پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
- شهرستان نظرآباد استان البرز را با نام خشت کهن می شناشند، منطقه ای که با داشتن سرمایه های تاریخی ، طبیعی و دستاوردهای عصر حاضر، اوقات پربار و خوشی برای گردشگران و مسافران رقم می زند.

شعار سال : از کرج مرکز استان البرز حدود 45 کیلومتر مسافت به سمت غرب استان باید پیمود تا به زادگاه برخی مشاهیر ایران و سرزمین خشت 9 هزار ساله یعنی نظرآباد رسید، شهرستانی به وسعت حدود 576 کیلومتر مربع که جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی آن بی شمار است.
براساس تقسیمات کشوری ، نظرآباد سال 1381 از شهرستان ساوجبلاغ استان البرز جدا و به عنوان شهرستانی جدید در نقشه جغرافیایی ایران ترسیم شد.
طبق آخرین سرشماری رسمی سال 1389جمعیت این شهرستان 148 هزار و 600 نفر بود که اکنون به حدود 160 هزار نفر رسیده است.
گشت و گذار در این منطقه بکر و همجوار با پایتخت را باید از آثار تاریخی و شگفت انگیز آغاز کرد ، آثاری که معرف غنای تمدن ، فرهنگ و معماری ایران کهن دارد.
خشت 9 هزار ساله تا سیمان و مصالح ساختمانی تپه های باستانی برای گردشگران از تاریخ پر دستاورد ایران باستان برای بشریت حکایت ها دارند.
شگفتی های تاریخی این کهن دیار با صنعت و فناوری امروزی کلکسیونی از جاذبه ها را خطه کوچک اما دیدنی نظرآباد به وجود آورده است.
این خطه را به نام زادگاه برخی مشاهیر و شخصیت ها مانند دکتر محمد مصدق ، سیاستمدار، دولتمرد، نمایندهٔ چند دوره مجلس شورای ملی و نخست‌وزیر ایران در سال‌های 1330 تا 1332 می شناسند که آرامگاه این شخصیت در کنار خانه قدیمی وی در روستای احمدآباد به چشم می خورد.
نظرآباد از 2 بخش مرکزی و تنکمان و حدود 34 روستا تشکیل شده است .
منطقه باستان‌شناسی ازبکی از مهم ترین مکان های تاریخی ایران به شمار می رود که نمونه اولین خشت دست ساز بشر توسط رئیس دولت اصلاحات به نشانه گفت و گوی تمدن‌ها به سازمان ملل هدیه شده است.
بخش‌هایی از محوطه باستانی 9 هزار ساله نظرآباد توسط کارشناسان مرکز باستانشناسی ایران در سال 1348 خورشیدی شناسایی شد و در سال 1352 به شماره 955 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
دشت نظرآباد، در جنوب ارتفاعات البرز میانی واقع شده و به دلیل رسوب گذاری در طول هزاران سال ؛ آثار بی شماری را در دل خود دفن کرده است.
معبد رنگین یان تپه، دست یابی ساکنان پیش از تاریخ محوطه ازبکی به سیمان، کشف سند همکاری تجاری اهالی محوطه ازبکی و شوش باستان، در اواسط هزاره چهارم پیش از میلاد، بناهای آریایی های اولیه، شهر و دژ عظیم مادی، دیوارهای دو رنگ مادی، کشف نخستین پیکره سنگی دوره مادها، فرهنگ سفال آلویی، تدفین های شگفت باستانی و سفالینه های زیبا و … از جمله ویژگی های باستانی شهرستان نظر اباد محسوب می‌شود.
منطقه بکر و زیبا در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و شمال شرقی بویین زهرا معروف به بیابان نظرآباد که حدود 30 کیلومتر عرض و 30 کیلومتر طول دارد
یکی دیگر از دیدنی های منطقه به شمار می رود.
رودخانه های فصلی زیادی در بیابان نظرآباد جاری است که همگی در میانه جاده نجم آباد به اشتهارد از زیر چند پل به سمت جنوب جاری هستند.
ازبکی محوطه باستانی گسترده ای برابر 100 هکتار و 10 تپه ارزشمند است که کهن ترین خشت جهان در این محوطه کشف شده است.
در شرق روستای ازبکی تپه‌ای با هفت هزار سال قدمت وجود دارد، ازبکی محوطه باستانی گسترده‌ای شامل یک تپه بلند مرکزی به ارتفاع 26 متر و 6 تپه کوتاه‌تر به نام‌های «تخت‌گاه»، «جیران»، ‌ «مارال»، ‌ «دوشان»، ‌ «یان» و «گومیش» است.
طی کاوش‌های صورت گرفته قدیمی‌ترین خشت‌های دست‌ساز بشری در جیران‌تپه کشف شده‌است. این محوطه تا حدود چهار هزار سال پیش سکونتگاه قوم مادها بود.
آثار باستانی و تاریخی در محدوده ی روستای شیخ حسن، بیانگر قدمت چند هزارساله مدنیت در این منطقه است. کارشناسان میراث فرهنگی تا کنون چهارمحوطه باستانی را حول روستای شیخ حسن شناسایی و بررسی کرده اند .
در غرب این روستا مزرعه ای به نام «قزل حصار» وجود دارد که در حد فاصل این مزرعه و روستای شیخ حسن تعدادی تپه کوچک و بزرگ مشاهده می شود.
از تپه قزل حصار بزرگ آثار سفالی لعاب دار و بدون لعاب منقوش و بدون منقوش دوران اسلامی به ویژه سفال های متعلق به قرون سوم تا نهم هجری قمری به دست آمده است .
تپه شرف الدین نظرآباد با ارتفاع 16 متر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و اگر چه مربوط به دوره های قبل از اسلام بوده اما نمونه سفالینه ها و آثار پراکنده در سطوح تپه نشان از سکونت انسان در این منطقه طی قرون متعدد دارد.
از دیگر آثار و تپه های باستانی ثبت شده این منطقه «کرش تپه» است که با ارتفاع 6 متر در حد فاصل روستای شیخ حسن و مزرعه قزل حصار خودنمایی می کند.
مساحت شهرستان نظر آباد، حدود 576 کیلومتر مربع است که از طرف شمال به بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ و سلسله جبال البرز، از طرف جنوب به شهراشتهارد و ارتفاعات حلقه دره، از طرف غرب به شهرستان آبیک و از طرف شرق به بخش چهار باغ و بخش مرکزی ساوجبلاغ، منتهی می‌شود.
منطقه اقلیمی شهرستان نظر آباد، شرایط مناسب را برای فعالیت های کشاورزی، باغداری ودامپروری را بوجود آورده است؛ به همین علت، نظرآباد، یکی از قطب های مهم اقتصادی استان البرز به شمار می‌اید؛ بطوریکه درتولید محصولات استراتژیکی، مثل گندم، دارای رتبه دوم استانی وتولید دانه های روغنی مثل کلزا، دارای رتبه اول استانی است .
کارخانه نساجی مقدم، تولید کننده مرغوبترین فاستونی ایران و صادر کننده این محصول و همینطور منطقه صنعتی سپهر، با استقرار بیش از 400 شرکت تولیدی بخصوص در زمینه مواد غذایی از ظرفیت های صنعتی این منطقه، هستند
وجود بقاع متبرک امامزاده ابراهیم (ع )، امامزاده ابوالحسن (ع ) ، تینال تپه، محوطه باستانی ازبکی، روستاهای زیبا از جمله روستای عشایری گُلدره، روستای شیخ حسن که مهد آثار تاریخی است، منطقه نمونه گردشگری فرودگاه آزادی و غیره هر سال پای گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.
مجموعه فرودگاه آزادی در جنوب غربی شهرستان نظرآباد در نزدیکی روستای صالحیه در دشتی پهناور واقع شده است.
این فرودگاه بیش از 60 فروند هواپیمای فوق سبک دارد و مجموعه ای دیدنی برای سرگرمی گردشگران است که ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران می باشد.
این فرودگاه از امکاناتی نظیر قابلیت انجام پرواز با انواع هواپیماهای سبک و فوق سبک و بالگرد، آزمایش پروازی برای تولیدات صنعت هواپیمایی و بالگردی برخوردار است.
تالاب صالحیه یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان نظرآباد استان البرز به شمار می رود که این تالاب بین استان های البرز و قزوین واقع شده است.
مساحت این تالاب بین 10 تا 30 هکتار برآورد شده که با توجه به بارندگی خوب سال زراعی جاری وضعیت آن بهبود یافت و انواع پرندگان آبزی و وحوش در این تالاب زیست می کنند.
وجود این جاذبه های موجب شده که همه ساله در ایام نوروز گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور و خارجی از جاذبه های نظرآباد دیدن کنند.
همچنین این شهرستان علاوه بر طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی دارای صنایع دستی متنوع و محصولات و سوغات خاص خود بوده و ساکنان نظرآباد آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی هستند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:1 فروردین 1398،کدخبر:83250358،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین