پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
ادامه بلاتکلیفی مدیریت دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه مادر و قطب علمی استان باعث رکود علمی و اجرایی این دانشگاه شده است.

شعارسال : دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه مادر و قطب علمی استان متاسفانه با رکود علمی و اجرایی مواجه شده است.

آذرماه سال ۹۲ بود که حکم سرپرستی دکتر هو شنگ طالبی (رئیس دانشگاه در دوران ۸ ساله اصلاحات و سفیر فعال کاروان دولت یازدهم در دانشگاه های شهر کرد و کرمان و ) بر دانشگاه اصفهان صادر شد و بعد از اتمام مدت قانونی ۶ ماه سرپرستی وی، ۱۶ ماه است که این دانشگاه با سرپرستی غیر قانونی اداره می شود و از زمان حضور ایشان در جایگاه مدیریتی این دانشگاه، هر از چندی شاهد برگزاری مراسم ها و برنامه های غیرفرهنگی، سیاسی بوده ایم که منجر به طی مسیر نزولی جایگاه علمی و فرهنگی دانشگاه شده است.

البته به نظر می رسد این رکود برآمده از انتصابات بدور از تدبیر این مسئول دانشگاهی است. برای این مدعا ابتدا شما را ارجاع می دهم به مصاحبه جدید دکتر جعفر توفیقی با یکی از نشریات اصلاح طلب با عنوان پیرو خط امام در دانشگاه اصفهان که ایشان می گوید: «با استقرار دولت اصلاحات در سال های ۷۶ الی ۸۴، اتفاقات رخ داده در دانشگاه ها منبعث از تفکر حاکم بر دولت اصلاحات بود ..شما می بینید رویکرد آقای دکتر روحانی در تشکیل کابینه هم بیشتر به سمت کسانی است که تجربه دولت اصلاحات را دارند. یعنی مستقیم و غیر مستقیم عمده افرادی که ایشان به همکاری می طلبند برای تشکیل دولت، مدافعان آن طرز تفکرند و بصورت مشخص تمامی کسانی که برای وزارت علوم به مجلس پیشنهاد کردند تماما کسانی بودند که تجربه پایگاه فکری اصلاحات را داشتند. بنده هم در مدت سه ماه با عنوان سرپرست انتخاب شدم. باوجود زمان کوتاه همه اقدامات وزارت علوم در راستای بازگشت به همان پایگاه فکری و دیدگاه بود .آقای دکتر فرهادی هم که تفکرات ایشان بر همه آشکار است با تجربه ای که در دوران وزارت موسوی و وزرات بهداشت دارند به ایشان دیدگاه مثبت داریم ..».

با بررسی های اولیه از صحبت های این سیاستمدار اصلاح طلب می توان گفت حوادث و اقدامات غیر قانونی همچون تحصن، درگیری و فعالیت های غیر علمی و اخلاقی در سال های ۷۶ الی ۸۴ منشعب از تفکر دولت اصلاحات بوده است ودر نتیجه انتصابات دولت دکتر روحانی بویژه در انتصابات وزارت علوم نیز با منش سیاسی و بدور از رشد فعالیت های علمی، فرهنگی و اجرایی همراه شده است.

شنیده ها حاکی از آن است پس از بر سرکار آمدن کاروان دولت تدبیر و امید با ترتیب اولویت حذف کسانی که در دولت احمدی نژاد به هر عنوان مسئول یا فعال بودند در غالب گروهای الف، ب و ج با فرصت زمان بندی تعیین شده یک هفته ای، دوهفته ای و یک ماه صورت گرفته و در حین آن انتصاب افرادی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم همگی پیرو تفکر اصلاحات،حزب کارگزاران منتسب به آقای هاشمی و نیز وامداران جناب آقای دکتر روحانی صورت گرفت که در همان زمان صداهای اعتراضی از ماجرای تغییرات اتوبوسی در مجلس بلند شد که بعضاً می گفتند به آبدارچی فلان سازمان هم رحم نکرده اند و در دانشگاه بجای شایسته سالاری، حزب سالاری را شاهد بودیم. از اینجا سئوالی به ذهن خطور می کند که پس دانشگاه و رشد علمی و ارتقاء سطح منزلت و آگاهی دانشگاهیان چه می شود؟ ! ! اعتدال و تدبیر و امید بخشی به عرصه علمی کجا صورت گرفته است ؟!!! در این باره سخنان رهبری با اساتید دانشگاه و درخواست های ایشان از قطب علمی فرهنگی کشور برای ارتقاء سطح کمی و کیفی علمی جامعه دانشگاهیان چندی پیش فضای جامعه ما را در برگرفت،پس ان همه شعار و گذر از رکود و غیره در شعار های دولت تدبیر و امید به عنوان دولت راستگویان چرا تحقق پیدا نکرد؟!!!

* انتصابات سیاسی یا رشد علمی، فکری ،فرهنگی

با بررسی رویکرد سفیران دولت تدبیر و امید در انتصابات علمی و فرهنگی در دانشگاه اصفهان می بینیم که سرپرست غیر قانونی دانشگاه نیز به تبعیت از مرام نامه دولت محترم یازدهم که به گوشه های از آن اشاره شد،اکثر انتصابات بدور از رشد علمی و فرهنگی است و در اجرای آن سیاست هدمند بوده است .این استاد ارجمند با حضور در محافل و دیدارهای مکرر با نماینده ولی فقیه ، عالمان و مسئولین شهر برگزاری جلسات به ظاهر علمی بیشتر بدنبال تایید حکم مسئولیت و تثبیت جایگاه مسئولیت خود و اعضای که در این مدت به کسوت عضویت هیات علمی دانشگاه مفتخر شده اند ازجمله آنها یکی نزدیکان وی در گروه فیزیک دانشگاه می باشد این اقدامات سرپرست باعث شده است دانشگاه از فعالیت های علمی ،پژوهشی و اجرایی غافل شود.در این مدت ۳ماهه اخیرکه شدت پیگیری مشخص شدن وضعیت ماندگاری یا رفتن دکتر طالبی در دانشگاه بیشتر از هر ایامی در محافل سیاسی و علمی مطرح می شود، نامیدی خاصی بر دوستان ایشان در مسند مسئولیت های دانشگاه حاکم گردیده است.یک منبعی آگاه اظهار داشت درصورت عدم تایید حکم ماندگاری ایشان در دانشگاه اصفهان احتمالاً مسئولیت خطیری توسط وزیر در وزارت علوم برای ایشان در نظر گرفته می شود که سفر ایشان در ماه گذشته با جمعی از مسئولین دولت یازدهم به کشور چین از موارد مورد اشاره ان است. در این فرصت نگاهی گذرا به انتصاب و فعالیت های غیر علمی و فرهنگی در این دانشگاه اشاره می کنیم :

انتصابات سفیران دولت تدبیر و امید در دانشگاه اصفهان موجب رکود علمی و اجرایی شده است
افرادی که برای برای هیات رئیسه دانشگاه انتخاب و انتصاب شده اند عمدتاً اشخاصی هستند که محل اتاق فکر آن ها در یک موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در حاشیه شهر اصفهان می باشد و در آن مکان تصمیمات کلان اخذ می شود. به منظور حفظ شانیت افراد از آوردن اسم خوداری شده است.به عنوان نمونه :
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از اعضای فعال حزب مشارکت و معاون دانشجویی و فرهنگی در دوران اصلاحات و از کسانی که خود برای فعال نمودن دفتر منحله انجمن تحکیم وحدت دانشگاه وقت بسزایی گذاشت و همیشه به نحوی آرزوی ریاست دانشگاه را در سر می پروراند.
دبیر هیات رئیسه،مشاور عالی و مسئول امور هماهنگی حوزه ریاست دانشگاه از متفکرین حوزه اصلاحات و بعضا تصمیمات فعلی و سیاستگذاری دانشگاه از ایشان نشأت می گیرد بویژه رشد فعالیت سیاسی کانون به اصطلاح پیروان خط امام به تشکل انجمن اسلامی پیروان خط امام و فضا سازی مناسب برای سرپرست فعلی دانشگاه.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از متفکرین آرام در حوزه سیاست به اصطلاح چپ و صاحب نظر در مبحث نظریه ولایت فقیه که بصورت چراغ خاموش فعالیت سیاسی پی می گیرد.

معاون دانشجویی سابقه طولانی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه در دوره۸ سال اصلاحات
-معاونت پژوهشی دانشگاه معاون اداری و مالی دانشگاه در دوران اصلاحات که دانشگاهیان می گویند پرونده ای بزرگ لاینحلی در خصوص خرید خودروهای لیزینگی برای دانشگاهیان داشته و شنیده شده است خود و خانم ایشان در دوران اصلاحات و حمایت از کاندیدایی ریاست جمهوری نخست وزیر دهه۶۰ درانتخابات دولت دهم و سخنرانی وی که منجر به راه پیمایی حامیان نامبرده از سالن شهید نیلفروش زاده دانشگاه به هتل پل نقش بسزایی داشتند).

معاونت اداری و مالی دانشگاه شنیده ها حاکی از آن است مشکلات عدیده ای که باعث ایجاد رکود فعالیت های اجرایی و گاهاً علمی در دانشگاه شده است ،بدلیل تصمیم گیری یک سویه و بدور از بها دادن به بحث های کارشناسی و مشاوره ای در دانشگاه است. از جمله نمونه های بارز آن عدم تعیین مدیر امور اداری دانشگاه است.با توجه به اینکه سالهاست به مدیریت مشارکتی بها داده می شود وی متاسفانه رویه مدیریت اختاپوسی را خط مشی خود قرار داده است که منجر به نارضایتی خاصی در پشت پرده از سوی مدیران و مسئولین و حتی کارمندان دانشگاه بدلیل روحیه ایشان ایجاد نماید لیکن بدلیل نفوذ حامیان وی در منصب های سیاسی و مسئولیتی در دولت و استانداری از همان ابتدا شروع دولت یازدهم بدنبال قدرت و کسب مسئولیت ریاست دانشگاه باشد. گفته می شود بدلیل بعضی تفکرات خارج از عرف همکاری و دون شان استادی بعضی برداشت می نمایند به همه مسئولین و دانشگاهیان اعتماد نداشته و مشکوک است که شاید یکی از عامل های عدم رضایت برتعیین ایشان بر کرسی ریاست دانشگاه همین موضوع باشد.

-مسئول هیات تخلفات اداری دانشگاه فرماندار اسبق اصفهان در دوره اصلاحات که پس از پیگیری هایی در دولت یازدهم به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه در آمده است و اخبارسطح دانشگاه حاکی از آن است که خود وی دارایی پرونده تخلفات اداری است و هکنون در فضای مجازی آماده می شود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی.

مشاور وزیر علوم در دانشگاه فردی فعال در مشاوره و ارتباط تنگاتنگ با دانشجویان اطلاح طلب در سطح دانشگاه ها که بیشتر مصوبات جلسات سیاسی جناح اصلاح طلب در شورای نظارت بر تشکل ها و برنامه های دانشگاه ایشان پیگیری می کنند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه فردی به ظاهر رسانه ای ولی پزشک عمومی است که با مدرک دکتری تاریخ به عضویت هیات علمی دانشگاه درآمده است.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه که در مدت مسئولیت خود در دولت یازدهم بصورت چراغ خاموش ازحمایت هرگونه فعالیت غیر فرهنگی فروگذار ننموده است.

علی ایحال با گذشت بیش از یکسال و اندی از سرپرستی دانشگاه اصفهان، انتظار می رود مسئولین وزارت متبوع بویژه وزیر محترم علوم و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی با تعیین رئیس دانشگاهی فارغ از مسائل حزبی و جناحی ،فردی با جایگاه علمی،فرهنگی و اجرایی قوی و تحولی در مسائل علمی و پژوهشی در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی،ان شاء الله شاهد رشد و شکوفایی علمی و فرهنگی و نشر معارف اسلامی در شهر شهید پرور اصفهان باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت اصفهان بیدار ، تاریخ انتشار سه شنبه 21 مهر 1394 ، کد مطلب : 55046 : www.esfahanebidar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین