پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۹۷۶۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت از مطالبات واقعی مردم به هیچ‌عنوان آگاهی ندارد، گفت: تنها راه خروج از بحران اقتصادی فعلی بالا بردن آگاهی‌ مردم است.
شعار سال : ابوالقاسم حکیمی‌پور  درباره اوضاع اقتصادی کشور در سال گذشته و پیش‌بینی‌ خود از اقتصاد ایران در سال ۹۸ اظهار کرد: در زمینه اقتصاد بین منتقدان و خط‌مشی‌گذاران دولت، دیواری از ناامیدی و بی‌اعتمادی وجود دارد. اگر همکاران ما حاضر نیستند در این زمینه کاری انجام دهند، به همین دلیل است.
وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته بین منتقدان و کارشناسان از یک طرف و خط‌مشی‌گذاران دولت از طرف دیگر، پلی وجود دارد. پلی دوطرفه برای تعامل و همکاری. به‌طورمثال در آمریکا هر هفته رئیس جمهور در این چالش حاضر می‌شود و گزارش اقدام‌های دولت متبوع خود را در اختیار رسانه‌ها و کارشناسان قرار می‌دهد. متأسفانه دولت ما از این اقدام اکراه دارد. بد نیست وزرای دولت نیز در این زمینه به رفتار مسئولان کشورهای توسعه‌یافته نگاهی بیندازند.

تنها راه خروج از بحران بالابردن آگاهی‌ مردم است
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت مدعی است تورم حدود ۲۰ درصد است که این  اصلاً درست نیست. سال گذشته ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش قیمت در کالاهای اساسی داشتیم. به‌طورمثال برنج ۹۰ درصد افزایش قیمت داشت، گوشت ۱۲۰ درصد و مرغ ۸۵ درصد افزایش قیمت داشت. رئیس جمهور باید شهامت داشته باشد و در مناظره با کارشناسان اقتصادی این مسائل را مطرح کند. تنها راه خروج از بحران بالابردن آگاهی‌های مردم است. با دروغ‌گفتن و دستکاری در آمار و ارقام چیزی درست نمی‌شود.
حکیمی‌پور بیان کرد: مورد بعدی فساد گسترده‌ای است که در دولت به‌شدت افزایش پیدا کرده و سیستماتیک شده است. در این بین گهگاهی می‌بینیم که برخی افراد به‌دلیل فساد دادگاهی می‌شوند؛ اما باید توجه کنیم که همه اینها معلولند. فساد گسترده در رده‌های بالاتر دولتی وجود دارد. متأسفانه بستر فساد به‌وجود آمده و برای از بین بردن آن نیز اعتمادی وجود ندارد. به‌طورمثال چیزی حدود یک‌سوم مصرف سوخت ما قاچاق می‌شود، آن‌هم قاچاق از خودِ پالایشگاه و عزم و اراده‌ای برای مبارزه علنی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه افزود: رئیس جمهور در انتخابات ۹۶ قول داده بود که ورود سرمایه‌گذاری را گسترش دهد؛ اما عکس این قضیه اتفاق افتاد. سال گذشته فقط بالای ۴۰ میلیارد دلار سرمایه از کشورمان خارج شد و هزینه خرید آپارتمان و ... در ترکیه و کشورهای همسایه شد. هیچ‌کدام از برنامه‌های دولت تحقق پیدا نکرده و احساس می‌کنم دولتی کاملاً ناکارآمد و فشل داریم و اقتصاد ایران رها شده است و پدر ندارد.
وی ادامه داد: مدیران و وزرا خودمحور هستند. زمانی که ارز به بالای ۱۸ هزار تومان رسید، انتظار می‌رفت روحانی در نطقی تلویزیونی از مردم عذرخواهی کند؛ اما برعکس رئیس دفتر ایشان به‌صراحت اعلام کرد که موردی برای عذرخواهی وجود ندارد. درواقع دولت فعلی از مطالبات واقعی مردم به هیچ‌عنوان آگاهی ندارد. زمانی در ابتدای انقلاب، شهید دکتر چمران همراه با همسر لبنانی خود در وزارت دفاع در اتاق یکی از راننده‌ها زندگی می‌کرد و نماد ساده‌زیستی بود؛ اما در این دولت وزیری داریم که میکروفن خبرنگار را پرت و به خبرنگار خانم توهین می‌کند. مقام معظم رهبری بارها به‌صراحت گفته‌اند که انقلاب در برخی جاها ضعف‌هایی داشته و باید این ضعف‌ها برطرف شود.
حکیمی‌پور درباره راهکار خروج از بحران اقتصادی اظهار کرد: رئیس جمهور باید بازنگری اساسی در تک‌تک قول‌هایی که داده است، داشته باشد و آدم‌هایی را که قدرت عملی‌کردن این قول‌ها را دارند به کابینه بیاورد. به‌طورمثال فرض کنیم دولت می‌خواهد وزیر کشاورزی انتخاب کند. باید به فرد مورد نظر اعلام کند که قیمت گوشت سال گذشته بالای ۱۰۰ هزار تومان بوده و ما می‌خواهیم تا پایان امسال قیمت گوشت را به ۵۰ هزار تومان برسانیم و از وزیرش قول بگیرد، درصورتی که وزیر نتوانست چنین کاری را انجام دهد، برکنارش کند. ما نیاز به آدم‌هایی در کابینه داریم که علم کار را داشته باشند. به‌طور مثال وزیر اقتصاد به‌هیچ‌عنوان در حد و اندازه وزارت اقتصاد نیست.
این کارشناس اقتصادی افزود: متأسفانه در کشور ما منافع حزبی و شخصی بر منافع جامعه ترجیح داده می‌شود. رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در هر کشوری چنین اقداماتی انجام می‌داد، محاکمه و به اشد مجازات محکوم می‌شد؛ اما در کشور ما پس از برکناری، از وی تجلیل می‌شود و رئیس جمهور او را مشاور بانکی خود می‌کند. دولت باید اتاق فکرهایی داشته باشد و مسئولان دولتی نباید ترسو باشند و با فساد و مشکلات با صراحت برخورد کنند. دولت و کارشناسان اقتصادی باید جلسات متعددی نیز با مقام معظم رهبری داشته باشند و موانعی که توسط نهادهای موازی به‌وجود آمده است را در محضر ایشان مطرح کنند. باید به گمرکاتی که وابسته به برخی نهادهاست سروسامان داده شود. بسیاری از بنگاه‌های بزرگ در کشورمان مالیات نمی‌دهند. تمام این مسائل باید تعیین تکلیف شود.
حکیمی‌پور گفت: به‌دلیل شفاف نبودن فعالیت برخی سازمان‌ها، سیستم بودجه‌ریزی ما عملیاتی نیست و اقتصاد رها شده است. باید آدم‌هایی که دل‌شان برای مملکت می‌سوزد، دعوت شوند و مشکلات اساسی در جلسات متعدد بررسی شود. با اینکه کشور ما بحران‌های زیادی دارد؛ اما در گذشته نیز بحران‌های بسیار سخت‌تر را سپری کرده و به‌سلامت رد شده است؛ بنابراین هنوز کورسوی امیدی وجود دارد که این بحران هم برطرف شود به‌شرط اینکه همت، همدلی، عشق و اعتماد وجود داشته باشد.

شعار  سال ، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:7فروردین 1398، کدخبر:،ana.ir369394
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین