پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
موزه قرآن و کتابت تبریز در نوروز و مناسبت‌های ویژه یکی از ۲۳ موزه موجود در آذربایجان‌شرقی است که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

شعارسال: موزه قرآن و کتابت تبریز در نوروز و مناسبت‌های ویژه یکی از ۲۳ موزه موجود در آذربایجان‌شرقی است که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

 موزه قرآن و کتابت تبریز در مسجد صاحب‌الامر و در مرکز شهر تبریز ایجاد شده است و در آن نسخ نفیسی از قرآن مربوط به دوره‌های گوناگون تاریخ نگهداری می‌شوند.
موزه قرآن و کتابت تبریز در نوروز و مناسبت‌های ویژه و معنوی یکی از ۲۳ موزه آذربایجان‌شرقی است که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
در موزه قرآن و کتابت، مجموعه نفیسی از نسخ قرآن مجید مربوط به ادوار مختلف تاریخ و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان بنام ایران به نمایش گذاشته شده است.
علاوه بر این، انواع قلمدان‌های مقوایی مذهب دارای نقوش مینیاتوری و روکش لاکی، انواع پلاک‌های فلزی منقوش به منقوش به ادعیه و اوراد، ظروف چینی- سفالی- برنجی مزین به آیات قرانی و بسیاری از آثار و تصاویر بزرگان دینی در این موزه به نمایش درآمده‌اند.

قرآنی منتسب به دستخط امام رضا(ع(
در موزه قرآن و کتابت نسخه‌هایی از قرآن مجید به خط ائمه و خوشنویسان معروف جمع‌آوری و در معرض تماشای علاقه‌مندان گذاشته شده است؛ از جمله این نفایس می‌توان به یک صفحه از قرآن کریم منسوب به دستخط مبارک حضرت امام رضا(ع) اشاره کرد که بر روی تکه‌ای از پوست نوشته شده است.
همچنین آثاری از خوشنویسان بزرگ تبریزی مانند ملا عبدالباقی تبریزی استاد خط ثلث، میرزا محمد شفیع تبریزی، میرزا طاهر خوشنویس از اساتید خط نسخ و آثاری از محمد حسین تبریزی، علیرضا عباسی، علا الدین بیک تبریزی، درویش عبدالمجید، میرعماد حسنی و کتاب ذادالمعاد را که به دست محمدحسین تبریزی تحریر شده نیز در این موزه می‌توان دید.

لباس قسم

از برجسته ترین آثار دیگر می‌توان به لباس قسم منقوش به کل آیات قرآن، کوچکترین قرآن خطی مطلا، جام شفابخش و کتیبه سنگی میخی اشاره کرد.
قرآن مجید به خط نسخ غبارکوچکترین قرآن به اندازه cm۶ -cm ۴ با مرکب مشکی نوشته شده و صفحه اول و دوم مذهب و مطلا و بین آیات طلاکاری شده، تمام صفحات کادربندی به رنگ قرمز و طلایی کار شده، جلد آن لاکی و طلا و تذهیب‌دار است. نشان جزء و حزبها تذهیب و طلاکاری شده و داخل جلد کتاب زمینه قرمز رنگ با گل و بوته طلایی کار شده که به دست مسیح الطالقانی در ۱۲۹۳ق تحریرشده است.
از بین ۲۲۰۰ اثر قرآنی در تبریز ۱۹۰ اثر در موزه قرآن در معرض نمایش گذاشته شده است و بقیه آثار در گنجینه موزه آذربایجان تبریز نگهداری می‌شود.
مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، به ایکنا گفت: توجه به حفظ اصالت معماری بناهای قدیمی مورد توجه خاص متولیان میراث فرهنگی استان بوده؛ به طوری که این اصالت معماری و فضای سنتی باعث جذب تعداد زیادی بازدیدکننده شده است.
وی با اشاره به تاریخ موزه قرآن و کتابت تبریز گفت: این موزه بنای مسجد شاه طهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب‌الامر بوده که در شرق میدان صاحب‌آباد در قلب شهر تبریز در کنار مهران رود قرار دارد. این بنای تاریخی یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا مسجد ویژه شاه طهماسب اول صفوی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه از زمان شاه طهماسب فقط دو طاق مرمری نقش‌دار در مدخل‌های دهلیز و اندورن بقعه باقی مانده است، یادآور شد: ‌حجاری‌های زیبایی از نقوش گل و بوته، اسلیمی و ختایی از جمله تزئینات معماری این بناست و سنگ‌نبشته مرمرینی هم در کنار یکی از طاق‌های آن نصب شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار5فروردین 98 ، کدخبر: 3799628،iqna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین