فراکسیون، توانست به شورای مرکزی راه بیابد. این دوره هم دبیران کل چند حزب کوچک و محلی دیگر تلاش زیادی داشتند تا جایگزین حشمتیان شوند. تا حدی هم موفق شدند و حشمتیان که دوره پیش نفر اول بود، این بار نفر پنجم فراکسیون شد.

در انتخابات این فراکسیون محمدعلی تبرایی اول شد و شهاب الدین صدر که بیشتر به عنوان چهره‌ای اصولگرا شناخته می‌شود، در رده دوم قرار گرفت. محمدعلی تبرایی، شهاب الدین صدر، جمشید ایرانی، مهدی پورنامدار، قدرتعلی حشمتیان، صفرپور، محمد نیشابوری، اعضای شورای مرکزی این فراکسیون در خانه احزاب هستند.

فراکسیون اصولگرایان، همچنان موتلفه

پیش از این رویداد۲۴ در گزارشی در به بررسی طیف‌های مختلف جریان اصولگرا پرداخته بود. اصولگرایان حاضر در خانه احزاب، از میان آن طیف‌ها، یبشتر به نیرو‌های نزدیک به موتلفه و جریان پیروان خط امام و رهبری نزدیک هستند. نکته جالب این است که تنها زن حاضر در شورای مرکزی خانه احزاب از این طیف است.

جدول زیر گرایش سیاسی و وضعیت فراکسیون اصولگرایان را نشان می‌دهد:

نکته جالب اینجاست که سید محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی نژاد، محسن پیرهادی چهره حزبی نزدیک به سردار قالیباف و سید مهدی جولایی، عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی، وارد شورای مرکزی خانه احزاب نشدند.

عبور اصلاح طلبان از زنان و مدیران خاتمی

در طیف اصلاح طلب نیز به وضوح نفرات اول شورای مرکزی خانه احزاب، در اختیار افرادی قرار گرفت که منتقد سید محمد خاتمی و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هستند. در مقابل علی صوفی وزیر تعاون خاتمی، شهیندخت مولاوردی و فاطمه راکعی از زنان مشهور اصلاح طلب نتوانستند در میان هفت مرد خانه احزاب قرار بگیرند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 25 اسفند 1397 ، کدخبر: 168647 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین