پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
اولین مسافران قطار رشت در اولین روز سال 1398 به ایستگاه رشت رسیدند و با یک شاحه گل از آنها استقبال شد. مسافران که تصور می‌کردند سفری متفاوت با قیمتی متعادل را پیموده‌اند به محض خروج از درب ایستگاه راه آهن با قیمت‌های نجومی و بدون حساب و کتاب تاکسی‌های راه آهن رشت مواجه شدند.

شعار سال : اولین مسافران قطار رشت در اولین روز سال 1398 به ایستگاه رشت رسیدند و با یک شاحه گل از آنها استقبال شد.  مسافران که تصور می‌کردند سفری متفاوت با قیمتی متعادل را پیموده‌اند به محض خروج از درب ایستگاه راه آهن با قیمت‌های نجومی و بدون حساب و کتاب تاکسی‌های راه آهن رشت مواجه شدند.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور آذر ماه ۱۳۹۷ سوار بر قطار قزوین – رشت با طی مسیری کوهستانی و دیدنی به ایستگاه رشت رسید تا برای اولین بار سوت قطار در این شهر تاریخی شمال کشور به صدا درآید. معاون رئیس جمهور همان روز نوید داد که مسافران نوروزی امسال می‌توانند با قطار به استان گیلان سفر کنند.

هر چند که روز ولادت حضرت فاطمه برای افتتاح رسمی این خط در نظر گرفته شده بود اما با تاخیری چند روزه و پس از افتتاح خط تهران – همدان، این پروژه عظیم و قابل توجه دولت تدبیر و امید با حضور رئیس جمهور پس از ۱۷ سال در استان گیلان به بهره برداری رسید و وعده تکمیل این خط نیز داده شد.

هر چند رشتی‌ها و گیلانی‌ها به گواه تاریخ صدها سال قبل نیز از خط ریلی بهره مند بودند و سوت قطار بارها و بارها در این خطه به صدا در آمده و در تاریخ ثبت شده است اما راه اندازی چنین پروژه ریلی، مردم گیلان و گردشگران را بسیار مشتاق کرده بود تا برای اولین بار سوار بر قطار این مسیر ریلی زیبا را نظاره کنند.

راه آهن قزوین – رشت به صورت یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می‌رسد.

قطار اتوبوسی تهران – رشت اول فروردین ماه با استقبال قابل توجه مسافران مواجه شد و مسافران رشت و اطراف مرکز استان گیلان این بار تصمیم گرفتند به جای حضور در ترمینال‌های غرب و آرژانتین تهران به میدان راه آهن بیایند و در ایستگاه تاریخی و قدیمی تهران سوار بر قطار رشت شوند.

۴۶ هزار و ۲۵۰ تومان نرخی است که با تخفیف برای این مسیر در نظر گرفته شده است و به نظر می‌رسد به زودی با کاهش زمان این سفر، نرخ بدون تخفیف یعنی ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان اعمال شود. این قطار پس از عبور از تهران، کرج و قزوین وارد فضای کوهستانی و سپس دشت‌های سبز می‌شود و در نهایت با عبور از روی سد منجیل و توربین‌های بادی زیبایش به منطقه زیبای سراوان وارد می‌شود تا در نهایت به جیرده رشت و ایستگاه پایانی برسد.

مسیر این قطار رویایی و زیباست و به طور حتم لازم است هر گردشگری یک بار این مسیر را تجربه کند و در صورت راه اندازی قطار گردشگری در برخی مکان‌های مسیر نیز توقف کند.

اینجا ایستگاه راه آهن رشت است ؛ مردم به دنبال کمک می‌گیرند

اولین مسافران قطار رشت در اولین روز سال ۱۳۹۸ به ایستگاه رشت رسیدند و با یک شاحه گل از آنها استقبال شد.  مسافران که تصور می‌کردند سفری متفاوت با قیمتی متعادل را پیموده‌اند به محض خروج از درب ایستگاه راه آهن با قیمت‌های نجومی و بدون حساب و کتاب تاکسی‌های راه آهن رشت مواجه شدند.

مسافرانی که ۴۶ هزار تومان از تهران به رشت رسیده بودند حالا برای ورود به شهر رشت باید حداقل ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند. حتی برای مسیری به کوتاهی یک مسیر داخلی نرخی برابر ۱۵ هزار تومان به مسافران داده می‌شد. مسافران خسته از راه که حالا نرخ‌های نجومی را مشاهده می‌کردند صدای اعتراضشان بلند شد و برخی تلاش کردند اعتراضشان را به گوش مسئولان راه آهن رشت برسانند. مسئولانی که به نظر می‌رسید هیچ نقشی ندارند و حتی در مقابل فریادها و اهانت رانندگان تاکسی‌ به مسافران نیز تنها یک مدیر تسلیم شده هستند.

دو فردی که متاسفانه یکی از آنها حتی از کوچکترین آداب صحبت با مسافران برخوردار نبود نرخ‌ها را تعیین می‌کردند و با ادعای اینکه این نرخ‌ها مربوط به سال ۱۳۹۶ است حتی اجازه نمی‌دادند وسایل دیگر حمل و نقل عمومی مسافران را جابجا کنند.

فریاد و ناسزای یک راننده به مسافری خسته آنقدر روز اول فروردین و تجربه اولین سفر ریلی به رشت را تلخ کرده بود که مسافران تاکید می‌کردند اینجا ایستگاه راه آهن رشت نیست؛ اینجا سر گردنه است که خون مردم و مسافر را در شیشه می‌کنند. برخی مسافران نیز تاکید می‌کردند تاکسیرانی و شهرداری رشت عمدا چنین برخورد می‌کنند و از حداقل آمادگی برای میزبانی مسافران بی‌بهره‌اند.

شخصی که به عنوان مدیر ایستگاه معرفی می‌شد تلاش می‌کرد فضای ملتهب را آرام کند و تاکید می‌کرد شورای شهر و شهرداری هنوز هیچ تصمیمی برای نرخ مسیر ایستگاه راه آهن به شهر رشت یا شهرهای اطراف را مصوب نکرده‌اند و نرخ‌های اعلام شده از سوی این دو فرد {گماشته شده از سوی تاکسیرانی} نرخ‌های روی هواست!

او که در کمال ادب با مسافران صحبت می‌کرد به هیچ عنوان حریف فحاشی‌های رانندگان با مسافران خسته نبود و تاکید می‌کرد مدیریتش مربوط به ایستگاه راه آهن رشت است و تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی هیچ ارتباطی به او ندارند اما پیگیری خواهد کرد تا مسافران ریلی گیلان قطارزده نشوند.

این فرد مسئول تاکید می‌کرد که پیش بینی لازم برای حمل و نقل عمومی از ایستگاه رشت صورت گرفته اما زمان لازم برای اجرای آنها و دریافت مصوباتش وجود نداشته است. این اظهارات در حالی است که به طور حتم مدیران ریلی استان گیلان از آذر ماه می‌دانستند که قطار تهران – رشت در نوروز ۹۸ جابجایی مسافران را به عهده خواهد داشت و این سه ماه می‌توانست فرصت کافی برای تصمیم گیری درباره حمل و نقل عمومی و استقبال مناسب از مسافران باشد.

واکنش عوامل قطار تهران – رشت با مشاهده نرخ تاکسی‌های راه آهن رشت

نکته دیگری از این اتفاق تلخ این بود که رئیس قطار تهران – رشت و همکاران فنی‌اش که برای چند ساعت استراحت می‌خواستند از ایستگاه راه آهن رشت به میدان شهرداری {یا هتل پردیس} بروند وقتی با نرخ‌های نجومی تاکسی‌ها روبر شدند ساعت‌ها روی پا ایستادند و با تاکید بر اینکه این نرخ‌ها حتی در مسیرهای طولانی تهران با وجود ترافیک سنگین هم وجود خارجی ندارد به دنبال شماره تماس آژانس (تاکسی تلفنی) بودند.

مسافرانی که از نرخ‌های حمل و نقل عمومی در رشت مطلع بودند به هیچ عنوان از تاکسی‌های راه آهن استفاده نکردند و برخی از آنها در تماس با اقوام و آشنایان خود در رشت خواستار کمک شدند.

برخی مسافران نیز از اقوام و دوستان خود می‌خواسند از رشت درخواست تاکسی اینترنتی به صورت رفت و برگشت کنند. مسافری می‌گفت نرخ یکی از تاکسی‌های اینترنتی از گلسار رشت به ایستگاه راه آهن و برگشت همین مسیر جمعا ۱۶ هزار تومان تعیین شده است.

چند مسافر دیگر قطار تهران -رشت نیز برای رسیدن به هتل یا اقامتگاه خود از روشی مشابه استفاده کردند و با قرار دادن لوکیشن مبدا در یکی از نقاط شهر رشت و پذیرش درخواست از سوی یکی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از او خواهش می‌کردند که با نرخ تاکسی‌های اینترنتی به ایستگاه راه آهن آمده و آنها را به مقصد برسانند.

طرح درب تا درب عباس آخوندی هم جایی در گیلان ندارد

یکی از پیشنهادات و تاکیدات عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی حمل و نقل عمومی پیوسته بود. وزیر سابق راه و شهرسازی بارها به طرح از «درب» تا «درب» و نه از «شهر» تا «شهر» تاکید کرده و معتقد بود مسافر باید از درب مبدا تا درب مقصد بتواند با وسیله حمل و نقل عمومی و با خیال راحت سفر کند. از این رو یکی از تلاش‌های وزیر با سابقه مستعفی دولت تدبیر و امید راه اندازی انواع حمل و نقل عمومی در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و ترمینال‌های اتوبوس بود. این تلاش نتیجه بخش هم بوده است. فرودگاه تهران به مترو متصل شد. راه آهن تهران به مترو و اتوبوس شهری متصل است و ترمینال‌های اتوبوس بین شهری نیز به اتوبوس‌های شهری و بی آر تی دسترسی پیدا کردند.

این سیاست عباس آخوندی سیاستی است که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا دیده می‌شود. مسافر با هر وضعیت مالی می‌تواند وسیله حمل و نقل عمومی مدنظر خود را انتخاب کند و به مقصد برسد. سیاستی که به نظر می‌رسد مدیران شهری و رآهن گیلان نسبت به آن کاملا بیگانه‌اند. در ایستگاه راه آهن رشت هیچ نشانی از اتوبوس‌های واحد یا مینی بوس و ون‌های شهری نیست. ضمن اینکه قدرت مافیای دو فرد گماشته شده از سوی تاکسیرانی در ایستگاه راه آهن رشت به قدری قوی بود که ون‌هایی که برای ارائه خدمات به ایستگاه راه آهن می‌آمدند با برخورد تند رانندگان تاکسی و دو گماشته تاکسیرانی اجازه سوار کردن مسافر را نمی‌یافتند و مدیران راه آهن هم از حداقل برش و قدرت در مقابل این افراد برخوردار بودند.

کاملا مشخص است مدیران گیلان چه در بخش ریلی و چه تاکسیرانی و شهرداری و شورای شهر هیچ تلاشی برای استقبال مناسب از مسافران ریلی استان گیلان که برای اولین بار پس از سال‌ها با تلاش دولت تدبیر و امید سوار بر قطار می‌شدند تا پا به خطه تاریخی و سرسبز گیلان بگذارند نداشته‌اند.

و اما یک صحبت با رئیس سازمان میراث فرهنگی

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ جنابعالی سفر ارزان را بدون در نظر گرفتن نقش سایر دستگاه‌ها مطرح کردید در حالی که سازمان تحت مدیریت شما تنها نام متولی گردشگری را یدک می‌کشد.

مردم با قیمت‌های نجومی بلیت هواپیما در نوروز ۹۸ روبرو شدند. اتوبوس‌ها به یکباره ۲۰ درصد افزایش قیمت دادند. هتل‌های تحت مدیریت شما تخفیفات پاییزه خود را برداشتند و دوباره به نرخ بورد خود که بالاترین نرخشان در سال است بازگشتند، رستوران‌های برخی شهرهای شمالی حداقل برای این ۲۰ روز برچسب قیمت‌ها را تغییر دادند، تاکسی‌ها حسابی می‌تازند و مردم در این شرایط اقامتگاه‌های غیرمجاز را ترجیح می‌دهند چون در یک کلام «قدرت مالی ندارند» …

لطفا آمار ندهید … سفر خارجی را با قیمت بالای ارز و افزایش پلکانی عوارض خروج از کشور از سبد تفریحات مردم حذف کردید. راه را بر سفر خارجی مردم بستید و از مثبت شدن تراز گردشگری رونمایی می‌کنید.

حقوق کارمندان و کارگران نیز پشت درهای بسته با حداقل افزایش به تصویب می‌رسد. این مردم برای سفر داخلی هم به مشکل خورده‌اند. اگر وعده می‌دهید با چشمان باز وعده دهید. همکاران شما در سایر ارگان‌ها از ایجاد نظم در یک ایستگاه قطار هم عاجزند. مسافری که ۴۶ هزار تومان از تهران به رشت رسیده باید همان مبلغ یا بیشتر از آن را برای رسیدن به هتل یا اقامتگاهش در رشت هزینه کند. تلاش شما برای سفر ارزان یک تلاش یک طرفه است. ارگان‌های دیگر و حتی برخی زیر مجموعه‌های جنابعالی برای سفر  ارزان ساخته نشده‌اند. آنها آماده‌اند تا از نوروز و جیب مردم درآمدی هنگفت بدست بیاورند و کام مردم را تلخ کنند.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:4فروردین 1398،کدخبرک6875516،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین