پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۹۶۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
افزایش بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان دماوند در آستانه عید نوروز سبب شده تا نان کسبه محلی آجر شود؛ هر چند مسؤولان محلی مخالف هستند، اما دستگاه‌های استانی توجهی به این موضوع ندارند.

شعارسال:متأسفانه این روزها شاهد افزایش سریع قیمت اجناس و اقلام مختلف به ویژه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هستیم، از سکه و طلا گرفته تا گوشت، برنج، لباس و هر آنچه که به فکر انسان خطور می‌کند؛ نابسامانی اقتصادی به گونه‌ای پررنگ شده که حتی در مورد برخی اجناس، قیمت امروز با دیروز متفاوت است.

در بسیاری از کلان‌شهرها، افتتاح فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای با داشتن تخفیف بالا، راه چاره‌ای برای تسکین گرانی است؛ در شهرستان دماوند نیز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از چندین فروشگاه‌زنجیره‌ای در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

این فروشگاه‌ها به دلیل داشتن تخفیفات نسبتا خوب در مورد برخی از اقلام، از طرفی با رضایت برخی از افراد مواجه شده و از سویی دیگر نارضایتی برخی دیگر از افراد را به همراه داشته است.

براساس استاندارهای موجود، بر اساس هر 100 هزار نفر جمعیت یک برند فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند دایر شده و مشغول فعالیت شود؛ اما با توجه به جمعیت 126 هزار نفری شهرستان دماوند، در حال حاضر 19 فروشگاه زنجیره‌ای و 22 فروشگاه غیرزنجیره‌ای تحت عنوان «مباشر» در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

طبق آمار به دست آمده، تعداد 450 واحد کسبه خرد در شهرستان دماوند موجود است و متأسفانه از زمان فعالیت این فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعداد 26 واحد کسب خرد در این شهرستان با مشکلاتی مواجه شدند که این معضلات منجر به تعطیلی واحدهای مذکور شده است.

*موافق افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیستیم

فاطمه فرزام، معاون برنامه‌ریزی، مالی و اداری فرماندار دماوند با توجه به مشکلات به وجود آمده در این زمینه اظهار کرد: ما به هیچ عنوان با افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شهرستان موافق نیستیم؛ فرماندار دماوند این موضوع را به استحضار وزیر صنعت و معدن رسانده است و از طریق استانداری تهران در حال پیگیری است.

وی افزود: ارائه مجوز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای از طریق اتاق اصناف کشور انجام می‌شود و دست اتاق اصناف شهرستان دماوند در این خصوص بسته است، برخورد با این فروشگاه‌ها بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست.

معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی فرماندار دماوند عنوان کرد: در این خصوص این موضوع را از طریق نامه‌ای به استاندار تهران اعلام کردیم و فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر آن هستند تا از طریق استانی به بررسی امر بپردازند.

فرزام از درخواست مذاکره اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با فرمانداری دماوند خبر داد و تصریح کرد: در سال آینده نشستی در این خصوص برگزار و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد؛ فرمانداری دماوند به هیچ عنوان با افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای موافق نیست و از حقوق کاسبان محلی دفاع خواهد کرد.

این موضوع به قدری حایز اهمیت بوده که حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم فتاح دماوند، امام‌جمعه دماوند نیز در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه شهرستان دماوند تأکید کرد که افزایش فروشگاه‌های بزرگ باید متناسب با جمعیت هر شهر باشد تا کسبه محلی آسیب نبینند.

*پلمب 5 فروشگاه‌زنجیره‌ای در شهرستان دماوند

با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند رفتیم تا از چند و چون ماجرا با خبر شویم؛ رضا میرزاکریمی در این خصوص بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای طبق قانون نظام صنفی از اتحادیه کشوری مجوز دریافت می‌کنند و ما دخل و تصرفی در این زمینه نداریم؛ البته دماوند تنها شهرستانی است که با پشتیبانی نهادهایی مانند فرمانداری، اداره صنعت، معدن و برخی ادارات دیگر در مقابل فعالیت آنها استقامت کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا در هفته‌های اخیر تعداد پنج فروشگاه زنجیره‌ای در شهرستان دماوند پلمب گردید و با توجه به تشکیل نشست با حضور مدیران عمومی و متصدیان این فروشگاه‌ها، در صورت عدم ارائه استعلامات محلی اقدام به پلمپ آنها خواهیم کرد.

مسلما با وجود گرانی اجناس مختلف، هموطنان ما به دنبال خرید آسان و ارزان هستند؛ اما آیا واقعا قیمت اجناس ارائه شده در این فروشگاه‌ها با بازار آزاد متفاوت است؟

رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند در خصوص تفاوت قیمت اقلام ارائه شده در این فروشگاه‌ها با فروشگاه‌های سنتی بیان کرد: در خصوص برخی اقلام واقعا تخفیفات خوبی وجود دارد، به عنوان مثال قیمت گوشت در این فروشگاه‌ها حدود 47 هزار تومان است و این در حالی است که در بازار آزاد با نرخی بیش از 100 هزار تومان به فروش می‌رسد.

میرزاکریمی اضافه کرد: اما در برخی دیگر از اقلام مانند حبوبات، با توجه به بسته‌بندی‌های 900 گرمی و قیمت بالایی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برای آنها در نظر گرفته است، حتی با وجود تخفیفاتی که در نظر گرفته‌اند، قیمت آن از فروشگاه‌های سنتی گران‌تر است.

*نان‌شان آجر نشود

افزایش بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان دماوند در آستانه عید نوروز سبب شده تا نان کسبه محلی آجر شود؛ هر چند مسؤولان محلی مخالف هستند، اما دستگاه‌های استانی توجهی به این موضوع ندارند.

به هر جهت کسبه محلی از دیرباز در بین همشهری‌ها شناخته شده و از این طریق امرار معاش می‌کردند و نباید با رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نان‌شان آجر شود»؛ امیدواریم که با پیگیری‌های مسؤولان شهرستان دماوند و با به کارگیری تمهیدات مناسب، از آسیب بیشتر به کسبه محلی جلوگیری شود.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:29 اسفند 1397،کدخبر:13971225000321،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین