پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
جودو ایران در حالی با درخشش ملایی و بریمانلو در رقابتهای آسیایی و جهان سالی موفق را به پایان برد که اکنون با مدیریت یک ملی پوش سابق چشم به کسب عناوین بهتر در سال جدید دارد.
شعارسال: سال ۱۳۹۷ برای جودو ایران دو نیمه متفاوت داشت، در شش ماهه نخست هر چند درگیری یک بانوی جودوکار با دبیر فدراسیون و آتش زدن لباس یک جودوکار به دلیل بی توجهی مسئولان حاشیه‌هایی را به دنبال داشت، ولی مدال‌های خوشرنگی نیز در میدان‌های بزرگ به دست آمد تا علاقمندان به جودو این حاشیه‌ها را به دست فراموشی بسپارند و نیمه دوم سال نیز با کناره گیری محمد درخشان به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها، شاهد رقابت مدعیان ریاست و حاشیه‌های مربوط به آن بودیم.

سعید ملایی که در روزهای پایانی سال ۹۶ به نشان برنز رقابتهای روسیه دست یافته بود، با تثبیت جایگاه خود در مکان سوم جدول بهترین‌های وزن ۸۱- کیلوگرم جهان سال ۹۷ را آغاز کرد. اما در رقابتهای آنتالیا همان دور نخست از رقابتها حذف شد. این باخت برای سعید خوش یمن بود و پس از آن در اغلب تورنمنت‌هایی که حضور داشت به مدال رسید. خیلی زود صدرنشین رنکینگ شد و با کسب نقره بازی‌های آسیایی و طلای جهان خوش درخشید و جودو ایران را یکبار دیگر برسر زبان‌ها انداخت و در پایان سال با تثبیت جایگاه خود در مکان نخست رنکینگ جهانی به عنوان بهترین جودوکار وزن ۸۱ جهان شناخته شد.

تیم ملی که با ترکیبی کامل به رقابتهای تفلیس رفته بود با نشان نقره جواد محجوب به کار خود پایان داد. پس از آن تیم هشت نفره ایران در روسیه بدون مدال به ایران بازگشت. تیم چهار نفره ایران رقابتهای چین را هم بدون مدال پشت سر گذاشت.

تیم جوانان ایران با ۱۳ جودوکار در رقابتهای برمن آلمان حضور یافت و با سه مدال برنز علی قلی پور، حمیدرضا ملک زاده و محمدمهدی راستگر به کار خود پایان داد. تیم‌های رده سنی پایه ایران که پس از آلمان در ازبکستان هم عملکرد موفقی نداشتند، در رقابتهای قهرمانی آسیا همان نتایج ضعیف را تکرار کردند. تیم نوجوانان فقط به یک برنز ابوالفضل شجاعی بسنده کرد و تیم جوانان هم با یک طلا، یک نقره و چهار برنز ششم شد. قاسم باغچقی یک نشان طلا، علی پرهیزگار یک نشان نقره، حمیدرضا ملک زاده، مریم بربط، ابوالفضل محمودی و امین کامیابی هم ۴ نشان برنز کسب کردند.

تیم ملی جودو با پنج جودوکار به بازی‌های آسیایی رفت. سعید ملایی به نشان نقره دست یافت و محمدمحمدی بریمانلو برنز گرفت. جواد محجوب، دنیا آقایی و زهرا باقری نیز حذف شدند. بعد از این رقابتها سه جودوکار کشورمان به رقابهای قهرمانی جهان اعزام شدند و سعید ملایی بعد از ۱۵ سال موفق شد برای ایران روی تاتامی جهان مدال طلا کسب کند. بریمانلو هم برنز گرفت. اما محجوب حذف شد.

جودو ایران با دو نماینده به بازی‌های المپیک جوانان رفت. ابوالفضل شجاعی به مدالی نرسید و مارال مردانی نیز اجازه مبارزه پیدا نکرد. قانون استفاده از حجاب در رقابتهای جودو فقط برای مسابقات قاره‌ای تصویب شده و فدراسیون جهانی برای المپیک و مسابقات جهانی هنوز این قانون را تصویب نکرده و همین موضوع نیز باعث حذف مردانی بود.

اما شرایط جودو بعد از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها رفته رفته به حاشیه کشیده شد. محمد درخشان که مهرماه ۹۵ تنها با سه رأی بیشتر نسبت به آرش میراسماعیلی سکان هدایت فدراسیون را برعهده گرفته بود، از سمت خود کناره گیری کرد و محمدرضا عمادی سرپرست شد.

اهالی جودو معتقد بودند که سرپرست فدراسیون از نزدیکان درخشان است و برای نامزد مورد نظر او تلاش می‌کند، اما عمادی با اقدامات منطقی خود خط بطلانی بر همه این گمانه زنی‌ها کشید. او به خوبی مشکلات زیرساختی جودو را دریافت و به صراحت اعلام کرد در همین مدت کوتاه تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار خواهد گرفت.

با آغاز ثبت نام از نامزدهای حضور در انتخابات فدراسیون خانواده جودو شاهد رقابت مدعیان نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون بودند و در نهایت این آرش میراسماعیلی بود که با اعتماد اعضای مجمع ۳۲ رأی کسب کرد و در واپسین روزهای پایانی سال به عنوان رئیس این فدراسیون جودو، کوراش و جوجیتسو انتخاب شد.

میراسماعیلی در حالی با سابقه نایب رئیسی فدراسیون روی صندلی ریاست نشست که با بهره گیری از تجربیات آن دوره باید تلاش کند با آرامش و همفکری اهالی این رشته کار را پیش ببرد. نه تنها خانواده جودو که تمامی ورزش دوستان ایران از ورزشکاری که سابقه ایستادن روی سکوی نخست جهان را دارد انتظار دارند رشته تخصصی خود را به سرمنزل مقصود برساند.

آرش بدون شک کار دشواری برای هدایت جودو خواهد داشت و هر چند خود او اعلام کرده که رقابت تمام شده و با اصل قراردادن جودو، همه با هم برای پیشرفت این رشته تلاش کنیم، ولی خود نیز می‌داند که حاشیه سازان رهایش نمی‌کنند و منتظر کوچک‌ترین لغزش او هستند. دارنده چهار مدال طلا و برنز جهان به عنوان پرافتخارترین جودوکار ایران خوب می‌داند که بدون کمک و همفکری اعضای مجمع، پیشکسوتان، کارشناسان و بخصوص قهرمانان گذشته این رشته نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

استفاده از تجربیات افرادی چون رضوی، رستگار، درخشنده و… در بخش مدیریتی و تصمیم سازی کلان، زارعیان، آخوندزاده، دلیر، میران، ملک محمدی، قمی، ذاکری، قاسمی نژاد و.... در بخش فنی و از همه مهمتر بهره گیری از تجربیات بزرگانی چون کیهان، مدنی، میقانی و.. می‌تواند کمک مؤثری برای رسیدن به آینده‌ای روشن در جودو باشد. جودو ایران افراد تحصیلکرده و فنی کم ندارد که می‌توانند در یک اتاق فکر به عنوان بازوی توانمند در کنار میراسماعیلی باشند.

اهالی جودو انتظار دارند که این قهرمان با نگاه به آینده روی رده‌های سنی پایه سرمایه گذاری کرده و با بکارگیری مربیان سازنده گام‌های مؤثری برای ساختن یک تیم ملی جودو کامل و تمام عیار بردارد. تیمی که در چند سال اخیر با سه تا چهار جودوکار تشکیل می‌شد.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 7 فروردین 1397 ، کدخبر: 4574429 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
0
جودو اگر می خواد پیشرفت واقعی داشته باشه در المپیک باید یک حرکت اساسی بزنه این سطح از مسابقات چیزی رو ثابت نمیکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین