پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
بخشنامه اعطای مرخصی به زندانیان به مناسبت فرارسیدن عید نوروز سال ۱۳۹۸ از سوی رئیس قوه قضاییه به واحد‌های قضایی و دادسرا‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

شعار سال :بخشنامه "اعطای مرخصی به زندانیان به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز سال ۱۳۹۸" از سوی آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه به واحد‌های قضایی و دادسرا‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

متن کامل بخشنامه آیت الله رئیسی به شرح زیر است:

بخشنامه به واحد‌های قضایی و دادسرا‌های سراسر کشور
به مناسبت فرا رسیدن سال نو هجری شمسی و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آن‌ها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تامین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

الف- زندانیان محکوم به حبس:
۱) محکومان به حبس ابد به شرط تحمل حداقل۵ سال حبس.
۲) محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.
۳) محکومان به حبس بیش از ۵ سال تا ۱۰ سال به شرط تحمل شش ماه حبس.
۴) محکومان به حبس بیش از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل دو ماه حبس.
۵) محکومان به یک سال حبس و کمتر از آن به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومان به حبس یا حبس و جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آن‌ها کمتر از شش ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ب- زندانیان محکوم به جزای نقدی:

۱) محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آن‌ها بیش از یکصد و بیست میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.

۲) محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آن‌ها بیش از هفتاد میلیون ریال تا یکصد و بیست میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آن‌ها تا هفتاد میلیون ریال باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ج- محکومان به پرداخت دیه و محکومین مالی:

زندانیانی که به دلیل عجز از پرداخت دیه در بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.

تبصره: در مورد محکومان موضوع این بند که دارای شاکی‌های متعدد هستند، چنانچه در زمان بهره مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات شدند تمدید مجدد مرخصی بمنظور اخذ رضایت از سایر شکات بلامانع است.

د- مفاد این بخشنامه شامل مرتکبین جرائم ذیل نخواهد بود:

محکومان جرایم سرقت‌های مسلحانه و مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آن‌ها بیش از یک سال باشد، آدم ربائی در صورت عدم گذشت شاکی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسید پاشی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی، محکومان به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده موادمخدر و روان گردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آن‌ها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

تبصره ۱: سایر محکومان جرایم سرقت، بعد از تعطیلات نوروز از مرخصی موضوع این بخشنامه بهره‌مند خواهند شد.

تبصره ۲: در مورد محکومان موادمخدرکه میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد، ترتیبی اتخاذ شود هر چهل و هشت ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.

تبصره ۳: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روان گردان‌ها بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن و بیش از ۲۰۰ گرم هروئین و روان گردان‌ها و ملحقات آن است.
دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند کرد.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس قوه قضاییه

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جهان نیوز،تاریخ انتشار:26 اسفند 1397،کدخبر:678405،www.jahannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین