پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۶۹۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
سال ۹۷ برای دانشگاهیان سال غم انگیزی بود. سالی که اتوبوس مرگ در پیچ و خم یک جاده دانشگاهی جان دانشجویان را گرفت و اساتید پیشکسوت چهره در نقاب خاک کشیدند

شعارسال:سال ۹۷ برای دانشگاهیان سال غم انگیزی بود. سالی که اتوبوس مرگ در پیچ و خم یک جاده دانشگاهی جان دانشجویان را گرفت و اساتید پیشکسوت چهره در نقاب خاک کشیدند.

تصادف اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد، درگذشت برخی دانشجویان و اساتید و دکتر احمدی، رئیس سازمان سمت، تنها گوشه‌ای از این اتفاقات غم انگیز بود.

برای اینکه یادی از درگذشتگان عرصه علم و دانشگاه در سالی گذشت داشته باشیم به مرور این رخدادهای غم انگیز می‌پردازیم:

فروردین ماه

دکتر محمدتقی خانی اولین معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس اسبق انستیتو پاستور پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. دکتر محمد تقی خانی متولد ۱۳۲۸ و دانش آموخته رشته علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی (کارشناسی)، بیوشیمی بالینی (کارشناسی ارشد)، بیوشیمی بالینی (دکترای تخصصی) بود.

وی دوره تخصصی خون و هورمون‌ها را به ترتیب در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، دانشگاه‌های مورگان، میامی و اوهایو امریکا گذراند. از وی بیش از ۱۰۰ مقاله و چندین جلد ترجمه و تألیف به یادگار مانده است. از فعالیت‌های اجرایی وی می‌توان به معاون وزیر بهداشت و ریاست سازمان انتقال خون، معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شاهد، ریاست دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و ریاست انستیتو پاستور ایران اشاره کرد.

دو دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر اثر سانحه تصادف درگذشتند.

ظهر چهارشنبه ۲۲ فروردین٬ دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان که سرنشینان خودروی پژو بودند پس از ترک دانشکده در ورودی شهر تصادف کرده و جان خود را از دست دادند. علی میرسالاری و امیررضا مینایی دانشجویان رشته دکتری داروسازی ورودی سال ۱۳۹۶ بودند که در این حادثه فوت شدند. علت این حادثه سرعت زیاد خودرو و عدم کنترل آن تشخیص داده شد.

اردیبهشت ماه

دکتر محمود متین، عضو هیئت علمی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دارفانی را وداع گفت. دکتر متین متولد ۱۳۰۸ در شهر همدان بود و پس از اخذ مدرک دکتری عمومی، دوره تخصص را در رشته زنان و زایمان گذراند.

این متخصص، در سال ۱۳۵۳ با سمت استادیاری عضو هیئت علمی دانشگاه شد. وی از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۹، مدیریت گروه زنان و مامایی دانشکده پزشکی شهید بهشتی را بر عهده گرفت و در سال ۱۳۸۰ از این دانشگاه بازنشسته شد.

بخش زنان و زایمان بیمارستان طالقانی به همت دکتر متین در سال ۱۳۶۰ راه اندازی شد و وی تا سال ۱۳۸۰ در سمت رئیس این بخش فعالیت می‌کرد. وی در طول فعالیت پزشکی خود، اقدامات درمانی و آموزشی فراوانی انجام داد و نقش به سزایی در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت داشت. وی ۴ اردیبهشت ماه ۹۷ دار فانی را وداع گفت.

پرویز شهریاری چهره ماندگار ریاضی بامداد روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت ماه در بیمارستان جم تهران بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست. پرویز شهریاری، ریاضیدان و چهره ماندگار ریاضی ایران، در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در کرمان زاده شد. وی چهره ماندگار ریاضی ایران و تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب در زمینه ریاضیات، نگاشته بود.

از این استاد بزرگ بیش از صد عنوان کتاب درسی ریاضیات، از جمله دوره کتاب‌های درسی ریاضی سه سال اول دبیرستان نظام قدیم، دوره کامل ریاضیات دبیرستانی و کتاب‌های مسائل مربوط به آن و جبر سال سوم رشته ریاضی فیزیک و سه جلد کتاب آنالیز ریاضی، بیش از ۹۷ کتاب کمک درسی به صورت ترجمه و تألیف، حدود ۲۰ کتاب در زمینه‌های مختلف تاریخ، فلسفه، کاربرد و آموزش ریاضیات و ۹ جلد کتاب سرگرمی در ریاضیات به دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان ریاضی کشور ارائه شده است.

مجید تقی پور دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به علت بیماری درگذشت. تقی پور به علت تشنج و افت هوشیاری از خوابگاه بوستان به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز منتقل شده بود که پس از تحمل بیماری درگذشت.

طبق اعلام دکتر مهدی نظری قائم مقام معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس گزارش پزشکان معالج علت تشنج وی پارگی آنوریسم مغزی بوده و همین موضوع نیز باعث تشنج و افت هوشیاری وی و انتقال او به بیمارستان امام رضا (ع) شده بود. پس از تشخیص، پزشکان متخصص وضعیت وی را مرگ مغزی اعلام کردند و این دانشجو به دیدار معبود شتافت.

دکتر شکوه اقدس محامدی، استاد بیماری‌های داخلی و ریه دانشگاه علوم پزشکی تهران و نخستین بانوی ایرانی دانش آموخته دانشگاه‌های آلمان پس از جنگ جهانی دوم به رحمت ایزدی پیوست.

شکوه اقدس محامدی متولد ۲۴ فروردین ماه ۱۳۱۰ بود. زنده یاد استاد محامدی عاشق حرفه پزشکی بود و برای اینکه بتواند تنها به این حرفه و پژوهش و آموزش پزشکی بپردازد، هیچگاه ازدواج نکرد. مطبی دایر نکرد و تنها به حقوق معلمی دانشگاه اکتفا کرد.

خردادماه

پروفسور عیسی نواب استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درگذشت. پروفسور عیسی نواب، استاد گروه ارتوپدی بیمارستان شریعتی سه‌شنبه یکم خرداد ۱۳۹۷ چشم از جهان فروبست. وی سال‌ها از اعضای هیئت علمی به نام و برجسته گروه ارتوپدی، پزشکی فرهیخته، نکونام و مردمی بود که دانشجویان بسیاری را تربیت کرد و همواره مشوق آنان برای ارائه خدمت به مردم بود.

پروفسور نواب دوره تکمیلی ارتوپدی اطفال را نیز گذرانده بود و از متخصصان برجسته دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

ریاست بخش ارتوپدی بیمارستان دکتر شریعتی، عضویت در انجمن ارتوپدی، انجمن جراحی عمومی و انجمن ارتوپدی اطفال کشور فرانسه مسئول مشاوره و اجرای اعمال جراحی جنگ‌زدگان جنگ تحمیلی در بیمارستان‌های ساسان و خاتم‌الانبیاء، همکاری با بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان ولیعصر ناجا از جمله سوابق کار این استاد برجسته بود.

دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۲ خرداد ۹۷ بر اثر عارضه قلبی به دیدار حق شتافت.

مرحوم دکتر محمود شیخ زین‌الدین دارای مدرک دکتری علوم و صنایع غذایی با گرایش بیوتکنولوژی مواد غذایی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان و عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان بود. وی از بهمن ماه ۹۲ تاکنون در سمت معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایفای خدمت پرداخت.

شادروان دکتر محمود شیخ زین‌الدین در کارنامه علمی و اجرایی خود، ریاست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، کسب عنوان مدیر برتر فناوری کشور در سال ۱۳۸۹، ریاست شاخه غرب آسیا و عضویت هیأت مدیره انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی (IASP) از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۲، ریاست جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و عضویت در کارگروه ارزیابی کمیته تخصصی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به همراه داشت.

دکتر حسین مازوچیان رزیدنت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و از دانشجویان فعال فرهنگی و عضو شورای مرکزی کانون کاف (کارآفرینی و استارت آپ فرهنگی) این دانشگاه روز ۱۷ خرداد ماه سال جاری به علت ایست قلبی درگذشت.

این دانشجوی تبریزی توانسته بود در سال ۱۳۹۵ پژوهشگر برجسته کشوری شود و همچنین دبیری کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را در سال ۱۳۹۴ بر عهده داشته است.

حجت الاسلام احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان «سمت» در ساعات پایانی ۱۸ خرداد در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران و به دلیل عارضه قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

حجت‌الاسلام احمد احمدی در سال ۱۳۱۲ شمسی در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت ۵ سال دروس دینی را تا اواخر سطح ۲ فرا گرفت. احمدی سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبایی، درس فقه و اصول را نزد کسانی همچون امام خمینی (ره)، سیدحسین طباطبایی بروجردی، آیات عظام سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد.

احمدی از سال ۱۳۵۲ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس می‌کرد. وی از سال ۱۳۶۰ به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت و بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت.

احمدی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود. از جمله آثار او، می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت» (تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» (تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب» (ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی» (ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» (ترجمه) اشاره کرد.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اثر سانحه تصادف درگذشت. محمد صالح صالحی، دانشجوی ترم ششم رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اثر سانحه تصادف در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان درگذشت.

این دانشجو اهل جیرفت که با خودروی شخصی عازم زاهدان بوده، متأسفانه دچار سانحه تصادف می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.

سید محمدامین قانعی راد رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیئت علمی و استاد جامعه شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور دار فانی را وداع گفت. قانعی راد (متولد ۱۳۳۴، شهر ری) از جامعه‌شناسان ایرانی، رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیئت علمی و استاد جامعه شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور پس از دوره‌ای تحمل بیماری سرطان در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

«جامعه‌شناسی رشد و افول علم در ایران»، «تعاملات و ارتباطات در اجتماع علمی»، «مشارکت سیاسی و اجتماعی نخبگان»، «تحلیل فرهنگی صنعت» و «جامعه‌شناسی کنشگران علمی در ایران» از جمله آثار این جامعه شناس بود.

تیرماه

امیر علیرضا رسولی قهرودی، متخصص پریودنتولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح شنبه ۱۶ تیر ۹۷ براثر ایست قلبی درگذشت. مرحوم رسولی قهرودی نهم تیر ۱۳۵۴ در تهران متولد شد.

وی از چهارم مرداد ۱۳۸۸ به عنوان متخصص پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خدمات ارزنده آموزشی درمانی را به دانشجویان و بیماران ارائه داد و تا مرتبه علمی دانشیاری ارتقا یافت.

حجت الاسلام شیخ عبدالکریم نصیری از روحانیون بنام گناباد و اساتید حوزه‌های علمیه خراسان و فرزند حاج شیخ غلامرضا نصیری مؤسس حوزه علمیه گناباد به علت بیماری در مشهد دارفانی را وداع گفت.

حجت الاسلام نصیری از اساتید حوزه علمیه خراسان بود و شیوه زندگی بسیار ساده و با صداقت باعث جذب جوانان به وی شده بود.

آیت الله مرتضی تهرانی از اساتید اخلاق تهران ۳۰ تیرماه دار فانی را وداع گفت. آیت الله مرتضی تهرانی از شاگردان مبارز امام خمینی (ره) بود. همچنین در دروس خارج فقه آیت الله حسین طباطبایی بروجردی شرکت می‌کرد. او در دومین دوره تدریس اسفار توسط علامه طباطبایی نیز شرکت داشته است.

وی قبل از انقلاب از فعالین و یاران نزدیک امام راحل محسوب می‌شد و حتی بعد از تبعید حضرت امام خمینی (ره) به نجف، به آنجا رفت و از معدود کسانی بود که در درس‌های ولایت فقیه ایشان در نجف شرکت کرد. آیت الله تهرانی در سال‌های اخیر یکی از اصلی ترین جلسات درس اخلاق را در تهران برگزار می‌کرد.

مردادماه

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی وارستگان بر اثر حادثه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. محمد پهلوانی دانشجوی تغذیه علوم پزشکی وارستگان در مرداد ماه به علت سانحه رانندگی در شهرستان قم جان به جان آفرین تسلیم کرد.

پهلوانی از دانشجویان فعال فرهنگی بود که در برنامه‌های فرهنگی و هنری وارستگان به عنوان بازیگر، دستیار کارگردان و کارگردان فعالیت می‌کرد.

یدالله نصیریان استاد بازنشسته گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درگذشت.

از استاد نصیریان آثاری چون علوم بلاغت و اعجاز قرآن، علوم بلاغت و اصول فقه و مقالاتی مانند زندگانی مولی‌الموحدین پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا دوران خلافت او، تقیه، تاریخچه و احکام آن در اسلام و مقام و موقعیت زن و حقوق او در قرآن و سنت به جای مانده است.

دکتر حبیب انصارین استاد و مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این ماه دار فانی را وداع گفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران که پس از عمری مجاهدت مستمر و خستگی ناپذیر در مسیر دانش اندوزی و تربیت دانشجویان و سازندگان ایران فردا، دعوت حق را لبیک گفت.

دکتر فاطمه نادعلی مدیر گروه هماتولوژی و علوم انتقال خون و عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اثر سرطان درگذشت.

دکتر نادعلی عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی (بورد) تخصصی هماتولوژی و علوم انتقال خون وزارت بهداشت و مدیرکل سابق انتقال خون استان تهران بود. وی سال‌های متمادی در کسوت کارشناس سرطان مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت به ثبت و مدیریت سرطان در کشور پرداخت و در سال‌های اخیر خود درگیر مبارزه با سرطان شد.

شهریورماه

آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان، صاحب کرسی درس خارج فقه و از علمای سرشناس کشور، ‏در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله مرتضی اشرفی شاهرودی مدرس خارج فقه حوزه علمیه شاهرود و از علمای به نام کشور در فقه و کلام بود و ۴۴ سال امامت جماعت مسجد جوادالائمه شاهرود را نیز بر عهده داشت. وی فرزند مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا بزرگ اشرفی شاهرودی و از شاگردان مبارز حضرت آیت‌الله‌العظمی خویی، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی، آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی، آیت‌الله‌العظمی سید هادی میلانی و آیت‌الله آقا شیخ حسین حلی در نجف اشرف بود.

وی سال‌ها به تدریس و ترویج علوم و فقه اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) اشتغال داشت و طلاب و علمای فراوانی را پرورش و تقدیم جهان اسلام کرد.

دکتر سید جلال سید فرشی، استاد پیشکسوت گروه جراحی بیمارستان سینا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران و از شاگردان پروفسور عدل در سن ۸۶ سالگی دارفانی را در شهریورماه وداع گفت.

دکتر سید جلال سید فرشی، متخصص جراح عمومی، متولد ۱۳۱۱ شمسی در استان آذربایجان و شهر تبریز بود. وی از شاگردان پروفسور عدل و از پیشگامان تروماتولوژی ایران بود که سال‌ها عمر خود را در راه آموزش به دانشجویان و خدمات علمی صرف کرد. وی همچنین در حساس‌ترین مقاطع صدر اول انقلاب و همزمان با شروع جنگ تحمیلی در جبهه به خدمت رسانی مشغول بود.

حجت الاسلام علی گرامی استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان همزمان با روز عاشورا دار فانی را وداع گفت.

وی دوران تحصیل خود را در حوزه علمیه نجف گذرانده است و برای خدمت به ایران عزیمت و در دستگاه قضا خدمت کرده است. وی پس از تحمل بیماری صبح عاشورا در نوغاب گناباد زادگاهش درگذشت.

مهرماه

دکتر کریم واعظ زاده استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و از پایه گذاران اصلی رشته جراحی در استان فارس درگذشت.

استاد دکتر کریم واعظ زاده در سال ۱۳۱۰ در شهرستان آباده به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۵ در دانشکده پزشکی دانشگاه ژنو، فارغ التحصیل شد؛ مقاطع تخصص و فوق تخصص را در رشته جراحی عمومی و اطفال دانشکده پزشکی دانشگاه لوزان سوئیس در سال ۱۳۴۲ گذراند و مدرک فوق تخصص جراحی اطفال را در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا دریافت کرد.

محمد علوی مقدم، نویسنده، مترجم، شاعر و استاد دانشگاه فردوسی مشهد که در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار رشته زبان و ادبیات فارسی کشور معرفی شد، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

زنده‌یاد علوی مقدم نزدیک شصت سال به تعلیم و تربیت چندین نسل همت گماشت. پس از چند سال خدمت در مدارس و دبیرستان‌ها به تحصیل در مقطع دکتری ادبیات پرداخت و سرانجام عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد شد و با تدریس در دانشکده ادبیات دکتر علی شریعتی به تربیت دانشجویان در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری ادامه داد.

استاد منوچهر مدرّس نراقی، عضو بازنشسته گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درگذشت. مدرّس نراقی، عضو بازنشسته گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، که در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ ریاست بیمارستان روزبه را نیز بر عهده داشت.

دکتر غلامرضا صمدزاده عضو هیئت علمی و معاون اسبق فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درگذشت.

صمدزاده عضو هیئت علمی و استاد رشته کتابداری پزشکی علوم پزشکی زاهدان که مدتی به علت بیماری سرطان بستری بود صبح چهارشنبه ۱۱ مهرماه درگذشت. وی پیش از این به مدت یک سال معاون فرهنگی و دانشجویی علوم پزشکی زاهدان بود و در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی حضور فعال داشت.

دو دانشجوی علوم پزشکی مازندران به دلیل سانحه تصادف جان باختند.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خودروی پراید که سرنشینان آن ۴ تن از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند در منطقه لاریم - پیچ گالشکلا- واژگون شد و در این حادثه حمید میری و سید محمدرضا کاظمی، دو دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران جان باختند.

آبان ماه

دکتر فریدون دیبازر از اساتید گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درگذشت.

وی همچنین به عنوان رئیس اسبق دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و معاون درمان اسبق دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این دانشگاه خدمت کرده است.

دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درگذشت.

مهدی دینی دانشجوی ورودی سال ۹۳ رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل سانحه دلخراش رانندگی درگذشت.

آذرماه

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درگذشت. محمد سعید محمدی؛ دانشجوی ورودی ۹۲ رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خوابگاه دانشجویان بالینی این دانشگاه درگذشت.

همکلاسی این دانشجو پس از بازگشت از تعطیلات، متوجه حضور مرحوم محمدی در اتاق خوابگاه شده و زمانی که از حال وی جویا می‌شود؛ متوجه نبود علائم حیاتی در وی می‌شود. مرحوم سعید محمدی متولد سال ۱۳۷۴ بوده و پنج سال از دوره پزشکی را پشت سر گذاشته بود.

دانشجوی رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اثر سانحه رانندگی درگذشت. آزیتا نوروز عیدیان دانشجوی ورودی بهمن سال ۱۳۹۵ رشته کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان بود که دچار حادثه رانندگی شده و پس از دو روز به رحمت ایزدی پیوست.

دی ماه

سه شنبه ۴ دی ماه، اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل پیچ خطرناک و نبود گاردریل و فرسودگی اتوبوس واژگون شد و ۱۰ نفر جان باختند و بیش از ۲۰ نفر نیز مصدوم شدند.

این حادثه غم انگیزترین حادثه سال برای جامعه دانشگاهی کشور بود و تمامی مسئولان نسبت به آن واکنش نشان دادند. در این حادثه تلخ سجاد پوراحسان، علی حسین زاده نوا، احسان صفایی، رحمان عقلمند، سیده نگار باب الحوائجی، محمدعلی ابوالفتحی راد، سارا ابوالفتحی راد، محمدجواد هوشنگی فر، محمدرضا فضیلتی نیا، نیلوفر رادمهر جان باختند.

مهندس قاسم عودی استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درگذشت. مرحوم عودی عضو هیئت علمی گروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت بیرجند بود که در راه اندازی این دانشکده از بدو تأسیس نقش بسزایی داشت.

ژاله محمد علیها مدیر گروه آموزشی مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران درگذشت. استاد ژاله محمد علیها مدیر گروه آموزشی مدیریت پرستاری عمر پر برکت خود را در مسیر دانش اندوزی و تربیت دانشجویان سپری کرد.

بهمن ماه

دکتر محمد جواد صاحبی پژوهشگر تاریخ و روزنامه‌نگار پیشکسوت شامگاه سه‌شنبه ۲۳ بهمن درگذشت.

مرحوم محمدجواد صاحبی در سال ۱۳۳۳ به دنیا آمد. وی سال‌ها از درس خارج فقه آیت الله العظمی مرحوم سید عبد الکریم موسوی اردبیلی و خارج فقه و اصول آیت الله العظمی محمدابراهیم جناتی استفاده کرد. او در فلسفه نیز از شاگردان آیت‌الله حسن زاده آملی و مرحوم سیدجلال الدین آشتیانی بود.

دبیری شورای دین‌پژوهان کشور، تأسیس نشریه کیهان اندیشه، تدریس در دانشگاه تربیت معلم تهران و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، بخشی از سوابق و فعالیت‌های فرهنگی و علمی محمدجواد صاحبی بود.

دانشجو مامایی دانشکده پرستاری مامایی قاین درگذشت.

مریم دلاور دانشجوی رشته مامایی دانشکده پرستاری مامایی قاین و کارمند شبکه بهداشت و درمان درمیان بر اثر واژگونی خودرو در محور بیرجند _قاین درگذشت.

اسفندماه

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به دلیل نامعلوم درگذشت.

علیرضا شریفی دانشجوی پزشکی ۹۳ دانشگاه علوم پزشکی جیرفت فوت کرد. مراتب از همان دقایق اولیه به اطلاع مسؤولان دانشگاه رسانده شد. خبر فوت این دانشجو دریافت و بلافاصله موضوع به مراجع قانونی گزارش شد و اکیپ‌های اورژانس، پلیس و اداره آگاهی در محل حضور یافتند و به بررسی موضوع پرداختند. این دانشجوی پزشکی در خارج از خوابگاه و در منزل استیجاری سکونت داشته است.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی فسا درگذشت.

مصطفی مجاب؛ دانشجوی رشته پرستاری، ورودی سال ۹۵ برگزیده هشتمین آئین تندیس ملی دانشجویان فداکار، مؤسس کانون گام، دانشجوی جهادگر و دبیر سرویس فرهنگی مفدای دانشگاه علوم پزشکی فسا به علت سانحه تصادف جان خود را از دست داد.

به این امید که سال ۹۸ سالی پر از سلامتی برای دانشگاهیان باشد و سایه شوم تصادف از سر جامعه دانشگاهی برداشته شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار2فروردین 98، کدخبر: 4571400، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
متاسفانه خانم نوروزعیدیان دانشجوی همدان به زندگی خودشون پایان دادن سانحه ی رانندگی در کار نبوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین