پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۴
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ چهار رزمایش را تحت عناوین مختلف انجام داده است که در گزارش آنا ویژگی‌های هرکدام از این رزمایش‌ها را می‌خوانید.

شعارسال: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ چهار رزمایش را تحت عناوین مختلف انجام داده است که دراین گزارش ویژگی‌های هرکدام از این رزمایش‌ها را می‌خوانید.

 ایران اسلامی به‌واسطه قرار گرفتن در منطقه ناامن غرب آسیا که محل رقابت‌ قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و وجود رژیم صهیونیستی بر دامنه این تهدیدات افزوده، نیازمند این است تا شاخص‌های امنیت ملی را مهم بداند و از همه مهمتر به شاخص توان دفاعی نگاه ویژه‌تری داشته باشد.

رزمایش‌های نظامی نقش مهمی را در تقویت بنیه دفاعی کشورمان ایفا می‌کنند و امری کاملاً ضروری در شرایط وجود عوامل تهدیدزای نظامی تلقی می‌شوند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بالا بردن آمادگی‌های رزمی، هر یک رزمایش‌های متعددی را در طول سال انجام داده‌اند، لذا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۷، خبرگزاری آنا به تشریح تعداد رزمایش‌های نظامی برگزار شده توسط نیروهای مسلح کشورمان پرداخته است.

در اولین گزارشی که در این خصوص روی خروجی این خبرگزاری منتشر شد، چهار مانور نظامی برگزارشده توسط ارتش‌ جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت که از اینجا می‌توانید آن را بخوانید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهمی در تأمین امنیت ملی و توسعه توان دفاعی کشورمان دارد و با انجام رزمایش‌های متعدد قدرت دفاعی کشورمان را به اثبات رسانده است. رزمایش‌های نظامی با هدف محک زدن توان نیروها برگزار می‌شود و دولت‌ها برای نمایش اقتدار نظامی خود به مانورهای نظامی نیاز دارند.

مانور نظامی مشترک؛ از غرش سامانه‌های موشکی تا بشارت بشیر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ چهار رزمایش نظامی و غیرنظامی تحت عناوین مختلف انجام داده است. اولین رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور مشترک میان نیروی هوافضای سپاه و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الأنبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان سمنان و در بخش‌های وسیعی از شمال مرکز و غرب کشور و در مساحتی به وسعت تقریبی نیم میلیون کیلومتر در آبان ماه امسال برگزار شد.

بکارگیری سامانه «مرصاد» با موشک‌های جدید زمین به هوا

در این رزمایش از سامانه توپخانه‌ای سراج برای نخستین‌بار رونمایی شد و نیز سامانه‌های موشکی «سوم خرداد»، «تلاش»، «شلمچه»، «مرصاد» با موفقیت به وظیفه تعریف‌شده عمل کردند و اهداف از پیش تعیین‌شده را منهدم ساختند. همچنین از رادار کاملاً بومی «بشیر» بهره‌برداری عملیاتی شد.

همان‌طور که اشاره شد یکی از ویژ‌گی‌های این رزمایش، برگزاری مشترک آن با ارتش جمهوری اسلامی ایران است و نشان داد که میان ارتش و سپاه هیچ‌گونه رقابتی وجود ندارد بلکه هر دو این نهادهای نظامی، خود را جزئی از نظام می‌دانند و برای ارتقای توان دفاعی کشورمان از هیچ تعاملی با یک‌دیگر دریغ نخواهند کرد.

امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک پدافندی ولایت ۹۷ درباره نقاط بارز این رزمایش تصریح می‌کند: از نقاط بارز این رزمایش محوریت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در ایجاد هماهنگی همه ارکان دفاع هوایی کشور است که باعث می‌شود بتوانیم از همه ظرفیت‌های نیرو های مسلح برای پدافند بهره‌برداری کنیم.

همچنین سردار امیرعلی حاجی‌زاده برگزاری رزمایش پدافندی در وسعت بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتری از خاک ایران اسلامی را نشان از گستردگی این رزمایش دانست و می‌افزاید: در این رزمایش سامانه‌های دفاع هوایی بومی و ایرانی سپاه و ارتش به‌صورت تلفیقی و ترکیبی به اجرای مأموریت پرداختند.

وی به‌کارگیری تجهیزات و سامانه‌های پدافندی روز با نشان ایرانی را از وجوه برجسته رزمایش پدافند هوایی ۹۷ عنوان و تصریح می‌کند: دراین رزمایش نیروهای جوان آموزش‌دیده و حرفه‌ای که در فرآیند انتقال تجربه نسل‌های گذشته ورزیده شده‌اند، به‌خوبی توانستند به اجرای مأموریت‌های محوله بپردازند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه این رزمایش نماد باشکوهی از وحدت، یکپارچگی، همدلی و هم‌افزایی توان پدافندی ارتش و سپاه برای مقابله با هرگونه تهدید دشمن را به نمایش گذاشت، می‌افزاید: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تجارب چهار دهه تحریم تسلیحاتی کشور و تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی و بومی، تجهیزات و سامانه‌های پدافندی روز با نشان ایرانی از ایده تا محصول تولید و توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی میهن اسلامی برابر تهدیدات احتمالی و متصور در حد اطمینان‌بخشی ارتقاء یافته است.

تاخت تکاوران در عملیات آبی-خاکی

دومین رزمایشی که در گستره وسیع جغرافیایی کشورمان توسط سپاه انجام شد، برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ توسط نیروی زمینی سپاه در اول دی ماه سال جاری است.

این رزمایش با شعار « نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت ملی و ظرفیت‌سازی‌های نوین دفاعی»، در منطقه عمومی خلیج فارس برگزار شد. در این رزمایش یگان‌های برگزیده نیروی زمینی سپاه اعم از واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپادهای رزمی و شناسایی، بالگردهای هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحدهای مهندسی و تخریب، سیستم‌های کنترل و فرماندهی و ناوتیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه حضور داشتند.

مهمترین ویژگی این رزمایش انجام موفقیت‌آمیز عملیات آبی‌-خاکی بود که سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در این رابطه تأکید می‌کند: اجرای عملیات آبی-خاکی، سرپل‌گیری در ساحل، هجوم به ساحل و دفاع از آن از اجزای اصلی رزمایش پیامبر اعظم (ص)هستند و این قابلیت‌ها در یک سیستم رزمی به هم‌پیوسته و شبیه به صحنه‌های واقعی در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ مورد ارزیابی قرار گرفتند.

سومین رزمایش متفاوت سپاه

سومین رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رزمایش اقتدار بهداری در ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ بود. هرچند این رزمایش ماهیت نظامی نداشت، اما قطعاً در صحنه‌های نبرد واقعی نیروهای مسلح نیازمند پشتیبانی درمانی و بهداشتی هستند، لذا شاهد توسعه توان رزم نیروهای بهداری در ارتش و سپاه هستیم.

در این رزمایش از سامانه‌های جراحی تاکتیکی، سامانه‌های واکنش سریع بهداشت، بیمارستان‌های صحرایی، بیمارستان‌های سیار کانتینری و دیگر تجهیزات بهداری برای امدادرسانی به مجروحان و آسیب‌دیدگان به نمایش درآمدند.

الی بیت‌المقدس ۱؛ خاتمه‌بخش رزمایش‌ها

رزمایش پهپادی «الی بیت‌المقدس ۱» نیروی هوافضای سپاه، خاتمه‌بخش مانورهای نظامی در سال ۹۷ بود. این رزمایش در ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ در عمومی خلیج فارس برگزار شد.

در این رزمایش برای نخستین‌بار تعداد ۵۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپادهای تهاجمی و رزمی مورد آزمایش و تمرین قرار گرفتند.

برای اولین بار در ایران و نیز کشورهای دیگر است که این تعداد پهپاد همزمان در یک عملیات تهاجمی-رزمی، در فاصله بیش از هزار کیلومتر دورتر از هدف پرواز و در یک زمان مشخص با حضور روی اهداف از پیش تعیین‌شده آن‌ها را با دقت بالا مورد اصابت قرار می‌دادند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران یکی از ویژگی‌های این رزمایش را قدرت طراحی و برنامه‌ریزی پرواز همزمان پهپادها در یک منطقه جغرافیایی بسیار کوچک عنوان می‌کند و می‌افزاید: این رزمایش طلوع یک قدرت هوایی جدید را در ایران اسلامی رقم زده است.

همچنین در این رزمایش برای اولین‌بار پهپادهای مشابه مدلMQ۱ آمریکایی شرکت به‌نمایش گذاشته شدند.

تمامی این رزمایش‌هایی که برگزار شد، هرکدام قطعاتی از پازل امنیت ملی کشورمان به‌شمار می‌روند و ضرورت برگزاری هرکدام از آن‌ها به‌ویژه در شرایط کنونی که دشمنان ایران اسلامی برای تضعیف اقتدار نظام جمهوری اسلامی دست به هر اقدامی می‌زنند، بیش از گذشته احساس می‌شد، بنابراین امروز اگر به تأثیرگذارترین کشور منطقه تبدیل شده‌ایم، در میان تعداد بسیار عوامل قدرت‌زا، عامل دفاع بازدارنده مهمترین نقش را بازی می‌کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 27اسفند 1397 ، کدخبر: 368864،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین