پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
در حالی که بیشتر ما نگران جنبه های فیزیکی آسیب‌های آب هستیم، خطرات بسیاری سلامتی مردم منطقه سیل‌زده را تهدید می‌کند که باید بسیار جدی گرفته شود.

شعارسال:  در حالی که بیشتر ما نگران جنبه های فیزیکی آسیب های آب هستیم، خطرات بسیاری سلامتی مردم منطقه سیل زده را تهدید می کنند که باید بسیار جدی گرفته شوند.

از کپک گرفته تا فاضلاب شهری، آب سیل میران زیادی از پاتوژن هایی را با خود حمل می کند که می تواند باعث بروز بیماری ها و آسیب هایی شود که به درمانی فوری و یا ادامه دار نیاز داشته باشند.

همه افراد می توانند به این مشکلات مبتلا بشوند ولی نوزادان و بچه ها در معرض خطر بیشتری هستند.

همچنین امکان ابتلا به بیماری های بعد از سیل در میان افراد دارای نقص ایمنی، افراد مسن و خانم های باردار بسیار زیاد است.

برای دانستن و مقابله با خطرات بعد از سیل مطالب زیر را مرور کنید:

چهار احتمال خطر پس از سیل

الف- کپک

کپک یکی از مهم ترین خطرات است که بعد از وقوع سیل، سلامتی را تهدید می کند. قرار گرفتن و تماس با کپک باعث بروز عکس العمل های آلرژیک یا حساسیت-گونه می شود نظیر عطسه، آبریزش چشم ها و بینی و بثورات پوستی، التهابات و آسیب های پوستی. همچنین می تواند باعث بروز آسم بشود.

بچه های کوچک، افراد کهنسال و افراد دارای نقص ایمنی، بیشتر در معرض این‌ تهدید قرار دارند.

افرادی که دارای حساسیت های قبلی و یا مشکلات تنفسی هستند، ممکن است مشکلات جدی تری داشته باشند.

برای جلوگیری از آسیب کپک، سطوح منزل را خشک کنید و اجازه دهید حداقل به مدت چهل و هشت ساعت خشک بماند. سطوح صاف را با آبگرم و صابون بشویید، سپس با محلول سفید کننده و آب آن را ضدعفونی کرده و بگذارید تا خشک شود.

سطوح متخلخل را ابتدا با پنکه، سشوار و یا خشک کننده های دیگر خشک‌ کرده و سپس ضدعفونی کنید.

پارچه و لباس ها را بشویید و آنها را خشک کنید. اشیایی که خشک کردن آنها دشوار است و یا زمان بر، بیرون بیندازید.

مواد آلوده را معدوم کنید.

هر چیزی که با کپک پوشیده شده را بیرون بیندازید، مثل دیوارهای گچی، گلدان ها، کابینت ها، مبل ها، لباس ها و لوازم شخصی. سپس محل را ضدعفونی کنید و اشیا جدید جایگزین کنید.

از هر چیزی که با کپک پوشیده شده، اصلا استفاده نکنید.

ب- مصرف آب آلوده

سیل و فاضلاب شهری می تواند انگل ها و باکتری ها را وارد آب آشامیدنی کند. حتی آب تمیز هم در صورت ساکن ماندن به مدت طولانی می تواند آلوده بشود.

بچه ها را همیشه از آب سیل دور نگه دارید که‌ ناخواسته آن را نخورند.

به علاوه، سیل می تواند منابع آبی منطقه را آلوده کند. پس از آب لوله کشی استفاده نکنید و اگر چاره ای نداشتید، حتما آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید.

بچه ها، خانم های باردار، مادرانی که بچه شیر می دهند، افراد کهنسال و افرادی که نقص ایمنی دارند، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

برای آشامیدن و پختن غذا حتما از آب معدنی استفاده کنید.

برای شستن نوزادان و بچه های کوچک، حتما از آب معدنی استفاده کنید.

نوزادان و کودکان حتی با خوردن مقدار کمی آب آلوده ممکن است دچار مشکلاتی حاد، همچون حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و تز دست دادن آب بدن بشوند.

همچنین ممکن است آب آلوده به سرب، بنزین، آفت کش و سایر مواد سمی باشد. در صورت مشاهده این نوع آلودگی بلافاصله باید با تیم تخصصی مبارزه با سموم آتش نشانی تماس بگیرید.

پ- مونو اکسید کربن

خطر دیگر در حوادث سیل، مسموم شدن با گاز مونو اکسید کربن است. مونو ا‌کسید کربن، گازی بی رنگ و بی بو است و تشخیص آن توسط افراد غیر ممکن است. موتورهای برق سیار باعث ایجاد این‌گاز سمی می شوند. استنشاق مقدار زیاد این گاز می تواند موجب مرگ شود.

هرگز موتور برق را داخل خانه نبرید. آن را جایی قرار دهید که هوا به خوبی جریان داشته باشد.

از علائم مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن، سردرد، درد قفسه سینه، سرگیجه و عدم‌تعادل را می توان نام درد. میزان زیاد مونو اکسید کربن می تواند باعث قرمز شدن زیر ناخن ها شود.

بچه ها و افراد کهنسال بیشتر در معرض این مسمومیت قرار دارند، چون کمتر قادر به تشخیص علائم مسمومیت هستند.

در صورتی که می توانید، دستگاه تشخیص مونو اکسید کربن را تهیه و نصب کنید و آن را به طور مرتب چک‌ کنید. آن را نزدیک محل خواب خود قرار دهید تا مطمئن باشید هنگام خواب صدای آن را خواهید شنید.

اگر دستگاه شما با باتری کار می کند، حتما در آن از باتری های مرغوب استفاده کنید و هر شش ماه یکبار باتری ها را چک کنید.

ت- آلودگی متقابل یا آلودگی لوازم

خطر دیگر پس از سیل، آلودگی متقابل لوازم خانگی است. ظروف فلزی و پلاستیکی آشپزخانه، ظروف پخت و پز و غذاخوری را که در معرض تماس با آب سیل بوده اند با دقت و به طور کامل بشویید.

ظروف آشپزخانه چوبی را بیرون بیندازید. چون آلودگی را جذب می کنند و قابل تمیز شدن نیستند.

*تکنسین ارشد امداد و نجات سیل از انگلستان


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتماد آنلاین  ، تاریخ انتشار : 5فروردین 1398 ، کدخبر:www.etemadonline.com ،280723 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین