پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
روستای قوژد قدمتی کهن دارد که ماقبل آن به شهر غور برمی‌گردد، اکنون آثاری بجامانده از آن شهر در پایین دست روستا مشهود است.
شعار سال : روستای «قوژد» یکی از روستاهای هدف گردشگری و با راه دسترسی آسفالته در فاصله 10 کیلومتری شهر گناباد، در بخش مرکزی واقع شده است.
این روستا قدمتی کهن دارد که ماقبل آن به شهر غور برمی‌گردد، اکنون آثاری بجامانده از آن شهر در پایین دست روستا مشهود است؛ از جمله مهمترین آثار تاریخی که از دوران صفویه و قاجار بجا مانده‌اند، می‌توان به مسجد جامع قوژد با ایوانی بزرگ و گچ بری‌های خاص و مقرنس با شبستانی قدیمی اشاره کرد دارای چندین حوض انبار تاریخی و بویژه حوض انبار مرکزی روستا که دارای مخزنی بزرگ بوده در کنار کاروانسرای تاریخی، مجموعه‌ای زیبا و منحصر بفرد برای بازدید گردشگران فراهم نموده و مسجد جامع قوژد، مسجد کمالی و قلعه قدیمی با قبرستانی تاریخی، اشکال قدیمی از قبرها در دوران‌های مختلف و چهارطاقی که در انتهای این قبرستان خودنمایی می‌کند.
برج‌های تاریخی در پایین دست روستا، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، قنات‌ها، کوچه‌های قدیمی با منازلی گلی، «کلوت زیبا» که در هر فصل زیبایی چشمگیری دارد‌، رمل‌های کویری که بر فراز آن می‌شود از طبیعت زیبا و پر از آرامش کشتزار باغستان بهره برد و مجموعه قنات‌های روستای قوژد شامل دیزق، کمالی و بیکوج (بن قوژد) می‌باشد. مجموع آبدهی‌ آنها به حدود 200 لیتر در ثانیه می رسد وحدود 340 هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت هستند.
قناتی که از وسط روستای قوژد می‌گذرد مشهور به قنات کمالی است که یک نفر به نام کمال الدین آن را احداث کرده است، آب قنات دیزق هم در سه روستا و در نهایت در مزارع و باغات باغستان قوژد شرب می‌شود؛ در فاصله دو کیلومتر مزرعه‌ای به نام بن قوژد، توسط اهالی قوژد زراعت و در پایین دست روستا واقع شده است.
قنات‌ها با آبی شیرین و گوارا، چاههای عمیق در اطراف روستا و زمین حاصلخیز و وجود مرغوب‌ترین خاک‌ها سبب شده تا گونه‌های مختلف انگور باغاتش برای شیرینی بی‌نظیرش معروف بوده و زعفران، گندم، جو، پسته و دیگر محصولات باغی و سبزبر از مرغوبیتی خاص بهره‌مند شوند.
شیره،کشمش ومویز انگور روستای قوژد خاص‌ترین و شیرین‌ترین فراورده‌های انگور است که هنوز هم شیره انگور در کارگاه‌های سنتی شیره پزی به دست مردان و زنان توانمند روستا تهیه می‌شود.
شغل اکثر اهالی روستا دامداری و کشاورزی است؛ در حال حاضر این روستا با ظرفیت‌هایی که دارد مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و دارای دو اقامتگاه بوم‌گردی است. پارک جنگلی روستا سالانه میزبان هزاران گردشگر و مسافر است که  پارک جنگلی، مراتع و جنگل‌بانی، روستا را به نگینی سبز در دل کویر بدل کرده است.
شهر باستانی غور که خرابه‌های آن در 10 کیلومتری گناباد واقع است و این شهر هم در زیر خاک مدفون است؛ دلیل نابودی این شهر در دست نیست ولی احتمال آن می‌رود که در یک جنگ نابود شده است و یا بر اثر طوفان‌های شن در قدیم، مردم شهر غور کوچ کرده‌اند. بسیاری از آثار این شهر باستانی هم در زیر خاک مدفون شده است، اما برخی از قلعه‌‌ها و آثار آن در اطراف روستای قوژد قابل مشاهده است.
روستای قوژد گناباد صدها سال قبل در محل این شهر باستانی ایجاد شده و به دلیل وجود سه قنات دیزق (باغستان)، کمالی و بیکوج (بن قوژد)، کشاورزی و دامداری در آن رونق دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پورتال اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی،تاریخ انتشار:2 فروردین 1398،کدخبر:----،www.razavichto.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین