پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۹۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است اصلی‌ترین آسیبی که باعث تعطیلی کارخانه‌های قدیمی شده، مدیریت دولتی و خصولتی بودن آن‌هاست به همین دلیل پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه‌ها جوابگو نخواهد بود.

شعارسال: محمدحسین برخوردار، گفت: تعطیل شدن خبر کارخانه ارج بسیار متاثر کننده بود، چرا که زمانی محصولات این کارخانه پیشرو در زمینه صادرات بود و از این جهت چنین اتفاقی بسیار ناراحت کننده است.

وی افزود: امروز در دنیای صنعت برخی صنایع می‌روند و برخی صنایع جایگزین می‌شوند اما این روش به صنعت ما تعلق ندارد. زمانی که مدیریت کارخانه‌هایی مثل ارج به دست شرکت‌های دولتی و خصولتی افتاد به جای نوآوری و بهره‌وری، این کارخانه‌ها روز به روز عقب‌ افتاده تر شدند و مدیرانی برای این کارخانه‌ها انتخاب شدند که متخصص این کار نبودند.

برخوردار ادامه داد: زمانی که مدیران دولتی برای چنین کارخانه‌هایی انتخاب می شوند به آنها می‌گویند که شما دو تا سه ماه در این سمت هستید و آنها عملا وقت‌شان صرفا به رفت و آمد می‌‌گذرد و حتی اگر مدیر خوبی هم باشند کاری از پیش نمی‌برند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که این کارخانه با کمی تغییر و تزریق دانش و ورود تکنولوژی‌های جدید به فعالیت و تولید خود ادامه دهد. اگر این صنایع و کارخانه‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود سر بار نخواهند شد. از طرفی هم نوآوری و تکنولوژی‌های جدید به آن‌ها تزریق خواهد شد و در نهایت محصولاتی با کیفیت مناسب برای صادرات هم تولید خواهد شد، ‌ تجربه‌ای که در دنیا هم وجود داشته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه مهمترین دلیل تعطیلی کارخانه‌های بزرگ و با سابقه دولتی بودن آن‌ها است، ادامه داد: بخش خصوصی واقعی با ورود به این عرصه باید تعهد کند تکنولوژی و دانش جدید را وارد چرخه کارخانه کند و با رونق خط تولید به دنبال صادرات محصولات آن باشد.

وی اضافه کرد:‌ اگر در حال حاضر و بعد از به وجود آمدن این مشکلات قرار باشد برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه تسهیلات و وام از سوی دولت پرداخت شود تاثیرگذار نخواهد بود، باید مدیری کاربلد و دلسوز برای آن انتخاب شود که دارای اختیار باشد و از طرفی هم پاسخگو باشد. مدیری که انتخاب می‌شود باید برنامه داشته باشد ومشخص کند در چه بازه زمانی می‌خواهد رشد تولید کارخانه را افزایش دهد و تولید را به صادرات برساند.

کارخانه ارج قدیمی‌ترین و از معروف‌ترین کارخانه‌های تولید لوازم خانگی ایرانی است. این کارخانه طی چند سال اخیر با مشکلات مالی زیاد و همچنین کهنه شدن تجهیزات و ماشین آلات مواجه بوده است. در نهایت دو - سه روز پیش اعلام شد که " این کارخانه به دلیل این مشکلات تعطیل شده است "؛ هرچند که بلافاصله این موضوع از سوی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی تکذیب و اعلام شد که این خبر فضاسازی رسانه‌ای بوده است.

اما در این میان سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید با توجه به این‌که کارخانه ارج تولید روزانه ندارد و تجهیزات آن به روز نشده است، محصولات آن از کیفیت و تنوع مناسبی برخوردار نیست و به همین دلیل بازار خوبی هم ندارد. بنابراین اینکه گفته شود کارخانه تعطیل شده، پر بیراه نیست، زیرا تولید به معنی فعالیت بخشی از ظرفیت اسمی یک کارخانه است که اکنون کارخانه ارج این شرایط را ندارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 23خرداد1395، کدخبر: 95031713368: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین