پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
نکته مهم درباره این سیلاب مخرب و البته مرگبار، نه زمان وقوع آن و مصادف شدنش با جشن نوروز و موسم سفر‌های پرشمار ایرانیان به مناطق خوش آب و هوا از جمله استان گلستان، که تعلل و کوتاهی مسئولان در قبال این رویداد است. تعللی از جنس فقدان مسئولان در کنار سیل زدگان و خسارت دیدگان.
شعارسال: اگرچه باور کردنش دشوار است، ظاهرا در وزارت کشور همه چیز به آب و باد سپرده شده است؛ این را می‌شود از دو رویداد مهمی دریافت که طی دو روز نخست سال جاری رقم خورده است.

به رغم آنکه تعطیلات نوروزی است و بسیاری در مسافرت به سر می‌برند و ترجیح می‌دهند از معرض اخبار، به ویژه اخبار ناخوشایند تورم در کشورمان به دور باشند و دمی بیاسایند، سیل گلستان رویدادی نیست که به گوش کسی نرسیده باشد.

صحبت درباره سیلابی است که حال و روز این استان شمالی را بحرانی کرده و در برخی شهر‌های استان، ابعاد عجیب و غریبی از خود بروز داده است. سیلی مهیب که نوروز ۹۸ را در قالب خاطره‌ای تلخ، برای همیشه به ذهن اهالی این استان سنجاق خواهد کرد.

نکته مهم درباره این سیلاب مخرب و البته مرگبار، نه زمان وقوع آن و مصادف شدنش با جشن نوروز و موسم سفر‌های پرشمار ایرانیان به مناطق خوش آب و هوا از جمله استان گلستان، که تعلل و کوتاهی مسئولان در قبال این رویداد است. تعللی از جنس فقدان مسئولان در کنار سیل زدگان و خسارت دیدگان.

این تعلل آنقدر چشمگیر و مثال زدنی بود که چند روز بعد از رویداد، جلسه مدیریت بحران استان با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برگزار شود و از جمله تصمیمات این جلسه، عزل استاندار گلستان باشد؛ استانداری نام آشنا که در زمان وقوع بحران نه تنها در استان محل خدمتش نبود، که اساسا در محدوده جغرافیای وطن هم حضور نداشت.

با عزل استاندار، سرپرست استانداری گلستان در همان نشست انتخاب و معرفی شد تا ساعتی بعد خبر برسد که وزیر کشور برای سرپرست جدید حکم صادر کرده و این گونه به نظر برسد که عزل استاندار و انتخاب سرپرست، تصمیم وزیر کشور بوده است. گزاره‌ای که شاید بشود با جا انداختن آن در افکار عمومی، بر تعلل چند روزه و قصور صورت گرفته سرپوش گذاشت. اما آیا این تنها قصور صورت گرفته در سال ۹۸ است؟

برای یافتن پاسخ این سوال کار سختی پیش رویمان نیست، به ویژه اگر از اهالی جنوب غرب ایران باشید. اهالی دیاری که سال ۹۸ را با رویدادی عجیب آغاز کردند؛ با درگیری مرگباری که مقدمه و شروع آن با باد بوده و به مدد قصور و کوتاهی مسئولان بزرگ و بزرگتر شده و فاجعه آفریده است. قصوری که این بار نیز در زیرمجموعه وزارت کشور رقم خورده است.

صحبت درباره درگیری پیش آمده میان اهالی دزفول و اندیمشک است که بر سر محل نصب یک تابلو دخ داده است. تابلوی ورودی دزفول که چندی پیش بر اثر تندباد از جا کنده شده و به شکلی عجیب، مسئولان از نصب دوباره آن عاجز بوده اند، آنقدر که غائله‌ای بزرگ به پا کرده و متاسفانه نتیجه اش خونبار بوده است.

در پی فروافتادن تابلوی خوش آمدگویی به دزفول، مسئولان شهرداری این خطه یادشان می‌آید که تعیین محدوده شهرشان با شهر مجاور یعنی اندیمشک، از قبل محل اختلاف بوده است. موضوعی که یادآوری آن کافی است تا تابلوی جدیدی تدارک ببینند و در محل جدیدی نصبش کنند تا برخی از ساکنان اندیمشک این موضوع را برنتابند و تابلو را از جا کنده و تکه تکه کنند.

اختلافی که حالا شعله ور شده، اما محدود؛ محدودیتی که خیلی زود با تدبیر (!) مسئولان برداشته می‌شود چراکه برخی مسئولان دو شهر همسایه درباره مساله پیش آمده موضع گیری‌های ناصواب اتخاذ می‌کنند و در نتیجه، وقتی نصب دوباره تابلو در دستور کار قرار می‌گیرد، درگیری وسیع رخ می‌دهد و آنچه نباید، رقم می‌خورد.

جالب‌تر آنکه فاصله کوتاه مرکز استان با کانون حادثه نیز موجب نمی‌شود این رخداد سریع تدبیر شود، هرچند برخی بر این باورند که اگر قرار به تدبیر ماجرا بود، روزها، هفته ها، ماه‌ها و سال‌ها برای تدبیر این ماجرا زمان وجود داشت و استفاده نشد؛ زمان برای حل یک مشکل بسیار بسیار جزئی که ظاهرا تقسیمات فعلی کشوری قادر به رفع آن نشده است.

مشکلی که با یک باد تند خودش را نشان داد، درست مانند مشکلاتی که در روز‌های اخیر با جریان تند آب در شمال کشورمان خودشان را نشان داده اند. مشکلاتی که از قدیم برجای مانده اند و آن گونه که مسئولان با رفتارشان نشان می‌دهند، ظاهرا قرار نیست در آینده هم رفع شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 5 فروردین 1398 ، کدخبر: 887556 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین