پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۹۶۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
رهبر انقلاب سال ۱۳۹۸ را سال رونق تولید نامیدند. رونق گرفتن تولید در کشور مستلزم چه مواردی است؟

شعار سال : کشورمان ایران برای توسعه و رشد همه‌جانبه به چه چیزهایی نیازمند است؟ چه موانعی می‌تواند کشور را در این راه ناکام بگذارد. اصلی‌ترین موانع رسیدن به توسعه کدامند؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کشورمان، مشکلات اقتصادی است که معیشت مردم را با چالش مواجه کرده است. با چهل ساله شدن انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب بیانیه‌ای را  با نام " گام دوم انقلاب" برای چهل سال آینده تبیین و منتشر کردند. ایشان یکی از دلایل مشکلات اقتصادی جامعه  را عملکردهای ضعیف مسئولان در کشور دانسته و معتقدند همین عملکردهای ضعیف بوده که اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است.

مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود در سال جدید با بیان این مطلب که "مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است" بر این نکته تاکید کردند که کشور در آغاز گام دوم انقلاب باز هم باید به اقتصاد توجه کند.

رهبر انقلاب همواره بر اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند و برای امسال نیز به یکی از وجوه اساسی اقتصاد مقاومتی اشاره داشتند. بی‌شک از طریق رونق تولید می‌توان به اقتصاد مقاومتی دست یافت.

رهبر انقلاب در پیام‌های بسیاری اشاره مستقیمی به رفع مشکلات اقتصادی کشور داشتند؛ ایشان  در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۲  سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به  روسای قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوای کشور ابلاغ کردند و  با بیان اینکه "اسم اقتصاد مقاومتی زیاد تکرار می‌شود و من البتّه از مقدار پیشرفت این فکر و این بنیان مهم در کشور خیلی خشنود نیستم؛" نارضایتی خود را از روند و عملیات سازی اقتصاد کشور اعلام کردند.

ایشان در پیام نوروزی سال ۹۳ به انجام نشدن فعالیت‌های لازم برای تحقق حماسه‌ی اقتصادی تاکید و از این موضوع ابراز نارضایتی کردند. ایشان با اشاره به اعلام سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی»، این مسئله را به عنوان «زیرساخت فکری و نظری برای ایجاد حماسه‌ی اقتصادی» دانستند.

درون زایی، ویژگی اقتصاد مقاومتی

تاکیدات مقام معظم رهبری و نادیده گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی از سوی برخی مسئولان موجب شد تا رهبر انقلاب دو سال ۹۵ و ۹۶ را با نام‌های اقتصاد مقاومتی_ اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی، تولید_ اشتغال نامگذاری کردند.
رونق تولید، از ناکارآمد کردن تحریم‌ها تا رهایی از اقتصادی تک محصولی

حجت الله عبدالملکی ، با بیان این که اقتصاد مقاومتی دو رکن اساسی دارد، معتقد است رکن اول آن تقویت ((فرهنگ جهادی)) و رکن دوم تقویت ((تولید ملی)) است  و  اگر به هر یک از این دو رکن بی‌توجهی صورت گیرد، قطعاً محصول و نتیجه آن اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.

عبدلملکی با بیان اینکه نقطه شروعی برای اقتصاد مقاومتی نداریم معتقد است با محقق شدن  تولید ملی و فرهنگ جهادی، ۴ جبهه  علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی  لازم است تا به صورت همزمان فعال و مشغول به کار شوند.

توسعه نیازمند رشد اقتصادی است

از ویژگی‌های اصلی توسعه، رشد و شکوفایی اقتصادی است. در این میان کمتر کارشناسی را می‌توان یافت که تولید بیشتر را شرط اساسی شکوفایی اقتصادی نداند. حرکت از اقتصادی تک محصولی به سوی اقتصادی چند جانبه، رهایی از نفت  و خام فروشی شروطی است که برای رسیدن به توسعه‌یافتگی بی شک بدان‌ها محتاجیم.

رهبر انقلاب در آغاز سال ۹۷ در اجماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با تاکید بر اینکه " جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خصوصیّات اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی است" معتقد بودند که "درون‌زایی یعنی تولید ثروت که به‌وسیله‌ی فعّالیّت درونی کشور انجام بگیرد؛ چشم به بیرون نباشد، نگاهمان به بیرون نباشد. اینکه ما از بیگانه طلب بکنیم و متعهّدِ در مقابل بیگانه بشویم، این خطای بزرگی است؛ باید اقتصاد درون‌زا باشد."

باید توجه داشت که احساس نیاز به بیگانه در برخی از شرایط بسیار خطرناک است. اگر کشور برای تهیه اصلی‌ترین مواد غذایی همچون گندم، ذرت و برنج نیازمند کشورهای دیگر باشد؛ طبیعی است که بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. در چنین شرایطی است که خودکفایی کشور در تهیه برخی از اقلام و کالاهای اساسی همچون گندم علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، کشور را به لحاظ تهدیدات امنیتی هم بیمه خواهدساخت.
رونق تولید، از ناکارآمد کردن تحریم‌ها تا رهایی از اقتصادی تک محصولی
رونق تولید، از ناکارآمد کردن تحریم‌ها تا رهایی از اقتصادی تک محصولی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب هم بر درون‌زایی اقتصاد کشور تاکید کردند و راه حل مشکلات کشور را مولّد و دانش‌بنیان شدن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، همچنین برون‌گرایی با استفاده از ظرفییت‌ها موجود، عنوان کردند. همچنین رهبر انقلاب خطاب به جوانان بیان کردند که "همه‌ی راه‌حل‌ها در داخل کشور است و اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است. "

 
سرنوشت نامعلوم استان‌های هدف در اقتصاد مقاومتی

۲۲ اردیبهشت سال ۹۷ بود که حسن روحانی رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی و بیانیه رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی به این موضوع اشاره کرد که سه استان کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت در این زمینه فعالیت خواهند کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شهریور ۹۷ در نشست شورای اداری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان بر اساس جمع بندی دولت معتقد است که عملکرد سه استان کرمان، آذربایجان شرقی و لرستان در زمینه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بعد از گذشت چهار ماه مطلوب بوده است.
رونق تولید، از ناکارآمد کردن تحریم‌ها تا رهایی از اقتصادی تک محصولی
رونق تولید، از ناکارآمد کردن تحریم‌ها تا رهایی از اقتصادی تک محصولی

با وجود اینکه سه استان کرمان، آذربایجان شرقی و لرستان به عنوان استان‌های پایلوت مشخص شده اند؛ با این وجود معلوم نیست میزان موفقیت این استان‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی چه قدر بوده است.

بی‌شک با عزم ملی و وجود جوانان نخبه و مستعد می‌توان در مسیر حرکت به سوی قله تمدن‌سازی حرکت کرد. به نظر می‌رسد  این حرکت که همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب آغاز شده است، بیش از هر چیز نیازمند اتکا به نیروی داخلی است.

اگر کشور به ظرفیت‌های داخلی توجه کند می‌توان به تولید رونقی بیش از پیش داد. در زمانی که حربه تحریم در اختیار دشمنانی است که رشد ایران را بر نمی‌تابند و تحمل نمی‌کنند؛ توجه به تولید و رونق گرفتن آن می‌تواند این حربه دشمنان را کندتر و ناکارآمدتر از هر زمان دیگری سازد.
توجه به استعدادهای جوان درون کشور قطعا می‌تواند کشورمان را وارد عصر نوینی از تمدن سازی قرار دهد.

آیا مسئولان کشور به استعدادهای درون کشور و فرصت های موجود در کشور برای افزایش تولید توجهی خواهند کرد؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:1 فروردین 1398،کدخبر:6870823،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، درون زایی و اقتصاد مقاومتی ، رونق تولید ، چالش معیشت مردم در جامعه امروزی ، بیانیهگام دوم انقلاب برای چهل سال آینده ، عملکرد ضعیف مسئولان کشور ، مشکل اقتصادی مشکل اصلی کشور ، پیام نوروزی مقام معظم رهبری ، اقتصاد مقاومتی از طریق رونق تولید ، نارضایتی مقام رهبری از عملیاتی سازی اقتصاد کشور ، تحقق حماسه ی اقتصادی ، زیرساخت فکری و نظری حماسه اقتصادی ، حجت اله عبدالملکی ، تقویت فرهنگ جهادی د راقتصاد مقاومتی ، تقویت تولید ملی در اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد تک محصولی ، اقتصاد چند جانبه ، رهایی زا نفت و خام فروشی ، رشد و شکوفایی اقتصادی لازمه توسعه ، خودکفایی اقتصادی ، جلوگیری از خروج ارز ، آیت اله خامنه ای ، دانش بنیان شدن کشور ، مردمی کردن اقتصاد کشور ، عدم تصدیگری دولت در امور اقتصادی ، حسن روحانی ، رئیس جمهور کشور ، جلسه شورای اداری استان کرمان ، عبدالرضا رحمانی فضلی ، وزیر کشور ، سرنوشت استانهای هدف اقتصاد مقاومتی ، ورود به عرصه نوین تمدن سازی با تکیه به جوانان
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین