پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
غارهای دستکند هنامه واقع در شمال شهرستان شیروان خراسان شمالی و بالادست باغ های سرسبز منطقه در دل کوه واقع شده که این آثار طبیعی از دید گردشگران مغفول مانده است.

شعار سال: آب و هوای مناسب، طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی مولفه هایی هستند که برای هر گردشگری انگیزه سفر ایجاد می کند، که شهرستان شیروان با داشتن غارهای دستکند ظرفیت لازم برای جذب مسافران نوروزی و گردشگران را دارد.
غارهای هنامه شیروان یک مجموعه معماری دستکند هستند که در سه طبقه روی هم در سینه کوهی در جنوب روستای هنامه از توابع دهستان سیوکانلو در 18 کیلومتری شمال شهرستان شیروان قرار گرفته است.
غارهای دستکند در دل کوه و بالادست یکی از دره های فرعی رود اترک به ارتفاع حدود هزار و 445 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده که از جاذبه های دیدنی خاصی برخوردار است.
مجموعه معماری دستکند با توجه به گستره آن ها زمانی جمعیت قابل توجه از ساکنین بومی منطقه را در خود جای می داده و در سینه کوهی به نام گرمه دره قرار گرفته است که حدود 100 متر از کف دره ارتفاع دارد.
این بنای تاریخی شگفت انگیز در سه طبقه روی هم در دیواره عمودی کوه حفر شده و سقف هر طبقه کف طبقه فوقانی را تشکیل می دهد که سقف و یا کف اتاق ها یک لایه متراکم شنی با ضخامت 50 تا 100 سانتیمتر است که به طور طبیعی در کوه وجود داشته و به طور مناسب از آن بهره برداری شده است.
دسترسی به این اتاق از بالای کوه غیر ممکن است و رودخانه فصلی پای کوه (غارها) در تامین آب ساکنین غارها نقش اساسی ایفا کرده است.
در طبقه سوم غار اتاق های کمتر ولی نسبتا بزرگی دارد که احتمالا انبار بوده اند که تمام عناصر معماری داخل این فضاها از قبیل آخورها، اجاق ها و ... از جنس کوه به صورت دستکند ایجاد شده که در حال حاضر به طور کلی حدود 20 اتاق در این مجموعه دستکنه سالم باقی مانده و بخش بزرگی از فضاها نیز در اثر ریزش دیواره کوه منهدم شده است.
این مجموعه منحصر به فرد در خراسان شمالی که مربوط به قرون اولیه اسلامی( قرن 3-5 ق ) با شماره 22214 در فرودین 1386 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
با توجه به فضای وسیع و باز قسمت غربی غارهای هنامه شیروان و اجرای طرح نهال کاری و کمپ می تواند یکی از مناطق گردشگری شیروان باشد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: در سال های اخیر استقبال گردشگران و مسافران از این اثر طبیعی گردشگری رشد خوبی داشته به طوری که شاهد گردشگر خارجی هم بوده ایم.
فرنوش راهدار با اشاره به نصب تابلو برای این مکان گردشگری اظهار داشت: این مکان هنوز نیاز به تبلیغات فراوان دارد زیرا که بسیاری از شهروندان این شهرستان، از وجود چنین مکان های گردشگری اطلاع و آگاهی لازم را ندارند و برای آنان ناشناخته است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای غارهای دستکند هنامه گفت: با توجه به حضور مسافران در فصول مختلف سال از این اثر، برای اطراف این غار چمن کاری و کاشت گل در دستور کار قرار گرفت ولی چون خاک منطقه سازگاری نداشت این امر محقق نشد.
معاون عمرانی و امور برنامه ریزی فرماندار شیروان گفت: غارهای دستکند هنامه مجموعه عظیم برای جذب گردشگر است که برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری راه طولانی در پیش دارد اما در سال های اخیر بسترسازی مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی و چشم اندازهای طبیعی آن صورت گرفته که باید این اقدامات بیشتر شود.
صمد ایزانلو با اشاره به استقبال گردشگران و مسافران سایر استان ها و چند نفر گردشگر خارجی از این غارها طی چند سال اخیر اظهار داشت: این جاذبه گردشگری مغفول مانده است که با معرفی آن توسط رسانه ها می توان شاهد جذب گردشگران بیشتر بود.
وی در ادامه با تاکید بر فرهنگ مهمان نوازی مردم این شهرستان گفت: مردم این شهرستان فرهنگ غنی و والایی در مهمان نوازی دارند و البته ما هم بایست جوری رفتار کنیم که باعث ترغیب بیشتر گردشگران در سفر به استان شود.
ایزانلو با بیان اینکه رضایت خاطر مسافران مهم ترین عامل در جذب گردشگران برای ایام نوروز است افزود: ایجاد یک خاطره خوش در ذهن گردشگران به این شهرستان و بازدید از آثار طبیعی گردشگری می تواند یک تبلیغ و انگیزه مهم برای حضور دوباره در آنان باشد.
وی حضور گردشگران را عاملی برای پویایی شهر عنوان کرد و گفت: نصب تابلوی راهنما و تهیه بروشور از نخستین اقداماتی است که امسال برای حضور مسافران نوروزی انجام داده‌ایم همچنین تابلوهای اطلاع رسانی در این مسیر را اصلاح کرده‌ایم و تابلوهای جدیدی برای گردشگری و تعیین حدود محلات مشخص تهیه شده‌اند.
شهرستان شیروان در 60کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران شمال مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) واقع است که دارای شش روستای هدف گردشگری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 2 فروردین 98، کد مطلب: 83250994: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین