پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
قلعه لک ‎لک ها در روستای شکورچی یکی از زیباترین جاذبه‌های استان زنجان محسوب می شود.

شعار سال: اينجا قلمرو فرمانروايي لك لك هاست! در قلعه خودشان! حكمرانان اين قلعه پرندگان سفيد رنگي هستند كه در فرهنگ عامه خوش‌يمن هستند. حاجي لك لك ها در روستاي شكورچي شهرستان زنجان در استان زنجان بر فراز صخره‌هايي طبيعي كه به برج و بارو قلعه اي مي ماند، آشيانه كرده اند.


آب و هواي مناسب اين منطقه موجب شده لك لك ها اين منطقه را بعنوان زيستگاه خود انتخاب كنند. حال زيبايي اين قلعه طبيعي و حضور حاجي لك لك هاي سپيدو خوش‌يمن اين منطقه را براي گردشگران جذاب كرده و منطقه گردشگري بوجود آورده است كه نشان از انس و الفت مردمان آن و لك لك ها دارد.

گردشگران نيز در سفر به روستاي شكورچي هم مي توانند سري به حاجي لك لك ها بزنند و هم با طي مسافتي اندك ساعاتي خوش در كنار رودخانه زيبا و پر آب قزل اوزن با خانواده خود داشته باشند.


*چرا به لك لك ها حاجي لك لك مي گويند

لک لک از مرغان کوچ کننده و مهاجر است که بر نقاط مرتفع و در ميان مردم لانه می‌سازد.هر سال در فصل شکوفایی و طراوت طبیعت از دور دست‌ها به لانه‌اش مراجعت می‌کند و تا پاییز می‌ماند، علت این که این مرغ را حاجی نامیده‌اند این است که مردم ایران فکر می کردند لک لک در فصولی که ناپدید می‌‌شود و مهاجرت می‌کند به خانه خدا و به زیارت کعبه می‌رود و چون باز می‌گردد حاجی شده است، این است که او را حاجی لک لک نامیده‌اند.در فرهنگ عاميانه معتقدند دیدن حاجی لک لک در خواب میمون و مبارک است.

قلعه لک لک ها در فاصله حدود 100 زنجان - ماهنشان و در نزدیکی روستای شکورچی قرار گرفته است.لانه های این پرندگان زیبا روی تیغه ای از عوارض طبیعی زمین که به صورت دیواره ای عظیم و مرتفع تشکیل شده برپا شده است.


علت برپایی لانه ها توسط این لک لک ها در این منطقه، وجود هوای مناسب - کشتزارهای برنج - رودخانه قزل اوزن و وجود انواع آبزیان در این منطقه است.

نوروز را به زنجان سفر كنيد و از قلعه لك لك ها در روستاي شكورچي شهرستان زنجان ديدن كنيد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی موج رسا، تاریخ 5 فروردین 98، کد مطلب: 10342: www.mojerasa.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین