پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷
قرار است فردا پرحاشیه‌ترین خط متروی پایتخت بدون هواکش میانی به بهره‌برداری برسد ،شهردار تهران به شهروندان تهران گفته است: حفظ امنیت شهروندان اولویت ما و خط قرمز مدیریت شهری است. اما اطلاعات منتشر شده از سوی منابع آگاه مشخص می‌کند این خط همچنان ایمنی لازم را ندارد.

شعارسال: صبح فردا 7.5 کیلومتر از پرحاشیه‌ترین خطوط مترو تهران برای دومین بار به بهره‌برداری می‌رسد. خط 7 متروی تهران نخستین بار در روزهای پایانی عمر مدیریت محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران به بهره‌برداری رسید. آن زمان شهردار تهران که دوست داشت او را به عنوان معمار تهران مدرن بشناسند تمامی پروژهای بزرگی که در زمان او کلید خورده بود را با هر کیفیتی بود به بهره‌برداری رساند. پروژه‌هایی که همچنان پس از گذشت دو سال همچنان در حال تکمیل هستند.

آن زمان رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت وقت در صحن شورای شهر تهران نسبت به این افتتاح پرخطر تذکر داد. آن زمان این اعتراض را سیاسی دانستند و در حاشیه شورای شهر ناصر امانی معاونت وقت برنامه‌ریزی به او و عضو دیگر شورای شهر تهران محمد حقانی معترض شد.

پس از توقف بهره‌برداری از خط 7 مترو به دلیل حفظ جان و سلامت شهروندان، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد: زمانی که ما این خط را تعطیل کردیم سازمان بازرسی نیز آن را تایید کرد و اعلام کرد تمام افرادی که این خط را بدون مسائل ایمنی افتتاح کردند خلافکار بوده و آن‌ها را احضار خواهیم کرد.

او وعده داد: در این دوره از مدیریت شهری قطعا خط 7 مترو با ایمنی کامل به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن این‌که 6 کیلومتر از این خط آماده بهره‌برداری است و ما منتظر اعلام زمان از سوی مهندس افشانی، شهردار تهران هستیم.

حالا حدود یک سال‌ونیم از این وعده گذشته است و 7.5 کیلومتر از این خط در حالی در حال بهره‌بردارری است که یکی از اصلی‌ترین مشکلات این خط بر طرف نشده است.

خط 7 متروی تهران همچنان هواکش‌های میانی ندارد. علی امامر، مدیرعامل شرکت متروی تهران می‌گوید: این مشکل ایمنی مسافران را به خطر نمی‌اندازد و همه خطوط مترو با نواقصی به بهره‌برداری رسیده اما به تدریج تکمیل شده است.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل و ترافیک هم می‌گوید: نسبت به تکمیل هواکش‌ها به شهرداری تذکر داده است و این خط همچنان نواقصی دارد.

آن زمان که خط 7 متروی تهران تعطیل شد ،رییس شورای شهر تهران ضمانتی از مدیرعامل وقت (هابیل درویش ) خواست و او پس از این که این تضمین را نداد تصمیم‌گیری برای تعطیلی این خط آغاز شد. حالا با نبود هواکش‌ها، شورا برای این بهره‌برداری ناقص تضمینی از شهرداری می‌خواهد ؟

یک منبع آگاه در خصوص نواقص این خط به اسکان نيوز می‌گوید: رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل در نامه‌ای به شهردار تهران اعلام کرده است که گزارش‌هایی در خصوص ایرادات خط 7 به شورا رسیده است، این نامه دو روز پیش به شهردار ارسال شده است و درخواست شده، شهردار، معاون، مدیرعامل و یا مشاور خط این ضمانت را بدهد.

او درپاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برای ایمنی مسافران در زمان آتش سوزی سناریوهای دیگری پیش بینی شده است و در سال‌های گذشته نیز ایستگاه‌ها به طور کامل به بهره‌برداری نمی‌رسید و حتی در زمان آقای هاشمی هم خطوط بعد از بهره‌برداری تکمیل می‌شد، می‌گوید: سناریویی که پیش بینی شده این است که سیستم‌های تهویه ایستگاه صنعت و تربیت مدرس در صورت آتش سوزی احتمالی می‌توانند دود را از ایستگاه‌ها خارج کنند. در زمان آقای هاشمی 7 کیلومتر مترو همزمان به بهره‌برداری نمی‌رسید و خطوط ایستگاه به ایستگاه و حداکثر دو کیلومتر طول داشتند اما نبود هواکش در 7.5 متر تونل برای مسافران خطر آفرین است ،خط 3 مترو هم در زمان اقای هاشمی به بهره‌برداری نرسید.

این منبع مطلع معتقد است با صرف نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار برای این خط همچنان خط 7 مترو در شرایطی به بهره‌برداری می‌رسد که ایمنی کامل ندارد و تنها اندکی وضعیت اش نسبت به گذشته بهتر شده است.

یکی از مشکلات دیگری که این کارشناس حوزه ترافیک به آن اشاره می‌کند این است که تونل خط 7 مترو توسط دستگاه TBM حفاری شده است و دیواره‌های آن با قطعات بتنی از پیش ساخته شده (سگمنت) ایمن سازی می‌شود و زمانی که این هواکش‌ها به تونل اتصال داده نشده است، در جریان بهره‌برداری تخریب سگمنت‌ها برای اتصال بسیار خطر آفرین است.

با وجود آن‌که شورای شهر تهران وشهردار تهران نقص ایمنی خط 7 متروی تهران را آن‌قدرها جدی نمی‌دانند که مانع بهره‌برداری نمایشی این خط شوند اما بر اساس گزارش‌های رسیده به اسکان نيوز، هيچ‌گونه هواكش ميان تونلی درون تونل در اين ٧ كيلومتر ساخت و راه‌اندازی نشده است و تنها دو عدد فن در ايستگاه‌های صنعت و تربيت مدرس قرار گرفته است. كه در حالت نرمال اين هواسازه‌ها قابل استفاده نيست چون نه سايلنسر ( سيستم صدا گير ) دارد و نه اير واشر (سيستم خنك كننده فن ) .... در حالت اضطرار هم اين فن‌ها قابل استفاده نیست. چون كابل‌های مورد استفاده به آن از كابل نسوز استفاده نشده است و صرفا بعلت عدم كابل‌كشی تخصص از كابل‌های معمولی كار شده كه قابل اشتعال است.

ضمن اين‌كه به علت عدم نصب سيستم اعلام و اطفا حريق در ايستگاه‌ها اين فن‌ها بصورت دستي و لوكال خاموش و روشن می‌شود و به مركز فرمان اتصال ندارد.

هواكش‌های بين تونلی موجود كه تعداد ٥ عدد است هيچكدام ساخت و راه‌اندازی نشده و فقط يك هواكش مابين امام خمينی آذربايجان لاينينگ شده كه به تونل نيز راه ندارد و بقيه هواكش‌ها در مرحله خاكبرداری است و جالب اين‌كه از ايستگاه‌های برج ميلاد و باقرخان به‌عنوان خروجی هوا به اصصلاح استفاده شده است كه درون آن‌ها هيچگ‌ونه هواكشی وجود ندارد و بازتوجه به فاصله زياد ايستگاه‌ها اصلا هوا به ان مناطق نمي‌دمد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 24اسفند 1397 ، کدخبر: 18158،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین